نگرانی اهالی شهران از زندگی در کنار بمب ساعتی

لست سکند

بنزین و گازوئیل و نفت سفید به 11 مخزنی که در انبار نفت شهران مستقر هستند ریخته می‌شود و سپس از طریق تانکرها پمپ‌بنزین‌های شهر را تغذیه می کنند. مسیر تانکرهایی که این بنزین را می‌گیرند و به داخل شهر می‌برند، از مسیر مسکونی می‌گذرد.

به گزارش کاماپرس؛ در پی انفجار انبار نفت در بیروت و حواشی فاجعه بار آن که جان ده‌ها شهروند لبنانی را گرفت، مجید فراهانی رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران، درباره انبار نفت شهران در تهران و عواقب ناشی از بی توجهی به احتمال حادثه خیز بودن این انبار شروع به اطلاع رسانی کرد.

او روز پنج‌شنبه ۱۶ مرداد در صفحه اینستاگرامش این انبار را به یک “بمب هیدروژنی” تشبیه کرد و خواستار انتقال آن از تهران شد. فراهانی نوشت: “فقط کافی است یکی از تانکرها یا خودروی ‌حمل آن‌هنگام سوخت گیری در کنار مخازن دچار حادثه شود، آنگاه با انفجار سریالی مخازن سوخت یکی پس از دیگری فاجعه ای بزرگ‌تر از بیروت به سر تهران می آید.”

در همین روز اما مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در واکنش به اظهارات فراهانی به خبرگزاری ایسنا گفت: “انبار نفت شهران استانداردهای ایمنی لازم را دارد و وجود آن برای سوخت رسانی ایمن و مطمئن درسطح تهران حیاتی است.” با اینحال ساکنان منطقه شهران همچنان نگران مجاورت محل زندگیشان با این بمب ساعتی هستند.

کانون خطر در شهران

راز آسمان پایتخت

رضا کرمی‎محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، چندان با مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی هم‌نظر نیست! او به «شرق» می‌گوید: “پیش‌تر این انبار نفت در محلی غیرمسکونی بود و شهران بافت مسکونی نداشت و اصلا دلیل ساخت‌وساز همین بود. اما الان منطقه شهران کاملا مسکونی است و به کانون خطر تبدیل شده است.”

زندگی روی مین!

به گفته او در این محل ۱۱ مخزن است که مقرر بوده است تا در اطراف هرکدام دیواری کشیده شود و خاک آن قسمت نفوذناپذیر شود تا امکان سرایت سیال به اطراف و به زمین به حداقل برسد. اینکه فکر کنیم هیچ اتفاقی در آینده نخواهد افتاد چندان قابل پذیرش نیست. مردم محله شهران هم نگران‌اند. آنها می‌گویند روی مین زندگی می‌کنند. هم نگران افت قیمت محله‌شان هستند و هم از جان و زندگی‌شان می‌ترسند.

امروز می ترکد یا فردا !؟

به نوشته شرق؛ کوهسار و کوهستان و کوثر و شهران 1 و 2 بخشی از مجتمع‌ها هستند. مردم در رفت‌و‌آمدند، زندگی در کنار دکل‌های تنومند برق که کنار هم صف کشیده‌اند و انبار نفت و تانکرهایی که بمب سیار هستند، جاری است. صاحب سوپرمارکت حوصله ندارد. وقتی سؤال می‌کنم نگران انبار نیستی، بدون اینکه سرش را بالا بیاورد می‌گوید: «بالاخره باید مرد دیگه! چه امروز، چه فردا… خیلی بهش فکر نمی‌کنم».‌ خب بالاخره اینجابودن ممکنه یکم نگرانتون کنه… زن همسایه که شیر را روی دخل می‌گذارد می‌گوید: «شما این دکل‌های فشارقوی رو ببین. کلا عادت کردیم بدون آنکه دلیلش مهم باشه».

کمی پایین‌تر نرسیده به فلکه دوم مغازه بستنی‌فروشی است. صاحب مغازه می‌گوید: «بعد ماجرای بیروت مردم بیشتر اضطراب دارن. شما حساب کن روزی 400 تا تانکر از جلوت رد بشه. هم سروصدا، هم آلودگی هوا، هم اینکه باید چشمت به این باشه که یا امروز بترکه یا فردا… نگرانیم دیگه».

معاملاتی که به خاطر انبارنفت به هم می خورد

مشاور املاکی که دور فلکه دوم شهران است، درباره نگرانی‌ها می‌گوید: «بالاخره مردم در میان این‌همه اخبار ناراحت‌کننده هستند و طبیعی است که بخواهند کمی خیال‌شان راحت شود. یکی، دو‌تا معامله داشتیم که تا طرف معامله فهمید اینجا انبار نفت دارد، به‌ هم خورد. مردم می‌گویند ممکن است روی مبلغ خانه‌شان تأثیر گذاشته شود، می‌خواهند در امنیت زندگی کنند. شما تصور کن دور همین فلکه یک ماشین با این کانتینرها تصادف کند،‌ چه فاجعه‌ای درست می‌شود.

اندازه‌ اتفاق و انفجاری که می‌تواند در شهران به وقوع بپیوندد، چندان مهم نیست. چه یک خانه را ویران کند، چه یک محله و چه کل منطقه را؛ باید پیش از آن که اتفاق بیفتد جلویش را گرفت. دلیلش هر چیزی که هست، مردم یک محله نگران‌اند، در شرایطی که فضای روانی چندان آرام نیست، این وظیفه مسئولان است که حداقل اطمینانی را برای مردم مناطق مختلف ایجاد کنند که به جای تصور خوابیدن کنار بمبی ساعتی،‌ فکر کنند حداقل در محیط خانه‌شان امنیت نسبی دارند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

4 دیدگاه برای “نگرانی اهالی شهران از زندگی در کنار بمب ساعتی

  1. محمد گفته:

    این که انقدر دارین این مسئله قدیمی رو به روز می کنین جوری که انگار تازه انبار نفت افتتاح شده.
    فقط و فقط به دلیل ارزش ملک توی این منطقه است تا خودتون بیایید باغ ها و املاک مرغوب و خوش آب و هوا رو مفت مفت از مردم بیچاره بخرید.

  2. ناصر گفته:

    انفجار بیروت از مواد شیمیایی نیترات آمونیوم بود و ربطی به سوخت نداشت این مخازن در سال ۱۳۵۳ ساخته شده و استانداردها اون زمان بیشتر رعایت میشد با یک نظر غیر کارشناسانه اینقدر به مردم استرس وارد نکنید آن آقای بستنی فروش تا به حال ۴۰۰ عدد تانکر رو در یک روز دیده که میگه از اینجا رد میشن من از سال ۵۹ ساکن شهران هستم و الحمدالله غیر از حادثه متروی خیابان یکم مشکلی در منطقه ما نبوده

  3. F.r گفته:

    این عزیزی ک الان این مطلب و نوشته باید ی کم بیشتر تحقیق میکرد بعد مینوشت.خبرنگار عزیز نمیدونم دلیل اینکه این همه به این انبار بعد این همه سال توجه کردی چی.من اصالتا اهل کن هستم یعنی پدر و مادرم و هفت پشتم برا کن بودن و هستن.این انبار تو کو های کن احداث شده چ سال و توسط چه کسی نمیدونم فقط میدونم سال های سال ک این انبار اونجا هست.باغای ما اونجاست( لولوکان،؛اسم باغامون) که شهرداری نمیزاره حتی ی سیم خاردار بکشیمو و از باغامون در برابر هجوم ادمای غریبه محافظت کنیم،باغ هایی ک چند صد سال چرخیده و چ کسایی براش براش زحمت کشیدن تا الان دست به دست به ماها رسیده و شهرداری عزمشو جذب کرده تا مفت از چنگمون دربیاره برا من باغم مهم تره تا انبار نفت.نیروگاه برقم از اول اونجا بوده بعد اومدن دورش ساختمون ساختن درست مث انبار نفت موقع خرید باید دقت میکرده اون خانم محترم که شیر خریده نه الان ی شب ک نیروگاه نزدن اونجا.بعدم اونجاها همه اش بیابونی بوده و باغ.مقصر اونایی هستن ک مجوز ساخت و ساز دادن مگرنه انبار نفت و نیروگاه ک ما از وقتی بچه بودیم اونجا بوده.

  4. رز گفته:

    بیخودی چرت وپرت نگین پنجاه ساله هیچ اتفاقی نیفتاده تازه اگر شعور داشته باشین نفت انفجار نداره تازه غلط کرد هرکی گفت روزی 400تانکر رد میشه من خودبیست ساله توشهران هستم تا حالا اینقدر نفتکش در سال ندیدم چه برسه به روز،اصلا هم قصد رفتن از همچین جای دنج وخوش آب و هوا رو ندارم معلوم نیست دوباره کی میخواد پدر سوخته بازی دربیاره زمینهای شهران افت کنه بعد همه رو بخره بعداً چه غلطی باهاش بکنه اونوقت میاد اندازه خون باباش روش قیمت می‌زاره مردم شهران گول نخورید اینها همه توطئه برای خرید ملکهاتون به قیمت ارزون از طرف ی پدر سوخته کصافطه که بعداً بگه مشکل حل شد بعدبه قیمت خدادتومن به خودمون بفروشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز