هرآنچه باید درباره شرکت پالایش نفت تبریز بدانید

لست سکند

در سال ۱۳۵۲ قراردادی مبنی بر ساخت و نصب پالایشگاه تبریز بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت ایتالیایی «اسنم پروگتی» منعقد شد. 4 سال بعد پالایشگاه تبریز با ظرفیت ۸۰ هزار بشکه در روز راه اندازی شد. سال ۱۳۷۱ بود که ظرفیت تولید این پالایشگاه از ۸۰ هزار بشکه به ۱۱۰ هزار بشکه در روز با تلاش کارشناسان و متخصصین داخلی افزایش پیدا کرد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ نفت و نیرو اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، روغن موتور آریا که با شعار «خونی تازه در قلب تپنده خودروها و صنایع ایران»، عرضه می‌شود، محصولی از شرکت پالایش نفت تبریز است. این شرکت در حال حاضر، هفت درصد از توان تصفیه نفت خام کل کشور را سهیم است و آن را تبدیل به فرآورده‌های اصلی می‌کند. این مجموعه با این کار بخشی از سوخت مایع مورد نیاز شمال غرب کشور یعنی استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، زنجان و کردستان را تامین می‌کند.

این مجموعه در کیلومتر ۵ جاده تبریز- آذرشهر قرار دارد و پتروشیمی تبریز، سرمایه‌گذاری هامون، گروه گسترش نفت و گاز پارسیان و سرمایه‌گذاری غدیر از شرکای آن محسوب می‌شوند.

غلامرضا باقری دیزج، مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز است و ریاست هیئت مدیره آن را حسین شهریاری برعهده دارد.

راز آسمان پایتخت

ورود پالایش نفت تبریز به بازار بورس

در سال ۱۳۷۷ نام این شرکت از «پالایشگاه تبریز» به «شرکت پالایش نفت تبریز» در اداره ثبت شرکتها و موسسات تغییر یافت و تقریبا ۵ سال بعد از پروژه معاوضه نفت خام کشورهای حوزه دریای خزر جهت ایجاد امکان فرآورش نفت‌های خام متنوع بهره‌برداری کرد. در نیمه دهه ۸۰ شرکت پالایش نفت تبریز مشمول قانون تجارت شد و پس از آن شخصیت حقوقی شرکت پالایش نفت تبریز از سهامی خاص به سهامی عام در اداره ثبت شرکت ها تغییر کرد.

اینگونه شد که شرکت پالایش نفت تبریز در سال ۱۳۸۹ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته و ۵ درصد از سهام آن با نماد «شبریز» عرضه شد.

بهره برداری از پروژه واحد تولید بنزین یورو ۴ در سال ۱۳۹۲ از افتخارات این شرکت است. همچنین در همان سال این شرکت 48.5 درصد از سهام پتروشیمی تبریز را خریداری کرد. شرکت پالایش نفت تبریز در همان سال‌ها، از پروژه قیر سازی و گرانول‌سازی گوگرد نیز بهره برداری کرد.

سپس، شرکت پالایش نفت تبریز، سال لوگوی اختصاصی خود را در مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به سمت به ثبت رساند و در سال ۱۳۹۵ از پروژه بازیافت گازهای ارسالی به سیستم مشعل بهره برداری کرد. یک سال بعد از واحد اختلاط و تولید روغنهای روانساز بهره برداری و در سال ۱۳۹۷ از پروژه واحد تولید گازوئیل یورو ۵ رونمایی کرد.

افتخارات و دستاوردها

مأموریت اصلی این شرکت تامین خوراک، تولید و عرضه فرآورده‌های نفتی مورد نیاز مشتریان با استانداردهای روز دنیاست و در این زمینه افتخاراتی نیز کسب کرده است. همچنین پالایش نفت تبریز قصد دارد در میان پالایشگاه‌های منطقه خاورمیانه با اعتبار جهانی پیشرو باشد. این مجموعه در سال ۱۳۹۸ تندیس واحد نمونه تولید فرآورده‌های نفتی را دریافت کرد. همچنین در سال ۱۳۹۷ موفق به دریافت تندیس طلایی چهارمین همایش رعایت حقوق مصرف کنندگان شد. جایزه جهانی کارآفرینی و مدیریت مدرن از بنیاد اروپایی توسعه مدیریت EIU از دیگر افتخارات این مجموعه محسوب می‌شود.

شبریز و سهامداران آن

همانطور که گفته شد، سهام شرکت پالایش نفت تبریز در 1389 در بورس اوراق بهادار تهران با نماد «شبریز» عرضه شد. شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان با ۴۹ درصد بیشترین سهم پالایش نفت تبریز را در اختیار دارد. از دیگر سهامداران این شرکت می‌توان بانک صادرات و بانک تجارت را نام برد. همچنین صندوق سرمایه‌گذاری پالایشی یکم، شرکت سرمایه گذاری هامون سپاهان و شرکت بانک ملت از دیگر سهامداران نماد شبریز هستند. ارزش بازار این سهام هم اکنون 424 هزار و 400 است.

تولیدات و واحدهای تولیدی

از واحدهای عملیاتی پالایش نفت تبریز می توان به واحد تقطیر، واحد کاهش گرانروی، واحد بنزین‌سازی قدیم و جدید، واحد گوگردزدایی از نفت گاز، واحد اختلاط و تولید روغن‌های روان‌ساز، واحد تهیه هیدروژن، واحد آیزوماکس، واحد گوگردسازی، واحد تهیه گاز مایع و تصفیه آن اشاره کرد.

همچنین، وکیوم باتوم، برش روغنی سبک و سنگین، آیزوفید، حلال ۴۰۲ و ۴۰۴ ،قیر، گوگرد گرانول، نفتای سبک و سنگین، روغن موتور دیزلی، بنزین مخلوط، گاز اتان، گاز مایع، سوخت توربین هوایی، نفت سفید، روغن موتور بنزینی و ضد یخ از محصولات این شرکت هستند.

مرتبط با : پالایش نفت تبریز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز