نجات بورس از صف های فروش چگونه امکان پذیر است؟

نایب رئیس شرکت بورس و اوراق بهادار تهران معتقد است که دو تصمیم برای استقرار بازارگردانی قوی سهام درکنار افزایش دامنه نوسان و حجم مبنا، بورس را از اتکا به صف رها می کند.

به گزارش کاماپرس، زمانی که بازارسرمایه دچار نوسان می شود، یکی از عواملی که روند منفی ایجاد شده در بازار سرمایه را تسریع می کند تشکیل صف های فروش است، این صف ها در روزهای منفی بازار برای بسیاری از سهامداران اتفاق ناخوشایندی محسوب می شود و می تواند آنها را به فروش سهام ترغیب کند.

این درحالی است که بخش قابل توجهی از سهام های موجود در بازار، مناسب هستند اما سهامداران به دلیل هیجان زدگی به صف فروش هجوم می برند و قیمت ها هر روز 5 درصد کاهش می یابد.

از سوی دیگر، صف خرید هم مثل صف فروش تحت تاثیر هیجانات قرار می گیرد و با سیگنال فروشی یک کانال بورسی در تلگرام، مردم برای خرید یک سهام صف بکشند در حالی که ممکن است این سهام چندان هم ارزنده نباشد.

نایب رئیس شرکت بورس و اوراق بهادار تهران با انتقاد از رفتار هیجانی در بورس که منجر به ایجاد «صف‌های خرید و فروش» بی‌پایان و زیان سهامداران می‌شود، می گوید: دو تصمیم در خصوص استقرار بازارگردانی قوی سهام در کنار افزایش دامنه نوسان و حجم مبنا می‌تواند بورس را از اتکا به صف رها سازد.

آریاک سفر

محمودرضا خواجه نصیری می افزاید: پیشرو بودن در بازار، موجب موفقیت است و شرط اول پیشرو بودن، رها کردن پیروی بی‌تحلیل از بازار و تصمیم‌گیری در فضای بدون سوگیری است.

خواجه نصیری با بیان اینکه «نقدشوندگی»، اصل کارایی بازار و موجب اطمینان و ثبات است، می افزاید: بازار پایدار روندهای بلندمدت صعودی یا نزولی همیشگی ندارد و این موضوع با علم و منطق مالی، جمع‌پذیر نیست.
نگرانی سهامداران از عدم نقدشوندگی، جدی است

به گزارش ایرنا، او با بیان اینکه نگرانی سهامداران از عدم نقدشوندگی و ماندن در صف های خرید و فروش، جدی و به جاست، اضافه می کند: سرمایه گذاران با ورود به بورس، نوسان قیمت را پذیرفته‌اند و صرفا روندهای یک سویه از بازار را مدنظر نداشته اند.
به گفته خواجه نصیری، براساس تحقیقات دانشگاهی، رفتار توده‌واری، هم در اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی در بازار ایران بسیار بالاست، زیرا بزرگترین سیگنال تحلیل و تصمیم گیری در بورس ایران عنصر «صف» شده است.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز