هرآنچه باید درباره شرکت ملی حفاری ایران بدانید

صنعت حفاری، فرستادن مته‌ای به درون زمین به منظور کاوش نفت و گاز است؛ در حقیقت مجموعه‌ای از کار دشوار با خدمات فنی پیچیده که بسیاری از دانش‌های روز را در بر می‌گیرد. انحصار عملیات حفاری قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در دست شرکت‌های چند ملیتی بود. اگرچه صنعت نفت در 29 اسفند سال 1329 ملی شد، ولی صنعت حفاری به دلیل اهمیت استراتژیک همچنان در دست بیگانگان باقی ماند.

البته از اوایل سال 1358 کارگران و کارمندان با اجتماع اعتراضی، خواستار تشکیل شرکتی ایرانی شدند. مذاکرات و جلسات زیادی بین مسئولان شرکت نفت و کارگران و کارمندان معترض انجام شد؛ سرانجام در آذرماه 58 تعدادی از کارگران به محضر امام خمینی (ره) رسیدند و خواستار تاسیس شرکتی ایرانی شدند. به این ترتیب شرکت ملی حفاری تاسیس شد. شرکتی که تبلور اراده ملی، استقلال و خودکفایی در صنعت نفت کشور است و کاماپرس در ادامه قصد دارد آن را بهتر معرفی کند؛

1. شرکت ملی حفاری ایران در یکم دی‌ماه 1358 تاسیس شد.

2. حمیدرضا گلپایگانی ریاست هیات مدیره این شرکت را برعهده دارد و سید عبدالله موسوی مدیرعامل آن است.

3. شرکت ملی حفاری ایران یکی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران است و طبق اساس‌نامه مربوط، اجرای عملیات حفاری به منظور اکتشاف، تولید و بهره برداری از مخازن نفت و گاز و نیز تعمیر و ترمیم آن‌ها، ایجاد چاه‌های تزریقی و انجام کلیه خدمات فنی وابسته اعم از قلمرو داخلی و فلات قاره را بر عهده دارد.

آریاک سفر

4. خدمات این شرکت شامل خدمات سرچاهی، خدمات حفاری خدمات فنی و امور مهندسی و اکتشاف می‌شود. این شرکت، خدمات خود را از حفاری چاه‌های اکتشافی حوزه عملیات شرکت نفت خزر در شمال کشور، تا حفاری میادین گازی تحت مدیریت شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، در بخش مرکزی و غرب کشور عرضه می‌کند. این شرکت همچنین کلیه خدمات حفاری میادین نفت و گاز متعلق به شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب که در جنوب، غرب و جنوب‌غربی ایران مستقر هستند، و حفاری دریایی میادین نفتی مستقر در خلیج فارس- که مدیریت آنها برعهده شرکت نفت فلات قاره ایران است- را نیز عرضه می‌کند.

5. شرکت ملی حفاری در دهه اول راه‌اندازی، از شش دستگاه حفاری به 19 دستگاه رسید و در دهه دوم این تعداد را به 46 دستگاه افزایش داد. در دهه سوم با 56 دستگاه وارد بازار رقابت شد و اکنون با 75 دستگاه حفاری فعالیت می‌کند.

6. شرکت ملی حفاری بیش از ۹۰ درصد از خدمات مورد نیاز حفاری را برای شرکت‌های نفتی ایرانی فراهم می‌کند.

7. شرکت ملی حفاری ایران، بزرگ‌ترین شرکت ‌ایرانی در زمینه حفاری اکتشافی، توصیفی، توسعه‌ای، تعمیر و تکمیل چاه‌های نفت، گاز و زمین‌گرمایی در خشکی و فراساحل در مخازن متعارف و غیرمتعارف است.

8. این شرکت دارای گواهینامه‌های ایزو 9001، ایزو 14001 و ایزو 45001 است. همچنین جایزه مدیریت دانش و ارزیابی میک و جایزه ملی بهره‌وری را دریافت کرده است.

9. آبان ماه سال 1374 این شرکت در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود و جهت رفاه حال پرسنل شرکت و ساکنین شهرک قائم مجتمع آموزشی شهدای ملی حفاری با ظرفیت شش مدرسه در مقاطع پیش دبستان، دبستان و دبیرستان های دوره اول و دوم پسرانه – دخترانه احداث و در همان سال بهره‌برداری کرد.

10. دفتر مرکزی شرکت ملی حفاری ایران در شهر اهواز قرار دارد و تمرکز اصلی آن بر ارائه خدمات حفاری به شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، شرکت نفت فلات قاره ایران، شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، شرکت متن و شرکت نفت و گاز پارس است.

11. مدیریت اکتشاف شرکت ملی حفاری ایران تا به امروز ۱۱۰ حلقه چاه اکتشافی، حفاری کرده است که در این بین می‌توان به چاه‌های اکتشافی حفر شده در میدان نفتی پایدار غرب، میدان نفتی دارخوین، میدان نفتی هفتکل، میدان نفتی عسلویه شرقی، میدان گازی گشوی جنوبی، میدان نفتی جفیر، میدان گازی شانول، میدان نفتی رامین، میدان آزادگان و میدان پارس جنوبی اشاره کرد.

12. تعداد کارکنان این شرکت 16 هزار نفر است. شرکت ملی حفاری در مجموع در ۱۰ استان کشور، که امکان استحصال نفت و گاز وجود داشته باشد، فعالیت می‌کند.

۱۳. با گذشت چند سال از متوقف شدن جریان خصوصی سازی شرکت ملی حفاری ایران، بار دیگر بحث خصوصی‌سازی این شرکت مطرح شده و شائبه تعدیل و یا اخراج نیروهای شرکت ملی حفاری نگرانی‌هایی را در استان خوزستان به وجود آورده است. نامه پنج مردادماه 99 سازمان خصوصی‌سازی نشان می‌دهد که وزارت اقتصاد در تدارک آماده‌سازی واگذاری شرکت ملی حفاری به بخش خصوصی‌ است.

 

مرتبط با : شرکت ملی حفاری ایران
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز