نگرانی تولیدکنندگان محصولات فولادی از ضعف نظارت بر بازار فولاد

یک تولیدکننده محصولات فولادی وضعیت بازار فولاد در سال 1400 را پیش بینی ناپذیر دانست و از ضعف نظارت بر این بازار خصوصا از نظر عرضه مواد اولیه مورد نیاز صنایع فولادسازی، انتقاد کرد.

به گزارش کاماپرس، تولیدکنندگان محصولات فولادی در روزهای اخیر با کاهش نرخ ارز مواجه بوده‌اند و این اتفاق ممکن است برنامه‌ریزی‌های آنها در تولید را با مشکل مواجه کند. ضمنا مذاکرات وین و انتخابات پیش رو نیز جزو دغدغه های تولیدکنندگان این حوزه به شمار می رود چرا که بخش مهمی از نوسانات بازار تحت تاثیر تحریم و سیاست های دولت است.

کاماپرس، در لایوی اینستاگرامی که در روز پنجشنبه، 16 اردیبهشت برگزار شد، میزبان مسعود خلیفه قلی، مدیرعامل شرکت فولاد مهر آتیه ساز، بود تا به بررسی چشم انداز فولاد در سال 1400 بپردازد؛

همه‌چیز در گرو رفتار دولت

مسعود خلیفه قلی در ابتدای بحث عنوان کرد «نگرانی‌های مربوط به موجودی مواد اولیه، نیازی به نگاه به بیرون از کشور ندارد بلکه این نگرانی‌ها به سیاست‌گذاری‌های دولت و نظام اقتصادی مرتبط است و بستگی دارد در آینه پیش رو چه دولتی روی کار بیاید.»

آریاک سفر

به گفته این فعال اقتصادی، عامل نوسان قیمت مواد اولیه، قیمت ارز و شرایط اقتصادی کشور است. خلیفه قلی از دیگر مواردی که می‌تواند نقش داشته باشد را بحث مالیات و چگونی رفتار دولت تعریف کرد. اینکه مالیات نیز همانند سال گذشته نقش مهمی خواهد داشت ضمن اینکه دولت بنابر سیاست‌های خود، تمرکز را بر درآمدهای مالیاتی گذاشته است. این دیدگاه دولت روی تمامی صنایع کشور به خصوص صنعت فولاد که یکی از صنایع مادر است اثر خواهد گذاشت. درواقع خلیفه قلی بر این عقیده بود که از میان عواملی که می‌توانند برای صنعت فولاد کشور مشکل‌ساز شوند، دوتای آن‌ها یعنی بحث مالیات و منابع اولیه به سیاست‌های داخلی برمی‌گردد و نوسانات قیمت ارز و به تبع آن قیمت مواد اولیه بستگی به سیاست خارجی دارد.

به نام تولیدکنندگان، به کام بورس کالا

مدیرعامل شرکت فولادمهر آتیه ساز ماهیت بورس را فضایی برای تولیدکنندگانی خواند که می‌خواهند فروشنده باشند و خاطرنشان کرد: «با این اوصاف، خود بورس نباید فروشنده باشد بلکه بورس نهاد یا سازمانی است که این بستر را فراهم می‌کند».

مسعود خلیفه قلی با انتقاد از ساز و کار بورس کالا گفت: «نه تنها نظارتی وجود ندارد بلکه دخالت‌هایی هم وجود دارد که عاملی برای بوجود آمدن رانت هستند».

مهمان کاماپرس گفت: «ما نه فقط دربخش فولاد بلکه در باقی صنایع نیز شاهد عدم نظارت هستیم، گرچه هیچکدام از این کارشکنی‌ها به فروشنده آسیب نمی‌زند چراکه فروشنده افزایش قیمت خود را روی فروش خود اعمال می‌کند، این مصرف‌کننده است که مجبور می‌شود هزینه‌های سنگین را بپردازد. در ادامه این روند باعث به صرفه نبودن و اجرا نشدن پروژه‌ها و در نهایت ضعف اقتصاد کشورمان می‌شود».

این فعال صنعت فولاد درباره رانت چنین گفت: «رانت قطعا در کشور ما وجود دارد و نمی‌توانیم از آن فرار کنیم. چراکه در اخبار و حتی توسط خود مسئولین هم اذعان می‌شود اما هیچ اقدامی جهت مقابله با آن صورت نمی‌گیرد. رانت به نزدیکان دولت سود می‎رساند؛ به این شکل که آن‌ها یا زودتر از سیاست‌ها خبردار می‌شوند یا با آن‌ها مدارا می‌شود. هیچکس اعتراضی نمی‌کند. تنها آسیب تورم و نوسانات بازار فولاد برای ملت است و اقتصادی که نابود می‌شود».

پیش‌بینی بازار فولاد در سال جاری

به عقیده خلیفه‌ قلی، هیچ جواب صد در صدی برای افزایشی یا کاهشی بودن قیمت فولاد در سال جاری وجود ندارد چراکه در بحث فولاد، عوامل بسیاری تاثیرگذار اند و ما به هیچ وجه در کشورمان نمی‌توانیم رصدی بر آینده بازار داشته باشیم. در حال حاضر باتوجه به نزدیکی انتخابات و مذاکراتی که در وین مشغول انجام است، کاهش قیمت فولاد را شاهد هستیم اما باید بدانیم این ناظر به کاهش قیمت دلار نیست. درواقع ریزش دلار بسیار بالا است اما کاهش قیمت‌ها بسیار کمتر و حتی در صورت ثابت شدن دلار ممکن از نزول قیمت در پیش داشته باشیم. چراکه در کشور ما با توجه به اینکه سیاست بر اقتصاد سوار است، تا انتخابات قیمت‌ها روند نزولی طی می‌کنند.

خلیفه قلی سخنانش را خطاب به ملت ایران، اینگونه به پایان برد: «اگر هم قیمت دلار در کشور پایین بیاید، برای من که ارتباط چندانی با دلار ندارم، خیلی تاثیرگذار نیست؛ چراکه من یک فعال فولادی هستم و نقشی در واردات و صادرات ندارم. دقت داشته باشید که ما هرکدام باید کاری را که مربوط به حیطه خودمان است انجام دهیم و باعث نشویم که منافع شخصی ما به اقتصاد کشور آسیب بزند. خرید دلار باتوجه به اینکه اکنون در کف قیمت قرار دارد برابر است با ضربه به اقتصاد کشور. قدرت با نوع نگاه ما بازی می‌کند و آسیب در نهایت به خودمان وارد می‌شود. انشالله در سال 1400 شاهد پیشرفت کشورمان باشیم و دست دزدان و رانت‌خواران از مملکت ما کوتاه شود».

مرتبط با : فولاد مهر آتیه ساز
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز