هر آنچه درباره لوله‌های فولادی باید بدانید

همانطور که می‌دانید لوله‌ها، استوانه‌‌‌های تو خالی هستند که در سایز‌ و ضخامت‌های مختلف تولید و از هزاران سال پیش توسط بشر برای اهداف گوناگون مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

به گزارش کاماپرس، فولادها به عنوان یک آلیاژ فلزی، دارای تنوع زیادی از خواص مکانیکی و شیمیایی هستند که می‌توان از آنها در کاربردهایی چون ساخت و ساز، حمل و نقل، پتروشیمی و… استفاده نمود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

لوله فولادی-کاماپرس

لوله فولادی چیست؟

در ابتدا اصلا باید بدانیم که لوله چیست و چه کاربرد‌هایی دارد؟ لوله های فولادی که به شکل استوانه‌های بلند و توخالی هستند برای کابرد‌های گوناگون در مکان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. تطبیق پذیری لوله‌های فولادی با شرایط و کاربرد‌های مختلف باعث می‌شود پرمصرف ترین محصولی باشند که توسط صنعت فولاد تولید می‌شوند. به دلیل استحکام بالای این لوله‌ها می‌توان برای انتقال زیرزمینی آب و گاز در شهر‌‌ها یا در ساخت و ساز‌ها برای مقاصدی چون گرمایش، لوله کشی آب و … استفاده نمود، همچنین آن‌ها معمولاً برای انتقال دیگر مواد سیال و یا ذرات جامد کوچک که می‌توانند جریان داشته باشند بسیار کاربردی و مناسب هستند.

آریاک سفر

لوله در چه کاربری‌هایی استفاده می‌شود؟

خوب است بدانید که همچنان پس از گذشت سال‌‌ها، برای تولید لوله‌‌های فولادی مواد تشکیل دهنده، روش‌ها و ویژگی‌های طراحی آن در حال توسعه بوده و بر اساس کاربرد‌‌هایشان متفاوت می‌باشند. بنابراین شما می‌توانید برای خرید لوله‌‌های فولادی مورد نظر خود به سایت‌های معتبر چون آرسینکو مراحعه نمایید. در ادامه تعدادی از کاربرد‌های لوله فولادی را بررسی خواهیم کرد:

کاربرد ساختاری لوله فولادی

از لوله‌های فولادی در ساخت و ساز برای ایجاد استحکام و پایداری بیشتر ساختمان‌ها یا سازه‌های مرتفع استفاده می‌شود. دو نوع لوله فولادی در ساخت و ساز به عنوان شمع‌های باربر انتهایی و شمع‌های اصطکاکی استفاده می‌شوند که هر دو هدف انتقال بار ساختمان را دارند.

استفاده در تولید

لوله های فولادی برای مقاصد مختلف در مصارف تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرند که نرده‌های محافظ یا جانپناه‌‌ها یکی از رایج‌ترین محصولات تولید شده از لوله‌های فولادی برای ایجاد ایمنی در پله‌ها و بالکن‌ها می‌باشند، همچنین از آن‌ها برای تولید میله‌‌ها و محافظ‌های کنار اتوبان، جاده و یا خیابان استفاده می‌کنند. خوب است بدانید که به دلیل چقرمگی و استحکام بالای فولاد از آن می‌توان برای ایمن کردن مکان‌‌ها در برابر سارقین استفاده نمود.

لوله فولادی-کاماپرس

استفاده در حمل و نقل محصولات

متداول ترین استفاده از لوله ‌های فولادی در حمل و نقل محصولات است زیرا ویژگی‌های مواد اولیه آن بسیار مناسب برای این کاربرد است. همانطور که قبلا ذکر شد، کاربردهای مختلف لوله به خواص متفاوتی نیاز دارند، زیرا برای کاربردهای کم فشار، انتظار نمی‌رود که یک لوله فولادی استحکام فوق العاده بالایی از خود نشان دهد زیرا در معرض فشار کمی است و همچنین برای کاربردهای تخصصی تر مثلا صنعت نفت و گاز به دلیل ماهیت خطرناک محصول و امکان افزایش فشار ممکن است به مشخصات دقیق تری نیاز داشته باشد. این الزامات در هنگام خرید لوله مانیسمان و یا دیگر لوله‌های فولادی هزینه بیشتری را به همراه دارد و کنترل کیفیت حیاتی‌تر می‌شود.

پارامترهای طراحی

دو نوع لوله فولادی به صورت درز دار و بدون درز وجود دارد که هر دو کاربرد متفاوتی دارند. لوله های بدون درز به طور کلی نازک تر و سبک تر بوده، بنابراین بیشترین کاربرد را در تولید دوچرخه و حمل و نقل مایعات دارند. لوله های درزدار برای به دست آوردن قوام و دوام بهتر، سنگین تر و سفت تر هستند که برای حمل و نقل گاز، مجرای برق و لوله کشی استفاده می‌شوند. در طول تولید این لوله‌‌های فولادی، چندین پارامتر دیگر نیز باید کنترل شود تا خواص مورد نیاز برای کاربرد مورد نظر حفظ شود.

به عنوان مثال، قطر لوله به طور مستقیم با نحوه استفاده از آن در ارتباط است و ضخامت دیواره نیز یک پارامتر مهم برای کنترل است زیرا به طور مستقیم بر استحکام و انعطاف لوله تأثیر می‌گذارد.

انواع لوله فولادی

لوله ها بر اساس روش‌های ساخت به دو گروه لوله‌های بدون درز و لوله های درزدار طبقه بندی می‌شوند. لوله های بدون درز در طول نورد در یک مرحله تشکیل می‌شوند، اما لوله های درزدار پس از نورد نیاز به فرآیند جوشکاری دارند. در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد:

لوله های بدون درز  (لوله مانیسمان)

لوله‌های بدون درز معمولاً در مراحل پیچیده‌ای ساخته می‌شوند. مهمترین مزیت لوله های بدون درز این است که می‌توان آن‌ها را با دیواره‌های سنگین و ضخیم تولید کرد. همچنین این نوع لوله‌ها به دلیل نداشتن درز جوشی، خواص مکانیکی و مقاومت بهتری در برابر خوردگی نسبت به لوله‌های درز دار دارند.

لوله های درزدار

لوله فولادی جوش داده شده از جوشکاری یک صفحه فولادی، توسط یک درز تشکیل می‌شود. بسته به ابعاد بیرونی، ضخامت دیواره و کاربرد، روش های مختلفی برای ساخت لوله های جوشی وجود دارد که هر روش با شمش داغ فولادی یا نوارهای مسطح شروع می‌شود و سپس با کشش شمش فولادی داغ و فشار دادن لبه ها به هم و مهر و موم کردن آنها با جوش به لوله تبدیل می‌شود.

سخن نهایی

امیدواریم که با ارائه مطلب فوق توانسته باشیم به سوالات شما در خصوص لوله‌های فولادی، انواع و کاربرد‌های مختلف آن پاسخ داده و در انتخاب لوله فولادی متناسب با کاربری موردنظرتان کمک کرده باشیم.

آدرس: دفتر مرکزی – تهران، بازار آهن شادآباد، نبش بلوک یک، مجتمع تجاری 110 طبقه اول، پلاک 57

تلفن: 66674420-021

نشانی وب‌گاه: https://rsin.co.ir

انتهای پیام

مرتبط با : آرسینکو
نرم افزار حسابداری
آریاک سفر
ایمالز
آسیاتک
کاراپلاس-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز