هر آنچه باید درباره صنایع آذرآب بدانید

صنایع آذرآب یکی از بزرگترین شرکت‌های پیمانکاری عمومی ایران است که در زمینه ساخت پروژه‌های نیروگاهی، پالایشگاهی، پتروشیمی و سیمان و به شیوه کلید در دست فعالیت دارد. این ابرشرکت بزرگترین تولیدکننده ماشین‌آلات و تجهیزات صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی پس از ماشین‌سازی اراک به حساب می‌آید. همچنین بزرگترین تولیدکننده ماشین‌آلات و تجهیزات نیروگاه‌های حرارتی، گازی و سیکل‌ترکیبی پس از گروه مپنا است.

به‌علاوه آذرآب بزرگترین تولیدکننده تجهیزات و ماشین‌آلات در حوزه صنایع سیمان، صنایع قند و شکر، صنایع شیمیایی غیرنفتی، نیروگاه‌های آبی و هسته‌ای در ایران و خاورمیانه است.

کاماپرس قصد دارد در ادامه این شرکت عظیم را برای فعالان حوزه صنعت بیشتر معرفی کند؛

۱. شرکت صنایع آذرآب فعالیت خود را رسماً از سال 1368 آغاز کرد. احمد قلعه‌بانی ریاست هیات مدیره این شرکت را بر عهده دارد و علی شیخ‌زاده، احمد گودرزی و علی قوام‌پور از دیگر اعضای هیات مدیره آذراب هستند.

۲. شرکت توسعه انرژی ستاره تدبیر پارس، شرکت مهندسی توسعه صنایع نفت و گاز در آذرآب و شرکت صنعت آفرین نمونه عمران –صانع- از شرکت‌های زیرمجموعه آذرآب هستند. این شرکت با نماد «فاذر» در بورس اوراق بهادار نیز حضور دارد.

آریاک سفر

۳. کارخانجات شرکت آذرآب در پنج کیلومتری شهر اراک واقع شده است و در میان راه آهن سراسری شمال ـ جنوب و جاده تهران ـ جنوب محصور است.

۴. شرکت صنایع آذرآب در زمینی به مساحت 37 هکتار قرار دارد و سطح زیربنای کارگاه‌های اصلی آن متجاوز از 70هزار مترمربع و کل کارگاه‌های مسقف جمعاً 110 هزار متر مربع را تشکیل می‌دهند.

۵. زمین‌هایی در ضلع شرقی کارخانه جهت توسعه انبار مواد خام، امبار محصول و انبار گمرک در سال 1391 خریداری شد و در سال1392 ساخت مجموعه گردشگری در مجتمع ورزشی واقع در کوی صنعتی با امکانات هتل، مجتمع تجاری و پارک آبی کلنگ خورد.

۶. آذرآب با بهره‌برداری از 89 میلیون دلار ماشین آلات وارداتی، بیش از 50 میلیارد ریال تجهیزات، با آموزش بیش از دو هزار کارشناس و ۳۰۰ تکنیسین و کارگر ماهر در مدت کوتاهی توانسته است در طرح‌های بزرگ ملی نقش ارزنده‌ای را در توسعه صنعتی ایران ایفا کند.

۷. ساخت دیگ‌های بخار نیروگاه حرارتی شهید رجایی، نیروگاه سیکل ترکیبی قم، نیروگاه شازند اراک، همچنین ساخت مخازن، مبدل‌ها و برج‌ها در پروژه های واحد روغن‌سازی پالایشگاه اصفهان، پالایشگاه گاز کنگان، مجتمع پتروشیمی اراک و پالایشگاه اراک از جمله پروژه‌های این شرکت به شمار می‌روند.

۸. در سال 1363 فناوری‌هایی در زمینه‌های مختلفی مانند طراحی و مهندسی، ساخت، نصب و راه‌اندازی بویلرهای با سیستم گردش طبیعی و سوخت گاز و … از شرکت آی.اچ.آی ژاپن به آذرآب انتقال داده شد. در همان سال از شرکت ژاپنی دیگری با نام «گادلیوس» نیز، در زمینه پیش‌گرمکن‌های هوا از نوع جونگستروم فناوری‌هایی اخذ شد.

۹. سه سال بعد فناوری‌هایی طبق استانداردهای روز دنیا در زمینه طراحی و ساخت انواع محصولات مانند برج‌ها، راکتورها و مخازن تحت فشار از شرکت جی اس دبلیو ژاپن به این شرکت انتقال داده شد.

۱۰. قرارداد همکاری آذرآب با شرکت‌های هاربین چین در زمینه تجهیزات مکانیکی در سال 1374 منعقد شد.

1۱. کارگاه شماره دو صنایع آذرآب عسلویه در سال 1390 راه‌اندازی شده است.

1۲. عملیات استریم بلو اوت یک واحد از بویلرهای پتروشیمی بوشهر در سال 1397 با موفقیت به پایان رسید.

1۳. این ابرشرکت تنها تولیدکننده‌ توربین آبی نیروگاه‌های برق آبی در ایران، تحت‌لیسانس فویت آلمان و آلستوم فرانسه است.

1۴. شرکت سیلوویه ماشینی روسیه، برای انتقال فناوری ژنراتورها، توربین‌های گاز و توربین‌های بخار  به صنایع آذرآب ابراز آمادگی کرده است.

1۵. آذرآب سابقه مشارکت و سرمایه‌گذاری مستقیم در احداث صنایع، کارخانجات، مجتمع‌های تفریحی و ورزشی را در کارنامه خود دارد که از آن جمله می‌توان به طرح‌توسعه نیروگاه بیستون کرمانشاه به میزان ۸۸۰ مگاوات به صورت ساخت، تملک و بهره‌برداری با همکاری یک شرکت چینی و با مالکیت ۵۰ درصدی آذرآب بر این نیروگاه اشاره کرد.

1۶. صنایع آذرآب اراک در همکاری با شرکت روسی اتم استروی اکسپورت- از توابع شرکت روس اتم- تأسیسات و تجهیزات طرح توسعه‌ نیروگاه اتمی بوشهر را می‌سازد.

1۷. آذر آب علاوه بر گواهینامه‌های سیستم مدیریت کیفیت و مدیریت زیست محیطی، گواهینامه جهانی جی.کیو.ام مدیریت کیفیت جهانی را نیز داراست. این شرکت همچنین دارای گواهینامه‌های سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی و سیستم مدیریت یکپارچه است.

مرتبط با : صنایع آذرآب
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز