نسل جدید تلویزیون های گیمینگ – مانیتوری تمام عیار برای گیمرها

  • یک گیمر حرفه ای هستید و به دنبال خرید تلویزیون گیمینگ می گردید؟
  • یک کنسول بازی نسل جدید خریده اید و به دنبال یک تلویزیون عالی برای آن هستید؟
  • یا یک آدم کنجکاو هستید و می خواهید بدانید تلویزیون های پیشرفته چه امکاناتی دارند؟

به هر حال در ادامه می خوایم در مورد بهترین تلویزیون های مخصوص بازی صحبت کنیم و مواردی که قبل از خرید تلویزیونGaming باید مد نظر داشته باشید را با هم مرور می کنیم. به گزارش کاماپرس به نقل از افرالند، اگر می خواهید بدانید در دنیای تلویزیون های مناسب بازی چه می گذرد همراه ما باشید.

تلویزیون گیمینگ چیست؟ تفاوتی با تلویزیون معمولی دارد؟

اول از هر چیزی باید بدانیم منظور از تلویزیون گیمینگ چیست و چه تفاوتی با تلویزیون های معمولی دارد.

به تلویزیونی که امکانات پیشرفته مخصوص بازی های حرفه ای را داشته باشد، تلویزیون مخصوص گیم می گویند. اما این امکانات چی هستند؟ و چه تاثیری در قیمت تلویزیون ایجاد می کنند. مهم ترین قابلیت های یک نمایشگر مخصوص بازی رفرش ریت بالا، وضوح عالی، لگ یا هنگ خیلی پایین؛ پشتیبانی از HDMI 2.1 و کلی چیزهای دیگر است که در ادامه به بررسی هر کدام از آن ها می پردازیم و در قسمت آخر هم یک جمع بندی از تلویزیون هایOLED, QLED  و LEDSخواهیم داشت و پنل تلویزیون برای بازی را انتخاب خواهیم کرد.

چه چیزی باعث می شود به یک تلویزیون بگوییم؛ تلویزیون گیمینگ

رفرش ریت، هر چه بیشتر بهتر!

رفرش ریت در هر نمایشگری از جمله تلویزیون، موبایل یا لپ تاپ مهم است. اولین چیزی که در یک تلویزیون گیمینگ مهم است رفرش ریت آن است. یک تلویزیون گیمینگ باید (باید) رفرش ریت 120 هرتز داشته باشد. رفرش ریت اصلاً چیست؟ Refresh Rate یعنی نمایشگر در هر ثانیه چند تصویر را نمایش می دهد(یا می تواند نمایش دهد). یک تلویزیون با رفرش ریت 120 هرتز می تواند در هر ثانیه 120 بار تصویر را تغییر دهد! پس طبیعی است که یک بازی سریع به یک نمایشگر با رفرش ریت عالی نیاز داشته باشد؛ چه در موبایل، چه در تلویزیون و چه در هر نمایشگر دیگری میزان رفرش ریت تعیین کننده گیمینگ بودن یا نبودن یک تلویزیون است.

آریاک سفر

Input Lag، هر چه کمتر بهتر!

سرعت رفرش ریت و میزان Input Lag دقیقاً با همدیگر در تضاد هستند؛ چرا که هر دو به سرعت نمایشگر مربوط می شوند. Input Lag یا تاخیر ورودی مربوط به تاخیر ورودی تصاویر بین کنسول و نمایشگر است و هر چه این تاخیر کمتر باشد یعنی سرعت حرکات شما در تلویزیون و کنسول بیشتر می شود. اگر لگ تصاویر بالا باشد یعنی تصاویر کندتر می شوند شما یک دکمه را می زنید اما تا این عمل در بازی اعمال شود تاخیر وجود دارد پس عملاً لذت بازی از بین می رود و به خشم شما تبدیل می شود.

مثال بارز تاخیر ورودی را می توانیم در بازی های آنلاین مثل پابجی و کالاف دیوتی ببینیم؛ وقتی سرعت نت پایین بیاید پینگ بالا می رود در نتیجه کارهایی که شما انجام می دهید دیرتر در بازی اعمال می شود. البته این مربوط به سرعت اینترنت است و در بین کنسول و نمایشگر هم مساله مربوط به سرعت انتقال تلویزیون و کنسول از طریق کابل HDMI 2.1 است.

داشتن پورت HDMI 2.1

در مورد سرعت انتقال تصویر بین کنسول و تلویزیون صحبت کردیم؛ دقیقاً همینجاست که صحبت از HDMI 2.1 هم به میان می آید. این پورت دقیقاً برای نمایشگرهایی با رفرش ریت 120 هرتز تولید شده است تا بتواند سرعت بیشتری را در زمان خیلی کمتری بین کنسول بازی و تلویزیون انتقال دهد. اگر تلویزیون پورت اچ دی ام آی 2.1 نداشته باشد Inpit Lag اش بالا است و رفرش ریت آن به مراتب پایین است؛ یعنی تلویزیونی که به درد بازی کردن نمی خورد(با حداقل به درد بازی های سریع نمی خورد).

Response Time

یکی دیگر از مواردی که به سرعت تصاویر در تلویزیون گیمینگ مربوط است موضوع Response Time یا زمان پاسخگویی صفحه نمایش است. بیشتر مواقع لگ تصویر با زمان پاسخگویی اشتباه گرفته می شود اما این دو مورد با هم متفاوت هستند. زمان پاسخگویی صفحه یعنی نمایشگر با چه سرعتی می تواند رنگ ها را تغییر دهد (از رنگ های تاریک به رنگ های روشن تغییر پیدا کند) ولی لگ صفحه به سرعت انتقال بین کنسول و نمایشگر مربوط است.

پشتیبانی از خانواده HDR

HDR تنوع بالایی در ورژن ها دارد مثلاً شاهد HDR 10 / HDR10 +/ HDR10 PRO/ HLG و … هستیم. هر کدام از این ورژن ها با آپدیت هایی که به نسبت HDR دارند می توانند عملکرد نمایشی تصاویر را بهبود ببخشند.  محدوده دینامیکی بالاتر رنگ ها را غنی تر و با دامنه قوی تری نمایش می دهد به این دلیل می توانیم جزئیات بیشتری را در نمایشگر مشاهده کنیم. این افزایش محدوده رنگی صرفاً برای رنگ های روشن نیست بلکه رنگ های تیره هم دچار افزایش دامنه دینامیکی می شوند و بهتر قابل مشاهده هستند.

OLED ،QLED  و LED کدام یک برای گیمینگ بهتر هستند؟

رقابت بین نمایشگرهای مختلف در حوزه بازی خیلی داغ است. به طور کلی هر نمایشگری که ویژگی های بالا را داشته باشد می تواند یک نمایشگر گیمینگ باشد اما خب در میان پنل های مختلف تلویزیون یکی از دیگری بهتر است. OLED ها رهبری تلویزیون های گیمینگ را بر عهده دارند. مهم ترین دلیل هم نبود بک لایت و خود نور بودن تک تک پیکسل هاست. هر پیکسل می تواند خیلی سریع خاموش شدن، تغییر رنگ دهد و در هر لحظه رنگ های مختلفی را نمایش دهد همین مورد باعث افزایش رفرش ریت و زمان پاسخگویی می شود و در طرف دیگر تاخیر ورودی آن کم است. موضوعی که در مورد اولدها وجود دارد بحث پیکسل سوختگی است.

پیکسل سوختگی واقعاً دلیل ضعف این نمایشگرها نیست و نباید مانع اصلی خرید تلویزیون اولد باشد؛ به چند دلیل که در ادامه توضیح می دهیم.

  1. در بازی شما صحنه ثابت زیادی ندارید که ساعت ها یک قسمت از صفحه ثابت باشد و پیکسل ها حسابی خسته شوند و در نهایت به تاریکی مطلق فرو بروند.(وقتی یک پیکسل چندین ساعت یک رنگ خاص را نمایش دهد؛ دچار سوختگی می شود)
  2. در چند صد ساعت استفاده از نمایشگر و بعد از مدت طولانی شاید(و باز هم شاید) پیکسل سوختگی رخ دهد
  3. به دلیل انزوای پیکسل ها، سوختن یک پیکسل هیچ مشکلی برای پیکسل های کناری ایجاد نمی کند
  4. در بین چند میلیون پیکسل خیلی کوچک تعداد انگشت شماری پیکسل اصلا دیده نمی شوند
  5. می توانید یک برنامه محافظ صفحه اولد را روی تلویزیون نصب کنید تا اگر نمایشگر روی یک صفحه ثابت ماند خود برنامه به صورت خودکار تصویری نمایش دهد تا پیکسل ها رنگ های متفاوتی را نمایش دهند.

گروه دیگر نمایشگرهای مخصوص گیمینگ LED ، QLED هستند که از بک لایت استفاده می کنند. در بین این نمایشگرها مدل های واقعاً عالی وجود دارند که از امکانات گیمینگ بالایی پشتیبانی می کنند و به مراتب قیمت شاید پایین تری از اولدها داشته باشند اما یکی از ضعف های این نمایشگرها در نمایش رنگ های تاریک و مشکی است. به دلیل حضور بک لایت رنگ های تیره با کمی روشنایی پشت صفحه نمایش داده می شوند به همین دلیل شما نمی توانید در صحنه های تاریک واقعاً آن چنان که در اولد ها می توانید، بازی کنید.

بهترین تلویزیون های گیمینگ به ترتیب برند

تلویزیون های گیمینگ ال جی

  • تلویزیون ال جی G1
  • تلویزیون ال جی C1
  • تلویزیون ال جی B1
  • تلویزیون ال جی NANO95
  • تلویزیون ال جی NANO90
  • تلویزیون ال جی QNED95
  • تلویزیون ال جی QNED90

تلویزیون های گیمینگ سامسونگ

  • تلویزیون سامسونگ QN90A
  • تلویزیون سامسونگ QN85A
  • تلویزیون سامسونگ Q90A
  • تلویزیون سامسونگ Q80A
  • تلویزیون سامسونگ AU9000

تلویزیون های گیمینگ سونی

  • تلویزیون سونی A90J
  • تلویزیون سونی A80J
  • تلویزیون سونی X95J
  • تلویزیون سونی X90J
  • تلویزیون سونی X85J
مرتبط با : افرالند
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “نسل جدید تلویزیون های گیمینگ – مانیتوری تمام عیار برای گیمرها

  1. نیما گفته:

    به نظرم تلویزیون های گیمینگ حال حاضر به قدرتی رسیدن که بشه ازشون به عنوان یه مانیتور استفاده کرد. سونی هم تو این زمینه گل کاشته

    • سامان گفته:

      دقیقا ولی به نظر من الان الجی خیلی بهتر از سونی داره تو این زمینه کار میکنه تنوع مدل هاش بیشتره قیمتشم به نسبت مناسبتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز