هر آنچه درباره بیمه موتور باید بدانید

لست سکند

بیمه موتور یکی از بیمه‌های وسایل نقیله زمینی است که به جبران خسارت‌های وارد شده به اشخاص ثالث می‌پردازد. این بیمه نامه دو نوع پوشش مالی و جانی دارد که تا سقف تعهدات شرکت‌های بیمه قابل خریداری است. دقت کنید که اگر بیمه نامه موتور را به موقع تمدید نکنید، مشمول جریمه و توقیف موتور سیکلت خواهید شد. بدین صورت که اگر پلیس راهنمایی و رانندگی استعلام موتورسیکلتی را داشته باشد که فاقد بیمه موتور است، دستور توقف و انتقال به پارکینگ را صادر خواهد کرد. در حقیقت این بیمه، خسارت‌های ایجاد شده مانند: نقص عضو، هزینه‌های درمان و فوت را پرداخت می‌کند. در این مطلب سعی داریم درباره اهمیت بیمه نامه موتور و پوشش‌های آن توضیحاتی ارائه کنیم با ما تا انتهای متن همراه باشید.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

بیمه موتور چیست؟

بیمه موتور یکی از بیمه‌های وسایل نقلیه زمینی است که به صورت اجباری بوده و باید تمام موتورسیکلت‌ها آن را تهیه کنند. این بیمه نامه دو نوع پوشش جانی و مالی را همانند بیمه شخص ثالث خودرو در نظر گرفته تا هنگام بروز حادثه‌های رانندگی نگرانی برای جبران خسارت‌ها وجود نداشته باشد. البته که با توجه به آمارها حدود 80 درصد از موتور سیکلت‌ها این بیمه نامه الزامی‌ را تهیه نکرده‌اند و همانطور که می‌دانید با توجه به قانون کشور، اگر فردی به شخص دیگری آسیب وارد کند، موظف به جبران خسارت خواهد بود. پس اگر راکب موتور سیکلت فاقد بیمه موتور(https://bimeh.com/thirdpartyMotor) باشد و حادثه ساز شود تمام هزینه‌های وارد شده به اشخاص ثالث را باید از جیب خودش پرداخت کند.

پوشش‌های بیمه موتور

بیمه موتور در سه حالت مختلف جبران خسارت می‌کند که این خسارت‌ها عبارتند از:

  • خسارت مالی شخص ثالث
  • خسارت جانی به راننده
  • خسارت جانی به شخص ثالث

همانطور که در پوشش‌ها اشاره شد بیمه موتور جبران خسارت‌های وارد شده به اشخاص ثالث را بر عهده دارد و می‌توان سقف تعهدات را با توجه به درخواست بیمه‌گزار تغییر داد.

راز آسمان پایتخت

حوادث تحت پوشش بیمه موتورسیکلت

به طور کلی در بیمه نامه موتورسیکلت برخی از حوادث تحت پوشش قرار خواهند گرفت که شامل موارد زیر هستند:

  • برخورد یا تصادف موتور با هر گونه جسم ثابت یا متحرک
  • پرداخت دیه فوت یا نقص عضو
  • خسارت‌های ایجاد شده از طریق محموله و بار موتور به شخص ثالث
  • هرگونه خسارت مالی وارد شده به شخص ثالث
  • هزینه‌های درمان شخص ثالث در صورت بروز حادثه

سقف تعهدات بیمه نامه موتور

با توجه به قوانین بیمه شخص ثالث در سال 1401 که از سوی بیمه مرکزی اعلام شده است، نرخ دیه برای تعهدات این بیمه نامه به شرح زیر است:

  • تعهد مالی، حداقل به میزان 20 میلیون تومان و تا سقف 400 میلیون تومان
  • تعهد جانی و نقص عضو، برای هر نفر 800 میلیون تومان در ماه‌های حرام و مبلغ 600 میلیون تومان در ماه‌های عادی
  • بیمه حوادث سرنشین، 600 میلیون تومان

نرخ قیمت بیمه موتور سیکلت چقدر است؟

برای اینکه بتوان نرخ بیمه موتور سیکلت را مشخص کرد، نیاز است که عوامل و فاکتورهای تاثیر گزار در بیمه را بدانید. تعداد سیلندرها یکی از مهم‌ترین عوامل در قیمت گذاری بیمه است که در کنار نوع موتور می‌تواند به دسته بندی‌های مختلف تقسیم شود. تعداد سیلندرهای موتور سیکلت عبارتند از:

  • موتور سیکلت گازی
  • موتور دنده‌ای یک سیلندر
  • موتور سیکلت دوسیلندر و بالاتر
  • موتور دارای سه چرخ و سایدکار

خب مشخص است که با تعیین نوع موتور سیکلت، قیمت بیمه نامه هم تغییر خواهد کرد و هر چه تعداد سیلندر‌ها بیشتر شود، باید حق بیمه بیشتر را هم پرداخت کنید. همچنین انتخاب میزان مبلغ پوشش مالی از دیگر عوامل تاثیر گزار در قیمت بیمه است که هرچه پوشش بالاتری را انتخاب کنید، حق بیمه را افزایش خواهید داد.

بیمه موتور برای همه موتورها الزامی است

جریمه دیرکرد تمدید بیمه و تخفیف‌های شرکت‌های بیمه هم جزو فاکتورهای مهم است که به طور مستقیم قیمت نرخ بیمه موتور را مشخص می‌کند. در حقیقت تمام عوامل گفته شده در کنار یکدیگر می‌توانند قیمت بیمه را مشخص کنند.

البته که حق بیمه پایه برای موتور سیکلت‌ها توسط بیمه مرکزی اعلام شده است و همانطور که اشاره شد، عوامل مختلفی مانند: تعداد سیلندر موتور، سال ساخت، پوشش مالی و ساختار موتور بر روی قیمت نهایی بیمه موتور تاثیرگزار است. مبلغ پایه این بیمه در سال 1401 به شرح زیر است:

نوع موتور سیکلت مبلغ حق پایه بیمه موتور سیکلت در سال 1401
گازی 5,802,000 ریال
دنده ای تک سیلندر 7,110,000 ریال
دنده ای دو سیلندر و بیشتر 7,810,000 ریال
دنده ای سه چرخ 8,400,000 ریال

تخفیف عدم خسارت

شرکت‌های بیمه‌ای برای اینکه بتوانند نرخ فروش بیمه موتور را هم مانند: بیمه شخص ثالث خودرو افزایش دهند، یکسری تخفیف‌ها درون سازمانی در نظر می‌گیرند، همچنین از طرف بیمه مرکزی هم تخفیف عدم خسارت به ازای هر سال 5 درصد در نظر گرفته می‌شود. این تخفیف‌ها مطابق جدول زیر محاسبه خواهند شد.

تخفیف عدم خسارت درصد تخفیف
سال اول (سال دوم بیمه ‌نامه) 5%
سال دوم (سال سوم بیمه ‌نامه) 10%
سال سوم (سال چهارم بیمه ‌نامه) 15%
سال چهارم (سال پنجم بیمه ‌نامه) 20%
سال پنجم (سال ششم بیمه نامه) 25%
سال ششم (سال هفتم بیمه نامه) 30%
سال هفتم (سال هشتم بیمه نامه) 35%
سال هشتم (سال نهم بیمه نامه) 40%
سال نهم (سال دهم بیمه نامه) 45%
سال دهم (سال یازدهم بیمه نامه) 50%
سال یازدهم (سال دوازدهم بیمه نامه) 55%
سال دوازدهم (سال سیزدهم بیمه نامه) 60%
سال سیزدهم (سال چهاردهم بیمه نامه) 65%
سال چهاردهم (سال پانزدهم بیمه نامه) 70%

بیمه موتور خسارات جانی را پوشش می دهد

دریافت خسارت بیمه موتور سیکلت

برای اینکه خسارت‌های بیمه موتور پرداخت شود، نیاز است که ابتدا به یکی از نمایندگی‌های شرکت بیمه مراجعه کرده و برای جبران خسارت‌های ایجاد شده فرم مربوط به اعلام خسارت را پر کرد. برای تشکیل پرونده تنها پنج روز کاری فرصت دارید و دقت کنید که بررسی‌های جبران خسارت از طریق مدارک درخواستی از سوی بیمه‌گر امکان پذیر است.

مدارک مورد نیاز برای جبران خسارن بیمه موتورسیکلت عبارتند از:

  • اصل و کپی بیمه نامه معتبر راننده مقصر و فرد زیان دیده
  • اصل و کپی گواهینامه راننده مقصر و فرد زیان دیده
  • اصل و تصویر کارت شناسایی و شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه مقصر و زیان دیده
  • اصل و تصویر کارت ملی مقصر و زیان دیده
  • اصل فاکتور رسمی ‌لوازم با تایید کارشناس بیمه

با ارائه مدارک گفته شده، فرد زیان دیده باید تشکیل پرونده دهد و بعد از آن به شرکت بیمه مراجعه کرده تا کارشناس بیمه برای ارزیابی خسارت اقدام کند. با تایید نهایی کارشناس، چک پرداخت خسارت به فرد زیان دیده تحویل داده می‌شود. به طور کلی با تهیه بیمه موتور می‌توان نگرانی‌های ایجاد شده ناشی از حادثه‌های رانندگی را کاهش داد و ریسک جبران هزینه‌ها را به شرکت بیمه منتقل کرد.

ارزان ترین بیمه موتورسیکلت

به نقل از بیمه دات کام ، قیمت بیمه موتور در سال 1401، حدود 21 درصد نسبت به سال قبل افزایش نرخ داشته است. اگر شما هم به دنبال ارزان‌ ترین بیمه موتور هستید، بنابراین نکات زیر را رعایت کنید:

  1. تمدید به موقع بیمه نامه شخص ثالث و کاهش مبلغ جریمه دیرکرد بیمه ثالث موتور
  2. رعایت قوانین رانندگی و استفاده از تخفیف عدم خسارت تا سقف 70 درصد

استعلام و خرید ارزان بیمه موتور از بیمه دات کام

انتخاب بهترین بیمه موتور سیکلت را می‌توان یکی از دغدغه‌های موتورسوار‌ها دانست. اما با وجود پیشرفتی که در صنعت بیمه ایجاد شده به راحتی شرایط خرید بیمه به صورت استعلام و مقایسه فراهم شده است. به طور حتم مقایسه شرکت‌های بیمه‌ای به صورت حضوری زمان بر است پس توصیه می‌کنیم که از سامانه‌های آنلاین بیمه مانند: بیمه دات کام استفاده کنید.

بیمه دات کام یک سامانه استعلام، مقایسه و خرید بیمه است که می‌توان از طریق آن خدمات بهترین شرکت‌های بیمه‌ای را مشاهده کرد و یک خرید لذت بخش را تجربه کنید. همچنین این سامانه برای محصولات خود به صورت 24 ساعته و در طول 7 روز هفته پشتیبانی دارد و کافی است که تنها با چند کلیک بیمه موتور سیکلت خود را تهیه کنید. در حقیقت بیمه دات کام با فراهم آوردن شرایط استعلام قیمت آنلاین و مقایسه شرکت‌های بیمه‌ای، شما را در انتخاب بهترین بیمه نامه همراهی خواهد کرد.

انتهای پیام

مرتبط با : بیمه دات کام
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز