هجوم نقدینگی سرگردان به بازار محصولات فولادی

بازار فولاد بعد از روشن شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در انتظار اعلام برنامه های دولت جدید در این بازار است و این درحالیست که به علت رکود سایر بازارها و ناکارآمدی ساز وکار نظارت بر بازار فولاد شاهد هجوم نقدینگی به این بازار هستیم.

به گزارش کاماپرس، محرک اصلی بازار فولاد، پول پرقدرت و حجم نقدینگی سرازیر شده از دیگر بخش‌ها و بازارها، به بخش فولاد است. در هفته‌های اخیر بین لایه‌های مختلف توزیع یعنی بورس، بازرگان، انباردار و خرده‌فروش و نهایتاً مصرف‌کننده، یک تأخیر یک‌هفته‌ای حاصل شده است به طوریکه قیمت بورس یک هفته از بازرگان جلو است و بازرگان یک هفته از انباردار پیش است و با دید بلند اقدام به خرید محصول بورسی می‌کند و انبارداران که دید کوتاه‌تر و توان مالی ضعیف‌تری دارند با یک هفته تأخیر قیمت‌های جدید را به رسمیت می‌شناسند. این تأخیر با فاصله یک‌هفته‌ای به لایه آخر یعنی مصرف‌کننده منتقل می‌شود. پس مصرف‌کننده نهایی قبل از اینکه از سطوح فعلی مطمئن نشود و در نهایت تا مجبور نشود اقدام به خرید نمی‌کند که نتیجه این چرخه معیوب، عبور قیمت‌های داخلی از قیمت‌های جهانی و رکود فراگیری است که در سطح بازار مصرف مشاهده می‌شود و مشخص نیست چه زمانی وارد فاز اصلاح می‌شود.

ریسک پائین بازار فولاد نسبت به بازارهای موازی

بنا به گزارش معدن نامه ، تاکنون بازار فولاد پیشتاز تورم بازارهای کالایی در یک سال گذشته بوده است که رشد قیمت ۱۲۰ الی ۱۵۰ درصدی در بخش‌های مختلف را از ابتدای سال ۱۳۹۹ تجربه کرده است. این بازار به لحاظ ساختاری بیشترین قدرت نقد شوندگی (پس از ارز و طلا و مسکوکات) در مقایسه با بازارهای موازی مثل مسکن، خودرو، بورس و… را دارد و دوره بازگشت سرمایه در این بازار حداکثر یک ماه است.

به لحاظ ساختاری، چون در یک سال گذشته قیمت‌گذاری نرخ پایه فولاد بر اساس دلار نیما و قیمت‌گذاری نرخ بازار (به‌جز ورق فولادی) بر اساس نرخ صادراتی فولاد ایران است که در مقایسه با نرخ‌های جهانی فولاد پایین‌تر بوده، این بازار کمترین ریسک ریزش را در مقایسه با بازارهای موازی داشته است.

آریاک سفر

در دو سال پس از کرونا، بسیاری از بخش‌های تجاری و بازار کسب‌وکار ایران نابود شده است اما بخش فروش فولاد به‌رغم همه مشکلات و گرفتاری‌ها، هنوز نسبتاً پویا و فعال است. نتیجه اینکه تورم (ناشی از افزایش قیمت‌های جهانی و کاهش سیاست‌های کنترلی در داخل) نقد شوندگی و ریسک کم برای محصولات فولادی، بدون توجه به رکود جدی تقاضا در این بخش، باعث هجوم سرمایه از دیگر بازارها به بخش فولاد شده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز