هرآنچه باید درباره هلدینگ توسعه معادن روی ایران بدانید

روی، چهارمین فلز پرکاربرد کشور، پس از آهن، آلومینیوم و مس است. به طور کلی یکی از مصادیق توسعه یافتگی کشورها، استفاده از صنعت روی است. در حال حاضر در نمودار جهانی، چین با 33 درصد، بزرگترین تولیدکننده روی در جهان محسوب می‌شود و پس از آن کشورهای پرو و استرالیا رتبه‌های دوم و سوم را در اختیار دارند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ صنایع معدنی اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

اما ایران هم در این مسیر عقب نمانده است؛ ایران 9 درصد از ذخایر سرب و روی دنیا را در اختیار دارد و همچنان نیز در حال توسعه این صنعت است. از این رو کاماپرس در ادامه این مطلب به معرفی یکی از شرکت‌های می‌پردازد که در توسعه معادن روی ایران، گام‌های بلند و موثری برمی‌دارد؛ هلدینگ توسعه معادن روی ایران.

توسعه معادن روی با ۲۴ سال قدمت

شرکت توسعه معادن روی ایران -سهامی عام- بر اساس تبصره ۲۹ قانون بودجه سال ۱۳۷۶ کشور به منظور اجرای پروژه‌های توسعه صنعت روی تاسیس شد. دی ماه سال ۱۳۷۶ بود که با تشکیل کمیته راهبری توسط وزارت معادن و فلزات وقت، عملاً تلاش و فعالیت جهت تشکیل شرکتی به صورت سهامی عام به منظور «ایجاد ظرفیت‌های جدید تولید روی به میزان 100هزار تن در سال آغاز شد.

این شرکت در سال ۱۳۷۹ در سازمان بورس اوراق بهادار تهران مورد پذیرش قرار گرفت و سهام آن در تاریخ ۱۳۸۰ و روی تابلوی بورس معامله شد. نماد این شرکت در بورس، «کروی» است.

آریاک سفر

شرکت گسترش سرمایه‌گذاری تک تار، شرکت کالسیمین، شرکت مدیریت توسعه سرمایه گروه پتروشیمی ایرانی، شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد، صندوق سرمایه‌گذاری اوج ملت، صندوق سرمایه‌گذاری آوای ثروت کیان، شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری ملی ایران، شرکت گروه مالی سپهر صادرات و شرکت مدیریت سرمایه کیان از سهامداران عمده این شرکت هستند که تک تار با 50 درصد سهم بیشترین سهم این شرکت را در اختیار دارد.

شرکت توسعه معادن روی چه می‌کند؟

طبق ماده ۳ اساسنامه شرکت توسعه روی ایران، موضوع فعالیت این مجموعه را ایجاد و احداث کارخانه های استحصال فلز روی از معادن روی کشور، سرمایه گذاری و مشارکت در کارخانه‌های تولید روی و اکتشاف استخراج بهره‌برداری تولید و تغلیظ مواد معدنی تشکیل می‌دهد.

همچنین این شرکت در زمینه واردات ماشین‌آلات، تجهیزات، مواد مصرفی، لوازم یدکی مورد نیاز از خارج از کشور یا تامین از داخل کشور فعالیت می‌کند.

از دیگر فعالیت‌های این هلدینگ می‌توان به تاسیس یا تعهد سهام شرکت‌های جدید، خرید یا تعهد سهام شرکت‌های موجود در زمینه‌های تولیدی، صنعتی، طراحی، مهندسی، مطالعاتی و تحقیقاتی یا حتی خدماتی و …. اشاره کرد.

شرکت توسعه صنایع روی ایران همچنین به انجام کلیه امور و عملیات صنعتی، معاملات مالی، اخذ تسهیلات اعتباری و وام از بانک‌ها، صادرات و واردات کالاهای مجاز بازرگانی، اخذ نمایندگی از سایر شرکت‌های داخلی و خارجی و اعطای نمایندگی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم برای تحقق اهداف شرکت لازم یا مفید به نظر می‌رسند مبادرت می‌ورزد.

هلدینگ توسعه معادن روی ایران و وابستگانش

این هلدینگ، شرکت‌های تابعه زیادی را تحت پوشش خود قرار داده است. کالسیمین، شرکت ملی سرب و روی ایران، شرکت فرآوری مواد معدنی ایران، ذوب  روی بافق، ذوب و احیای روی قشم، تولید روی بندرعباس، اسید سازان زنجان، شیمیایی کاتالیست پارسیان و تولید روی ایران از شرکت‌های تولیدی وابسته به هلدینگ توسعه معادن روی ایران هستند. همچنین صنعت روی زنگان، صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود، معدنکاران انگوران، بازرگانی توسعه صنعت روی، سرمایه‌گذاری اندیشه محوران، آلفا ماشین پویا و مهندسی و تحقیقاتی فلزات غیر آهنی، شرکت‌های خدماتی‌ای هستند که به شعبه هلدینگ توسعه معادن روی ایران وابسته اند.

فعالیت‌های بین‌المللی هلدینگ توسعه معادن روی

البته هلدینگ توسعه معادن روی ایران فقط به بازارهای داخلی اکتفا نکرده است و درصدد بوده است با استفاده از راهکارها و روش‌های نوین بین‌المللی در بازارهای خارجی نیز فعال باشد و با تاکید بر بهترین کیفیت، ارزش کل صادرات شرکت را افزایش دهد. در همین راستا برای حضور شرکت توسعه معادن روی ایران، در بازارهای جهانی و تنظیم مناسبات بازرگانی بین المللی و همچنین ایجاد پایگاه‌ها و گسترش فعالیت های صادراتی گروه و به تبع آن حفظ و توسعه سهم بازار های هدف «شرکت تیم» -سهامی خاص- در کشور امارات  تاسیس شد. این شرکت در حال حاضر ۷۰ درصد از سهام شرکت تیم را در اختیار دارد.

مدیرعامل این هلدینگ معدنی، محمود علیپور جدی است. مهدی محمد خانی رئیس هیئت مدیره این شرکت است و نائب ریاست هیئت مدیره این شرکت را محمود علیمحمدی برعهده دارد. هر کدام از این افراد نماینده یکی از شرکت‌های تابعه هلدینگ توسعه معادن روی ایران هستند.

مرتبط با : شرکت توسعه معادن روی ایران
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز