نظارت ضعیف بر کاهش ساعت کار کارگران در ماه رمضان

لست سکند

در حالی رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی از لزوم کاهش ساعت کار کارگران در ماه رمضان خبر می‌دهد که بسیاری از کارگران نه‌تنها از کاهش ساعت کار برخوردار نیستند، که بیشتر از زمان مقرر نیز به کار گرفته می‌شوند.

به گزارش کاماپرس، موضوع ساعت کار کارگران در ماه مبارک رمضان یکی از موضوعاتی است که هرساله بحث‌های بسیاری پیرامون آن شکل می‌گیرد اما امسال و با ظهور کرونا، این موضوع رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است.

ماده 150 قانون کار، کلیه کارفرمایان مشمول این قانون را مکلف کرده تا محل مناسب برای ادای فریضه نماز اول وقت را در کارگاه خود ایجاد کنند. همچنین، در بخش‌هایی از این ماده به موضوع کاهش ساعت کار کارکنان با موافقت کارفرما اشاراتی شده است.

کدام کارگاه‌ها سرپیچی می‌کنند؟

به گفته مسئولان امر، کارگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ‌تر، هرساله همکاری‌های لازم را داشته‌اند و با کاهش ساعت کار کارکنان از 2 تا 4 ساعت و همچنین، فراهم آوردن مقدمات فرایض دینی، فضای درخور این ماه مبارک را فراهم کرده‌اند اما در برخی موارد، کارگاه‌های کوچک، روزمزد و بعضا بخش خصوصی، نه تنها همکاری‌های لازم را به عمل نمی‌آورند که ساعت کار کارگران خود را نیز افزایش می‌دهند.

آیا امکان شکایت از کارگاه‌های متخلف وجود دارد؟

در صورت عدم رعایت ماده 150 قانون کار و به کار گرفتن بیش از ساعت قانونی، کارگران می‌توانند با گزارش تخلف کارگاه‌های متخلف به ادارات کار شکایت کنند.

راز آسمان پایتخت

نظارت ضعیف بر قانون

یک فعال کارگری در این زمینه می‌گوید: «اگرچه در برخی از بنگاه‌ها شاهد کاهش ساعت کارگران در ماه رمضان بوده‌ایم اما برخی از بنگاه‌ها نیز بدون توجه به این موضوع، تغییری در ساعت کار کارگران خود ایجاد نمی‌کنند.»

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور، ادامه داد: کسانی که باید مجری قانون و نظاره گر اجرای صحیح قانون باشند، باید به قدری به این مباحث حساس باشند که جلوی اجرای ضعیف قانون را بگیرند. اما برخی کم کاری‌ها موجب شده که برخی از کارفرماها کاهش ساعت کاری را چندان جدی نگیرند.

چمنی افزود: طی سال‌های گذشته به قدری به وضعیت اشتغال کارگران بی‌توجهی شده که اگر کارفرمایی در ماه مبارک رمضان، شرایط و ساعت کاری را تغییر ندهد، اتفاقی عادی تلقی می‌شود.

لازم به ذکر است، چیزی در حدود 14 میلیون کارگر در کشور مشمول قانون کار می‌شوند که بخشی از این افراد، هر ساله با مشکل عدم توجه به وضعیت ساعت کاری و تأمین سبد معیشت در ماه مبارک رمضان مواجه می‌شوند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز