هر آنچه باید درباره شرکت نورد و تولید قطعات فولادی بدانید

لست سکند

یکی از روش‌های مرسوم شکل‌دهی مواد دارای قابلیت مومی، نورد یا رولینگ است که معمولا با آهنگری در رقابت است. فرآیند نورد بدین صورت است که  تکه‌ای از ماده بین دو غلتک می‌گذرد که در اثر فشاری که بر آن‌ وارد می‌شود، ضخامتش کاهش یابد. تاریخچه این عمل به نیمه قرن هیفدهم میلادی باز می‌گردد اما امروزه کارخانجات بسیاری وجود دارند که این امر را به انجام می‌رسانند، از همین رو کاماپرس در ادامه به معرفی شرکت نورد و تولید قطعات فولادی می‌پردازد؛

شرکت نورد کِی و چرا تاسیس شد؟

شرکت نورد و تولید قطعات فولادی (سهامی عام) در سال 1347 تاسیس شد. هدف از تاسیس این شرکت در ابتدا ایجاد کارخانجات ذوب و ریخته‌گری، ماشین‌سازی و ساخت تجهیزات صنعتی بود و موفق شد برای اولین بار در ایران فولاد آلیاژی را تولید و عرضه کند. اما در سال 1355 تولید ورق‌های تخت فولادی نیز به تولیدات قبلی شرکت اضافه شد و همچنین کارخانه نورد گرم نیز تاسیس شد، بدین جهت نام آن به نام کنونی تغییر یافت.

در حال حاضر کارخانه نورد و تولید قطعات فولادی، با زیربنای بیش از 33 هزار متر مربع و با وسعت صد 116هزار متر مربع در کیلومتر 17 جاده قدیم کرج واقع شده است و با 400 نفر پرسنل مشغول فعالیت است. ظرفیت تولید شرکت نورد به اندازه ذوب ریزی فولاد با ظرفیت ذوب 80 هزار تن در سال است. همچنین این شرکت با ظرفیت تولید 140هزار تن ورق در سال فعالیت می‌کند و  20 هزار تن در سال تجهیزات صنعتی می‌سازد.

مدیرعامل شرکت نورد، سیدتقی شهرستانی است و ریاست هیات مدیره آن را حسن میراب‌زاده اردکانی بر عهده دارد.

راز آسمان پایتخت

راه یافتن به بورس اوراق بهادار

سال 1358 بود که با استناد به بند الف قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران، این شرکت تحت پوشش صنایع ملی و سپس تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفت. در سال 1371، 67 درصد از سهام شرکت بنابه مصوبه هیات محترم وزیران به شهامداران قبلی تعلق گرفت، باقی‌مانده آن سهام هم به سایر کارگران و ایثارگران واگذار شد. اینگونه بود که این شرکت از سهامی خاص تبدیل به سهامی عام شد و به عضویت سازمان بورس و اوراق بهادار درآمد.

این شرکت در حال حاضر، 2800 سهامدار حقوقی و حقیقی دارد و با نماد «فنورد» در بورس فعال است. شرکت شین کیش سهامی خاص 13 درصد سهام آن و مجتمع فولاد امیر خاورمیانه 6 درصد را در اختیار دارند و خیریه بقیه الله الاعظم مشهد حدود 1 درصد در این شرکت سهام دارد و بقیه سهامداران اشخاص حقیقی هستند. ارزش سهام شرکت نورد در بازار نیز 23هزار و 600 واحد است.

از حذف عیوب ریختگی تا نوآوری در تولید

کیفیت برای شرکت نورد یکی از کلیدی‌ترین اهداف است؛ از همین رو این شرکت اقدام به حذف عیوب ریختگی در شمش‌ریزی اسلب‌های خود کرده است. این امر به گونه‌ای بوده است که اگر پیش از این در سطوح ظاهری ورق‌های تولیدی ناخالصی‌هایی شامل رنگ و مواد نسوز تشکیل می‌شد، اکنون سطوح این ورق‌ها کاملا عاری از آلودگی است.

نوآوری این شرکت استفاده از روش «سیستم راهگاهی» و استفاده از پاتیل‌های کف‌ریز به جای ذوب‌ریزی سرریز بود است. همچنین در همین راستا کارخانه نورد و تولید قطعات فولادی پاتیل‌های گیربکس‌دار جایگزین پاتیل‌های شاهین دار شده و در فرآیند تولید و ذوب از شاقول شلاکه‌گیر استفاده می‌کنند.

شرکت نورد دارنده نشان استاندارد ملی ایران است. همچنین موفق به دریافت گواهی‌نامه‌های مدیریت سیستم کیفیت تحت عنوان ایزو 9001 و مدیریت کیفیت جوشکاری شده است. این شرکت گواهینامه مدیریت ایمنی بهداشت با نام بین المللی اُ.اچ.اس.اِی.اس 18001 یا گواهی بهداشت حرفه‌ای و سری‌های ارزیابی ایمن را داراست و در سال 2004 میلادی نیز گواهی‌نامه مدیریت شکایت مشتریان را دریافت کرده است.

از دیگر افتخارات شرکت نورد و تولید قطعات فولادی می‌توان به دریافت تندیس طلایی کیفیت استاندار مصالح ساختمانی از سوی سازمان ملی استاندارد ایران اشاره کرد. سازمان مدیریت صنعتی نیز این شرکت فولادی را به عنوان یکی از 400 شرکت برتر برگزیده است.

مرتبط با : نورد و تولید قطعات فولادی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز