هرآنچه باید درباره شرکت باما بدانید

یکی از معدود تولیدکنندگان کنسانتره سرب و روی در ایران، شرکت «باما» است. این شرکت، بیش از نیم قرن سابقه دارد و تمامی مراحل تولید، از اکتشاف گرفته تا استخراج و فلوتاسیون و کلسیناسیون به دست کارکنان این شرکت انجام می‌شود؛ تمام این فعالیت‌ها در یک مجتمع عظیم معدنی و صنعتی به وسعت حدود ۴ هزار هکتار صورت می‌گیرند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ صنایع معدنی اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، کانی کربن طبس، میناب، سرزمین جلگه‌های آسمانی، شاهین روی سپاهان و ذوب روی اصفهان از شرکت‌های مجموعه باما به حساب می‌آیند.

در ادامه این مطلب، فعالیت‌های این شرکت و تولیدات آن کامل و جامع، معرفی می‌شوند؛

از کشف معادن تا کارخانه

شرکت باما از چهار بخش اکتشافات، معادن، کارخانجات و محیط زیست تشکیل شده است؛ در بخش اکتشافات، «زمین شناسی» مورد توجه است که زمین‌شناسی اکتشافی و زمین‌شناسی معدنی با هدف کشف ذخایر جدید از عمده فعالیت‌های این واحد است.

آریاک سفر

بیش از 50 سال فعالیت زمین شناسی و اکتشافی در محدوده شرکت با ما به کشف ۱۵ میلیون تن ذخیره روی و سرب منتهی شده است و همچنان هم این عملیات در مناطق بکر به صورت سیستماتیک در جریان است. البته در این واحد، در معادن فعال، روش های هدفمند جهت شناسایی بهتر ماده معدنی به کار گرفته می‌شود تا مواد از فضاهای زیرزمینی به صورت بهینه  استخراج شوند.

معدن گوشفیل؛ از عمیق‌ترین معادن روباز ایران

در بخش معادن می‌توان به معدن گوشفیل پرداخت که تامین‌کننده اصلی ماده معدنی سولفور کارخانجات است. این معدن با عمق ۲۵۰ متر به عنوان یکی از عمیق‌ترین معادن روباز ایران شناخته می‌شود که طی ۳۰ سال گذشته عملیات استخراج از این معدن به صورت روباز انجام شده است. جهت استخراج دو میلیون تن ماده معدنی باقی‌مانده، طرح استخراج زیرزمینی مکانیزه در حال اجرا است.

در کارخانجات کانه‌آرایی و فلوتاسیون چه می‌گذرد؟

و اما کارخانجات که از دو بخش کانه آرایی و واحد فلوتاسیون تشکیل شده است. در واحد کانه‌آرایی مجموعه عملیات لازم بر روی ماده معدنی استخراج‌شده جهت دستیابی به کنسانتره‌های سرب و روی انجام می‌شود. سنگ شکنی، هوی مدیا، آسیاکردن، فلوتاسیون و کلسیناسیون از این عملیات هستند.

فرآیند عملیات در این کارخانه به این صورت است که کانه‌های استخراج‌شده از معادن پس از بارگیری و حمل به بونکر سنگ‌شکن توسط فیدر وارد سنگ‌شکن فکی می‌شوند، سپس دو سنگ شکن به ظرفیت 5 هزار تن فید در روز ماده معدنی را خرد میکنند. این مواد، به ابعاد زیر ۱۰ سانتیمتر تبدیل می‌شوند سپس بر روی سرند ریخته شده با ابعاد کمتر از ۱۵ میلی متر از زیر سرند به سیلوی کارخانه هدایت می‌شوند.

سپس به واحد فلوتاسیون می‌رسیم که در آن کانه‌های خرد شده در واحد سنگ‌شکن، وارد این واحد می‌شوند که شامل دو قسمت جداگانه است؛ ابتدا توسط آسیا میله‌ای خرد، سپس به سیکلون جداسازی منتقل می‌شوند. محصول نهایی این قسمت کنسانتره سرب با عیار ۶۰ درصد است که از مدار کارخانه به حوضچه های کنسانتره انتقال پیدا میکند.

ظرفیت دو کارخانه فلوتاسیون شرکت 2 هزار تن فید در روز است که محصولات آن عبارت از سولفور سرب و روی،کربنات سرب و کربنات روی هستند.

در واحد هوی مدیا، کانی‌های پرعیار از کانی‌هایی کم‌عیار جداسازی و استخراج می‌شوند. سپس کانی‌های جداسازی شده که دارای عیار مناسب هستند به فرایند فلوتاسیون هدایت می‌شوند. واحد دیگری هم تحت عنوان وارد کوره‌های ولز در این کارخانه، وجود دارد که در این واحد کربنات روی کم‌عیار به عنوان خوراک در کوره‌های ولز استفاده می‌شود که محصول نهایی آن اکسید روی ۴۵ درصد است.

سرمایه‌داران نماد کاما

شرکت باما، با نماد «کاما» در بورس اوراق بهادار تهران نیز عرضه می‌شود. گروه صنعتی و معدنی امیر، خدمات بازرگانی پیمان امیر، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران از سهامداران آن در بازار بورس هستند. همچنین شرکت مبین متین آسیا و شرکت سوژمیران نیز بخشی از سهام این شرکت را در اختیار دارند.

ارزرش بازار کاما در بازار بورس امروز ۱۳۸هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال است؛ در سال گذشته، درآمد عملیاتی این مجموعه ۲۲۶ درصد رشد داشته و سود خالص آن رشدی ۱۰۱ درصدی را تجربه کرده است.

ریاست هیئت مدیره این شرکت را علی احمدی نیری برعهده دارد و حسن اسلامی قانع مدیر عامل آن است؛ شرکت باما در بین شرکت‌های فعال در این صنعت با حجم فروش معادل ۷.۳۸۱ میلیارد ریال در رده دوم قرار دارد. در بخش سود خالص نیز شرکت باما در گروه ۲۹ درصد و در شرکت اصلی ۱۰۱ درصد رشد داشته و به سود ۹.۰۳۳ میلیارد ریالی دست یافته است.

مرتبط با : شرکت باما
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز