نجف دریابندری چطور چرب و شیرین‌ترین کتاب ایران را نوشت؟

درگذشت نجف دریابندری در روزهای اخیر ، توانمندی های این نویسنده و مترجم صاحبنام ایرانی را پیش چشم علاقه مندان وی آورد و خصوصا کتاب مستطاب آشپزی از سیر تا پیاز که وی به کمک همسرش نگاشته بود در یادها زنده شد.

به گزارش کاماپرس؛ نجف دریابندری، نویسنده و مترجم، در سن 90 سالگی درگذشت.سازمان میراث فرهنگی ایران، در سال ۱۳۹۶، دریابندری را به عنوان «گنجینه زنده بشری» ثبت کرده بود.«پیرمرد و دریا»، «بازمانده روز»، «بیلی باتگیت» «هاکلبری فین»، «گور به گور»، و «رگتایم» از مهم ترین آثار ترجمه دریابندری است.از آثار تالیف او اما یک اثر همچنان با استقبال عمومی مواجه است.کتاب مستطاب آشپزی از سیر تا پیاز، کتابی بود که دریابندری را به سفره‌های ایرانی کشاند.

برای مخاطبان آثار نجف دریابندری قبول این موضوع که او کتابی درباره آشپزی نوشته است،دشوار بود و مدام این پرسش را در ذهن خود تکرار می کردند که بر سر مترجم آثار همینگوی، برتراند راسل و فاکنر چه آمده است؟ چرا آشپزی؟ برخی حتی فکر کردند دریابندری این کتاب را از سر شوخی و تففن نوشته است.

اما بعدا مشخص شد که دریابندری از سر تفنن یا سودای فروش بالا به اعتبار نام و شهرتش، کتاب مستطاب آشپزی را ننوشته بود و حاصل کارش درواقع دایره‌المعارف تمام و کمالی برای آشپزی به زبان فارسی است. «کتاب مستطاب آشپزی، از سیر تا پیاز» تنها کتاب آشپزی‌ به زبان فارسی است که پشتوانه‌ای چنین محکم از تحقیق در جزییات و ظرایف آشپزی دارد و مهم‌تر از آن، تنها کتاب آشپزی است که نویسنده‌اش قبل از آن‌که آشپز باشد، نویسنده است.

درباره مستطاب آشپزی

آریاک سفر

کتاب مستطاب آشپزی که دارای دوجلد و 23 فصل است و یکی از پنج کتاب برتر آشپزی در قاره آسیاست . این کتاب تاکنون 19 بار توسط نشرکارنامه به چاپ رسیده است. یکی از نکات جالب این کتاب آشنایی مخاطبان با مکاتب آشپزی ترکی،اسپانیایی،روسی،ایتالیایی،ژاپنی وغیره است.استفاده از معادل فارسی برای کلمات انگلیسی مثل از «یخ‌بند» به جای فریزر یا «خورش پاستا» به جای سس پاستا از دیگر موارد جذاب این کتاب است.

نامتعارف‌ترین کتاب یک نویسنده!

حمیدرضا صدر، نویسنده و منتقد سینما در یک پست اینستاگرامی درباره هنر نویسندگی و کتاب«مستطاب» آشپزی به این نکته اشاره کرده که دریابندری دیگر تنها با ترجمه پیرمرد و دریا و آنتیگون شناخته شده نیست، او با کتاب مستطاب آشپزی پا به خانه هر ایرانی گذاشته است.

به نوشته صدر؛ کتاب«مستطاب آشپزی» احتمالا نامتعارف‌ترین و غیر منتظره‌ترین کتاب یک محقق و نویسنده ایرانی، نوشته شده همراه همسرش فهمیمه راستکار است. می‌گویند، دریابندری دردوران زندان با آشپزی آشنا و پس از آزادی کنار همسرش آشپزی را ورای پهن کردن سفره‌ها برد.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز