نقاب ظاهرسازی ورزشی بر چهره حاکمان عربستان سعودی

بن سلمان

عربستان سعودی بر این باور است که می‌تواند با ورزش تصویر خود در دنیا را بهتر جلوه دهد و این عمل در میان منتقدان “ظاهرسازی ورزشی” نام دارد.

به گزارش کاما پرس به نقل از بلومبرگ، پنجم ژانویه در بندر جده عربستان، صدای صدها ماشین، موتورسیکلت و کامیون برای شرکت در رالی داکار طنین‌انداز شد. رالی دوهفته‌ای در کوه‌ها و بیابان‌های پادشاهی عربستان در حالی برگزار شد که خاورمیانه برای نخستین بار میزبان این رویداد ورزشی بود.  تنها 4 هفته قبل از آن نیز رقابت‌های “کلش آن دونس” – مسابقه بوکس سنگین‌وزن – در نزدیکی خانه اجدادی خاندان آل سعود برگزارشده بود. در 29 فوریه 14 اسب اصیل برای افتتاحیه جام عربستان به زمین مسابقه در ریاض آورده شدند و این گران‌ترین مسابقه اسب‌دوانی در جهان با 20 میلیون دلار برای هر دور بود. برگزاری رویدادهای بزرگ باعث تغییری شگفت در پادشاهی عربستان شده است و این اتفاقات ورزشی بزرگ به‌ندرت در یک نقطه از نقشه ورزشی جهان ثبت می‌شود.
این کارها تنها قسمتی از فعالیت‌های شاهزاده 34 ساله، محمد ابن سلمان، حاکم بالفعل عربستان است تا اقتصاد را نوسازی و تأثیر اسلام‌گرایی بنیادی را کم کند. بنا به گفته شاهزاده باز کردن راه برای گردشگران و برگزاری تفریحات و کنسرت‌ها به سبک غربی که مردم عربستان برای مدتی طولانی از آن محروم بوده‌اند، باعث می‌شود شغل‌های زیادی ایجاد شود و عربستان،سرمایه‌گذاری‌هایی فراتر از سرمایه‌گذاری‌های نفتی جذب کند اما خطر درگیری‌های بیشتر بعد از ترور ژنرال قاسم سلیمانی توسط آمریکا می‌تواند تهدیدی برای دستیابی شاهزاده به مقاصد خود باشد. سعودی‌ها قصد دارند تا درآمد سالانه غیرنفتی خود را 6 برابر کنند و تا سال 2030 آن را به 266 میلیارد دلار برسانند.

منتقدان این عمل را تلاشی برای منحرف کردن توجهات از نقش پادشاهی عربستان در جنگ یمن و قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار واشنگتن پست، می‌دانند. تمایل پادشاه عربستان به این فعالیت ها به سال 2016 برمی‌گردد. مضاوی الرشید،منتقد دولت که به عنوان استاد مهمان در دانشگاه اقتصاد لندن کار می‌کند می‌گوید: این یک استراتژی نرم است تا حاکمان عربستان چهره خود را مهربان‌تر نشان بدهند. آنها از این فعالیت ها به عنوان پوششی بر روی عیب های بزرگ خود استفاده می‌کنند.

 

آریاک سفر

 

 

نرم افزار حسابداری
کاراپلاس-کاماپرس
آسیاتک
همراه مکانیک-کاماپرس
آریاک سفر
آیرومارت-کاماپرس
ایمالز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز