هر آنچه که باید درباره شهر کتاب بدانید

شهر کتاب
لست سکند

موسسه «شهر کتاب» از نام‌های شناخته‌شده در حوزه نشر و توزیع کتاب و فعالیت‌های فرهنگی است. موسسان شهر کتاب با این باور فعالیت خود را شروع کردند که تولید و توزیع اطلاعات، مهم‌ترین ابزار توسعه‌یافتگی در جامعه جهانی امروز است.

کاماپرس در ادامه به ۱۹ نکته درباره موسسه شهر کتاب اشاره می‌کند که دانستن آن برای علاقمندان به حوزه فرهنگ و کتاب جالب است؛

۱. روند ‌شکل‌گیری شهر کتاب از سال ۱۳۷۴ آغاز شد. در اواخر همین سال شهر کتاب نخستین نمایشگاه و فروشگاه تخصصی خود را راه‌اندازی کرد و سرانجام در اردیبهشت‌ماه ۱۳۷۵ به‌طور رسمی به ثبت رسید.

۲. در نخستین نمایشگاه شهر کتاب ۶ هزار عنوان کتاب داخلی و خارجی به مخاطبان ارائه شد که مورد استقبال عمومی قرار گرفت. در حال حاضر مدیریت مجموعه شهر کتاب بر عهده مهدی فیروزان است.

۳. شهر کتاب یک موسسه عام‌المنفعه، غیر انتفاعی و مستقل است که به صورت هیات امنایی مدیریت می‌شود. اعضای هیات امنا حقوقی از سوی شهر کتاب دریافت نمی‌کنند و درآمد‌های موسسه به اهداف فرهنگی آن اختصاص دارد.

راز آسمان پایتخت

۴. پس از آنکه شهر کتاب با استقبال مردمی روبرو شد، با گسترش فعالیت‌های خود تصمیم به تاسیس شرکت‌های مستقل و تشکیلات وابسته در جهت تحقق اهداف خود گرفت.

۵. شرکت‌های نشر کتاب و نشر موسیقی هرمس، مرکز فرهنگی شهر کتاب، واحد برگزاری نمایشگاه‌ها، شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهر کتاب و دبیرخانه جایزه داستان کوتاه تعدادی از تشکیلات زیرمجموعه‌ هستند.

۶. انتشارات هرمس سال ۱۳۷۸ به یک شرکت مستقل تبدیل شد و برای ۷ بار جایزه‌ی کتاب سال را دریافت کرده است.

۷. از فعالیت‌های شهر کتاب در حوزه نمایشگاهی می‌توان به برگزاری بیش از ۳۰۰ نمایشگاه کتاب تخصصی و عمومی در ایران و کشورهای مراکش و امارات اشاره کرد.

۸. این موسسه با واردات کتب خارجی به خصوص کتاب‌های انگلیسی، آلمانی و فرانسوی زبان توانسته است آخرین کتاب‌های ناشران معتبر دنیا را در طول سال و به صورت مستمر به دانشگاهیان، مراکز پژوهشی و کتابخانه‌ها، علاقمندان، مترجمان و مولفان عرضه کند.

۹. شرکت شهر کتاب در سال ۱۳۷۵ به منظور تسهیل دسترسی علاقمندان داخلی به آخرین‌ کارهای ناشران معتبر دنیا تاسیس شد.

۱۰. شهر کتاب هم‌اکنون نمایندگی انحصاری بالغ بر ۱۲۵ ناشر و تولیدکننده محصولات فرهنگی را داراست.

۱۱. دفتر پژوهش‌های زبان و ادب فارسی یکی دیگر از زیرمجموعه‌های شهر کتاب است. مهمترین فعالیت دفتر پژوهش، تدوین فرهنگ بزرگ تاریخی در زبان فارسی تحت نظر علی رواقی است که در آن ۲۳ میلیون واژه فارسی گردآوری شده‌اند.

۱۲. شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهر کتاب اولین موسسه فرهنگی در کشور است که بین کتاب و کالاهای فرهنگی- هنری در یک مکان مشترک پیوند ایجاد کرد. این شبکه اولین و تنها مجموعه فروشگاهی است که با همکاری شهرداری تهران ایجاد شده است.

۱۳. در فروشگاه‌های شهر کتاب انواع کتاب‌، نوشت‌افزار، آلبوم موسیقی و کالاهای حوزه سرگرمی، علم و فرهنگ به مشتریان ارائه می‌شود. ۵۰ تا ۶۰ درصد فضای تمام فروشگاه‌ها به کتاب اختصاص دارد.

۱۴. شهر کتاب در سراسر ایران ۸۰ شعبه دارد. در مقایسه با سایر استان‌ها، تهران بیشترین تعداد شعبه را داراست.

۱۵. طبق آمار شهر کتاب، ۶۰ تا ۷۰ درصد درآمد مجموعه مربوط به فروش کتاب است. به گفته مدیر این مجموعه شهر کتاب ۵۰ درصد بازار کتاب ایران را در اختیار دارد.

۱۶. از ۵۲ میلیون تومان فروش روزانه شهر کتاب مرکزی، ۴۰ میلیون تومان حاصل فروش کتاب است که ۲۲ و ۱۳ و نیم میلیون تومان آن به ترتیب مربوط به کتاب‌های بزرگسال و کتاب کودک است.

۱۷. ایده ایجاد مرکز خرید فرهنگی که نیمی از کالاهای آن کتاب باشد، برای اولین بار توسط شهر کتاب در ایران بنیان نهاده شد. هم‌اکنون شهر کتاب تنها مجموعه‌ فرهنگی است که برای اعطای حق امتیاز خود تعریف مشخص و دفترچه راهنما دارد.

۱۸. اعطای نمایندگی از سوی شهر کتاب بدون دریافت هزینه انجام می‌شود و برای آن حداقل متراژ ۲۵۰ تا ۳۰۰ متر تعریف شده است.

۱۹. از سال ۱۳۹۵ جایزه ابوالحسن نجفی با هدف گرامیداشت او توسط شهر کتاب برگزار می‌شود. این جایزه هر ساله به اثر منتخب در حوزه ترجمه تعلق مي‌گیرد. ترجمه «وقت رفتن» از علی‌اصغر حداد و «استاد پترزبورگ» از محمدرضا ترک‌تتاری برگزیدگان سال ۹۹ در این زمینه هستند.

مرتبط با : شهر کتاب آنلاینهرمس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز