مکانیزه شدن شغل‌ها تهدیدی جدید برای اشتغال زنان

در دهه‌های اخیر زنان دستاورد های بزرگی در زمینه اشتغال کسب کرده‌اند. اما فرایند مکانیزه شدن شغل‌ها یک تهدید بزرگ برای آنها به شمار می‌آید.

 

به گزارش کاما پرس به نقل از مجمع جهانی اقتصاد، در همایش جهانی فاصله جنسیتی سال 2020، عناوینی شغلی که زنان به‌عهده دارند را به راحتی می‌توان مکانیزه کرد در حالی که مردان شانس بیشتری در پیدا کردن شغلی دارند که آسیب پذیری کمتری دارد. زنان کارگر برای جلوگیری از اشتغال در شغل های در معرض تهدید، باید رویکرد تحصیلی و حرفه ای مناسب خود را در موقعیت هایی جستجو کنند که در حال حاضر عمدتا مردان برای آن مشاغل انتخاب می‌شوند.

به گفته واسیلیا راشوا، طبق اطلاعات مجمع جهانی اقتصاد شغل‌هایی که هم اکنون در حال ظهور هستند، برابری جنسیتی ندارند. اگر ما بخواهیم کارگران را از کمترین تا بیشترین اهمیت رده‌بندی کنیم،آنچه که خواهیم دید نابرابری جنسی در محیط های کاری جدید برای زنان است. برای مثال نگاهی به لیست زیر بیاندازیم. از آنجایی که فرایند مکانیزه شدن برای مشاغل زنان بیشتر از مردان است، در این قسمت مشاغلی نام برده شده‌اند که دورنمای بهتری دارند.

در بخش مردمی وفرهنگی 65 درصد زنان و35 درصد مردان

آریاک سفر

در بخش تولید محتوا 57 درصد زنان و 43 درصد مردان

در بخش بازاریابی 40 درصد زنان و 60 درصد مردان

در بخش فروش 37 درصد زنان و 63 درصد مردان

در بخش توسعه تولید 35 درصد زنان و 65 درصد مردان

در بخش نرم افزار و هوش مصنوعی 26 درصد زنان و 74 درصد مردان

در بخش مهندسی 15 درصد زنان و 85 درصد مردان

در بخش رایانش ابری( برنامه نویسی) 12 درصد زنان و 88 درصد مردان

راشوا اضافه کرد: همانطور که مشاهده کردید در بین هشت رده شغلی که چشم‌اندار اقتصادی بالایی دارند، شش تای آنها تحت سلطه مردان است و زنان سهم کمی از انها دارند. از طرفی شغل‌هایی که با مکانیزه شدن کمرنگ تر شده‌اند شغل‌هایی معمولی و کارگری است.

 

نرم افزار حسابداری
آیرومارت-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
ایمالز
آریاک سفر
همراه مکانیک-کاماپرس
آسیاتک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز