نحوه محاسبه قیمت و استعلام بیمه شخص ثالث دانا

بیمه شخص ثالث

اولین بیمه خودرو در سال ۱۸۹۸ و بعد از ساخت اولین خودروی گازوئیلی در آمریکا صادر شد. در ایران، قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسیله نقلیه موتوری زمینی در قبال شخص ثالث که با نام بیمه شخص ثالث معروف است در ۲۹ دی ماه سال ۱۳۴۷ به تصویب رسید و بیمه گذاران این بیمه نامه می‌توانستند از پوشش‌های این بیمه نامه در مقابل خسارات وارد شده به اشخاص ثالث استفاده کنند.

به گزارش کاماپرس، با تاسیس بیمه مرکزی در سال ۱۳۵۰، این بیمه  نامه در کنار بیمه بدنه یکی از زیر شاخه‌های بیمه های خودرو قرار گرفت و با تصویب قانون های مختلف به صورت یک بیمه نامه جامع و اجباری در ایران شد.

طبق قانون اگر راننده‌ای به صورت ناخواسته به دیگران خسارت مالی و جانی وارد کند مقصر شناخته می‌شود و باید خسارات ایجادشده را جبران کند.

در کشور ما خرید بیمه شخص ثالث برای تمامی دارندگان وسیله نقلیه اجباری است و سهل‌انگاری در تهیه آن مشکلاتی را برای رانندگان به وجود می‌آورد. شرکت‌های مختلفی بیمه شخص ثالث را ارایه می‌دهند. بیمه دانا یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های بیمه‌ای در کشور است که عده‌ای ترجیح می‌دهند بیمه خودروی خود را از آن تهیه کنند. در ادامه همراه ما باشید تا شرایط ارایه بیمه شخص ثالث دانا را بررسی کنیم.

مزایای بیمه شخص ثالث دانا چیست؟

یک تصور غلطی که بین بعضی از دارندگان وسیله نقلیه وجود دارد این است که فکر می‌کنند نرخ بیمه شخص ثالث ثابت است و فرقی ندارد بیمه‌نامه را از کدام شرکت تهیه کنند. این موضوع درست نیست چون که قیمت پایه بیمه در شرکت‌های مختلف یکسان است و با افزایش پوشش مالی، قیمت بیمه نیز تغییر می‌کند؛ بنابراین بهتر است موقع خرید بیمه‌نامه، به معیارهای مثل کیفیت پرداخت خسارت، شرایط ارایه بیمه و سقف پوشش مالی توجه کنید. در ادامه هر یک از این عوامل را در بیمه دانا بررسی می‌کنیم.

آریاک سفر

کیفیت پرداخت خسارت

بیمه دانا نزدیک به 70 مرکز پرداخت خسارت در کشور دارد. اما در حال حاضر در این شرکت، امکان ارزیابی خسارت اتومبیل به صورت سیار وجود ندارد.

طرح مهر دانا

با استفاده از طرح مهر دانا افراد می‌توانند بدون ضامن و پیش‌پرداخت، وام خرید بیمه شخص ثالث دریافت کنند. این وام بدون سود و کارمزد داده می‌شود و مبلغ آن نیز 2 میلیون و 500 هزار تومان برای خودروهای سواری، 3 میلیون تومان برای تاکسی‌ها و 6 میلیون تومان برای اتوبوس‌ها است.

پوشش مالی بیمه شخص ثالث

در سال جاری با خرید بیمه شخص ثالث خسارت‌های مالی تا مبلغ 11 میلیون تومان جبران می‌شود اما برای بیمه‌گزار بهتر است که اندکی حق بیمه اضافی پرداخت کند و تعهد مالی بیمه‌نامه را بیشتر کند. افزایش سقف پوشش مالی به نفع خود بیمه‌گزار است چون که حق بیمه‌ای که پرداخت می‌کند بسیار کمتر از میزان خسارتی است که در تصادف با خودروهای گرا‌ن‌قیمت ممکن است ایجاد شود. سقف پوشش مالی بیمه شخص ثالث در شرکت‌های مختلف، متفاوت است. بیمه دانا، پوشش مالی بیمه‌نامه را تا سقف 80 میلیون تومان ارایه می‌دهد.

محاسبه بیمه شخص ثالث دانا

هر سال بیمه مرکزی، قیمت پایه بیمه شخص ثالث را که بر اساس نرخ دیه تعیین می‌شود برای هر خودرو اعلام می‌کند. در ادامه عوامل مختلفی مثل کاربری خودرو، میزان پوشش و مدت اعتبار بیمه‌نامه، جریمه دیرکرد و تخفیف‌ها بر نرخ پایه تأثیر گذاشته و قیمت نهایی بیمه مشخص می‌شود.

قیمت بیمه شخص ثالث دانا برای خودروهایی که بیشتر از 15 سال از ساخت آن‌ها گذشته باشد به ازای هر سال، 2 درصد بیش‌تر می‌شود. خودروهایی که معاینه فنی ندارند نیز باید 5 درصد حق بیمه اضافی پرداخت کنند.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث دانا

بیمه شخص ثالث دانا دو نوع پوشش جانی و مالی دارد که در ادامه هر یک را بیشتر توضیح می‌دهیم.

پوشش جانی سایر افراد

پوشش جانی بیمه‌نامه خسارت‌های ناشی از فوت، نقص عضو، از کارافتادگی و هزینه‌های پزشکی افراد آسیب‌دیده را جبران می‌کند. سقف این پوشش در بیمه دانا و سایر شرکت‌ها یکسان است. در سال 99 سقف پوشش جانی بیمه شخص ثالث در ماه‌های حرام 440 میلیون و در ماه‌های غیرحرام 330 میلیون تومان تعیین شده است.

پوشش مالی سایر افراد

این پوشش خسارت‌های مالی واردشده به سایر افراد را جبران می‌کند و تعهدی در قبال راننده مقصر ندارد؛ بنابراین اگر می‌خواهید خسارت‌های مالی خودروی خود تحت پوشش بیمه قرار دهید باید بیمه بدنه داشته باشید.

پوشش جانی راننده مقصر

بیمه شخص ثالث همچنین خسارت‌های بدنی واردشده به راننده مقصر را تا سقف دیه در ماه‌های عادی جبران می‌کند.

تخفیف‌های بیمه شخص ثالث دانا

یکی از مهم‌ترین تخفیف‌های بیمه شخص ثالث که در بیمه دانا و سایر شرکت‌های بیمه وجود دارد تخفیف عدم خسارت است. شرکت‌های بیمه برای بیمه‌گزاری که دچار خسارت نشود و از بیمه‌نامه خود برای دریافت خسارت استفاده نکند تخفیف در نظر می‌گیرند. این تخفیف در سال اول 5 درصد است و پس از آن هم هر سال 5 درصد به تخفیف عدم خسارت بیمه‌نامه اضافه می‌شود. حداکثر میزان تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث نیز 70 درصد است که در سال چهاردهم اعمال می‌شود.

همچنین بیمه دانا برای خودروهای صفر کیلومتر و کسانی که حق بیمه را به صورت نقدی پرداخت می‌کنند تخفیف در نظر می‌گیرد.

قیمت بیمه شخص ثالث و خرید آنلاین دانا

به کمک بیمیتو (bimito.com) که سامانه مقایسه و خرید آنلاین بیمه است می‌توانید در هر زمان و مکانی که هستید استعلام بیمه شخص ثالث دانا را دریافت کنید و بیمه موردنظر خود را سفارش دهید. کافی است به سایت بیمیتو وارد شوید و اطلاعات اولیه خودرو خود را که شامل نوع، مدل و سال ساخت خودرو می‎‌شود وارد کنید. با تکمیل کردن درصد تخفیف عدم خسارت بیمه، وارد صفحه مقایسه می‌شوید. در این صفحه، قیمت بیمه شخص ثالث دانا به شما نمایش داده می‌شود و می‌توانید قیمت و شرایط این بیمه را با سایر شرکت‌ها مقایسه کنید تا ببینید خرید از کدام شرکت بیمه برای شما بهتر است.

انتهای پیام

مرتبط با : بیمه دانابیمیتو
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز