نکات و اصول طراحی دیوار های داخلی ساختمان

امروزه دیوارها نقش پر رنگی را در نمای داخلی و خارجی منازل ایفا می کنند. با توجه به افزایش قیمت آهن آلات و مصالح ساختمانی، آشنایی با انواع دیوارپوش ها و نماهای خارجی در جهت ارزیابی هزینه اجرایی ضروری است. این مساله در خصوص فضای داخلی منازل نیز اهمیت دارد.

با توجه به افزایش هزینه های اجرایی سازه می‌توان با حذف هزینه های اضافی و به کارگیری دکوراسیون داخلی ساده و شیک دیوارهای ساختمان را از سادگی درآورد و ظاهری جذاب به آن ها بخشید. بیشترین نمای هر فضا دیوارهای آن است، 70 درصد زیبایی هر فضایی به پوشش ها و طرح دیوار آن جا بستگی دارد.

کاغذ دیواری های متنوع، رنگ ها با کیفیت های مختلف، سنگ ها، چوب ها، آینه کاری‌ها، گچ بری‌های زیبا و … همه مواردی هستند که به دیوار زیبایی خاصی می بخشند. بستگی به فضای موجود و کارایی آن، هر دیوار تعریف خاصی دارد و از پوشش و طراحی خاصی برخوردار است که در اینجا به تعریف فضاها و کاربرد دیوارها می‌پردازیم.

دیوار ورودی در طراحی داخلی ساختمان

ورودی اولین مکانی است که وارد خانه و آخرین مکانی که از آن خارج می شویم، بنابراین اولین چیزی که اهمیت دارد، وجود آینه برای برانداز کردن خود است، آینه هایی با طرح ها و رنگ های متفاوت، با حکاکی های زیبا بر روی آینه، نورپردازی های بسیار زیبا دور قاب آن و حتی ایجاد ضخامت های متفاوت در آینه ها و … می‌توان متناسب با اندازه مکان سفارش داد و فضای بی نظیری در ورودی خود به وجود آورد.

آریاک سفر

وجود جا کفشی دومین ضرورت فضای ورودی است. هرچند در بازار امروز انواع مختلف و زیبایی از جاکفشی ها وجود دارند که به فضا زیبایی می‌بخشند اما اگر بتوان با طرح های خاص که در ذهن داریم و متناسب با فضای موجود طرح خود را بسازیم هم از لحاظ روحی انرژی بیشتری به ما می دهد و هم به صورت مخصوص برای فضای ما ساخته شده است و از لحاظ اندازه آن دقیق بوده و می توان آن را ثابت نگاه داشت.

سومین ضرورت فضای ورودی نور است، نورپردازی های ملایم و زیبا در سقف و بر روی دیوار به چشم گیر تر بودن فضای ورودی بسیار کمک می‌کند.

چهارمین اصل، استفاده از پوشش مناسب دیوار در فضای ورودی است. دیوار با رنگ‌های گرم که فضای خوش آمدگویی را القا کند بر زیبایی فضا می افزاید و اگر فضای ورودی بزرگی نداریم به جای رنگ گرم که فضا را کوچکتر می‌کند، می‌توان از پوشش کاغذ دیواری‌هایی استفاده کرد که دارای بافت ضخیم تر و رنگ روشن تری است.

دیوار اتاق نشیمن در طراحی داخل ساختمان

اتاق نشیمن فضایی است که خانواده پس از پشت سر گذاشتن یک روز کاری همه در کنار هم جمع می‌شوند و به تماشای تلویزیون و گپ و گفتگوی صمیمانه می‌پردازند.
مهمترین اصل در این مکان نشان دادن فضای گرم و صمیمانه است. در این راستا سلیقه و خواسته تک تک افراد خانواده را باید شنید و با یک جمع بندی و مرتب کردن خواسته هایشان یک فضای زیبا به وجود آورد.

دیوارها به دو نوع تقسیم می‌شوند: دیوارهایی که دارای در و پنجره یا طاق ها هستند که در علم فنگ شویی به نام دیوار “ین” شناخته شده و دیواری که هیچ گونه بریدگی و فضای دیگر در آن وجود ندارد را دیوار “یانگ” می‌نامند.

وجود هر دو دیوار ین و یانگ در محیط ضروری است و مکمل یکدیگرند. دیوار یانگ را به دلیل نداشتن هیچ گونه بریدگی کانون توجه قرار می‌دهند. با قرار دادن تلویزیون یا شومینه بر روی دیوار یانگ می توان کانون توجه را آنجا قرار داد.
دیوار ین که دارای پنجره، در و یا طاق است از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به خصوص وجود پنجره که نیازمند پوشش پارچه ای یا چوبی به عنوان پرده است، که نوع آن با توجه به نور موجود، آب و هوای منطقه و رنگ های موجود بر روی دیوار انتخاب می شود پرده ها و نمای خانه را بسیار تحت تاثیر قرار می دهد با یک انتخاب درست و مناسب می توان به زیبایی آن فضا بسیار کمک کرد.

در تصویر دیوار یانگ که کانون توجه قرار گرفته است با وجود آینه ها و فرم های چوبی و عنصر اصلی تلویزیون و دیوار ین که پنجره را با پرده‌ای مناسب با فضا پوشانده است، مشاهده می شود.در این عکس تنها یک دیوار کوچک یانگ داریم که بر روی آن تلویزیون نصب شده و دیوار ین نیم دایره‌ای که کامل دارای پنجره است و با پرده پوشیده شده است.

دیوار سالن پذیرایی در طراحی داخلی ساختمان

سالن پذیرایی تجلی بخش شکوه و عظمت یک خانواده است. وجود چلچراغ ها بر روی سقف، کف های پوشیده شده از مرمر و فرش های زیبا، دیوارهای پوشیده شده از بافت های رنگی، کاغذ دیواری، پارچه کوبی، چوب‌های کنده کاری شده و آینه‌ها هرکدام در جای خود جلوه بخش فضای پذیرایی است.

معمولا فضای پذیرایی به دو بخش نشیمن و غذاخوری تقسیم می شود که چگونگی جداسازی این فضا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چنانچه این فضاسازی‌ها با وجود بالا بودن قیمت آهن آلات و مصالح خصوصا قیمت میلگرد در ساخت اولیه لحاظ نشده باشد، می‌توان با استفاده از چوب و یا آینه این کار را انجام داد.

در مکان‌هایی که از فضای کافی برخوردار باشیم این جداسازی با استفاده از پارتیشن های چوبی، با کنده کاری های زیبا و یا تلفیق با آینه و یا استفاده از ستون های زیبا می توان جداسازی کرد. اما جاهایی که از فضای کمتری برخوردار است با طراحی سطوح مختلف در سقف و کف این جداسازی را می توان نشان داد.

دیوارها در قسمت نشیمن به دو دسته تقسیم می‌شوند. یک دیوار که کانون توجه است را باید با طرحی پرتر و گیراتر درست کرد. حال طرح می‌تواند بیان کننده فرهنگ خانواده باشد یعنی از قاب‌ها و طرح‌هایی پر می‌شود که فضای عمومی خانواده را نشان دهد مثلا برای یک ایرانی استفاده از تابلوفرش های اصیل ایرانی با قاب های زیبای چوبی یا آینه کاری شده و یا استفاده از کاشی کاری‌های اصیل ایرانی و … دیگر دیوارها برگرفته از دیوار اصلی طراحی می‌شود اما از پوشش‌های کمتر برخوردار است و به شلوغی دیوار اصلی نیست.

دیوار اتاق خواب در طراحی داخلی ساختمان

اتاق خواب علاوه بر محل آرامش و خواب، محلی برای انجام دادن کارهای شخصی مانند درس خواندن، کار و … است. دیوار اصلی که به عنوان کانون توجه است سر تخت بر روی آن قرار می گیرد. دیوار سمت چپ یا راست را برای میز آرایشی در نظر می گیریم و در این قسمت تنها از کاغذ دیواری ها و رنگ استفاده می شود.

دیوار رو به رو تخت بهترین مکان برای نمایش دادن علاقه‌مندی‌های شخصی است. استفاده از عکس یا کتابخانه کوچک شخصی و … که این نمادها در صبح یادآور شادی و در شب امید را برای شخص تداعی می کند. دیوار اصلی که سر تخت در آنجا است با وجود آینه و تابلوی زیبا کانون توجه قرار می گیرد.

بنابراین با وجود افزایش قیمت آهن اعم از قیمت میلگرد و به دنبال آن قیمت مسکن، چنانچه نمی خواهید هزینه زیادی را برای دکوراسیون پرداخت کنید، می‌توانید با ایده‌های ساده و کم هزینه گفته شده در این مقاله و رعایت اصول دکوراسیون داخلی به فضای خود روح ببخشید.

مرتبط با : مرکز آهن
نرم افزار حسابداری
آسیاتک
آریاک سفر
آیرومارت-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
ایمالز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز