مونتاژ تاکسی لندن در ایران بالاخره به کجا رسید؟

با وجود گذشت دو سال از انتشار خبر احتمال مونتاژ بلک‌کب یا تاکسی لندن در ایران، هنوز از وضعیت نهایی این پروژه خبری در دست نیست.

به گزارش کاماپرس، دو سال پیش بود که حضور تاکسی لندن در دومین نمایشگاه بین‌المللی خودرو تبریز نظر بسیاری از علاقه‌مندان را به خود جلب کرد و طولی نکشید که خبر احتمال آغاز مونتاژ آن در ایران، بسیار خبرساز شد اما با گذشت مدتی، این موضوع به فراموشی سپرده شد و تا به امروز مشخص نشده چرا این تصمیم به مرحله اجرا نرسیده است.

از بلک‌کب یا تاکسی لندن چه می‌دانید؟

احتمالا شما نیز نام بلک کب یا تاکسی لندن را شنیده‌اید. خودروی سیاهی که با تاکسی‌متر کار کرده و از تاکسی معمولی گران‌تر است. در واقع، تاکسی لندن تنها خودرویی است که واقعا تاکسی است، نه اینکه خودرویی باشد که از آن به‌عنوان تاکسی هم استفاده می‌شود. این خودرو به‌نوعی نماد لندن بوده و بسیاری این شهر را با تاکسی‌های مشکی و صدالبته خاص آن می‌شناسند.

تبریز؛ رویت‌گاه نخست تاکسی لندن در ایران

دو سال قبل و در دومین نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران شاهد حضور بلک کت یا همان تاکسی لندن بودیم. اتفاقی که سبب شد شایعه حضور این خودرو در کشورمان قوت بگیرد.

تاکسی لندن را شرکت صنعتی برلیانس منطقه آزاد ارس به دومین نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران آورد. شرکتی که بنا به گفته مسئولین آن به دنبال تولید یا مونتاژ خودرویی بود که به خودی‌خود تاکسی و به این جهت طراحی شده باشد.

آریاک سفر

پای تاکسی لندن چگونه به ایران باز شد؟

با خریداری شرکت تاکسی لندن توسط گروه جیلی و انتقال کارخانه تولید این خودرو به شانگهای چین زمزمه‌های واردات تاکسی لندن به کشورمان بیش‌ازپیش قوت گرفت. با پیگیری این شایعات مشخص شد که شرکت صنعتی برلیانس منطقه آزاد ارس نمایندگی تاکسی لندن را از گروه جیلی دریافت کرده و به دنبال آن است که با اخذ مجوزهای لازم این خودرو را به کشورمان وارد کند. اتفاقی که بنا به گفته «جلیل هاشمی» رئیس هیئت مدیره شرکت مذکور در مصاحبه با دیجیاتو، با مانع‌تراشی‌های فراوانی از جانب سازمان‌های داخلی مواجه شده و سرانجام با شکست مواجه شد.

تاکسی لندن

سنگ‌اندازی سازمان‌های نظارتی

سازمان‌های نظارتی داخلی به جای حمایت از تولید داخلی، برای شماره گذاری این خودرو شروع به مانع تراشی کردند و در ابتدا قرارگیری فضای بار در قسمت جلویی خودرو را نپذیرفته و این موضوع را عاملی دانستند تا عرضه تاکسی لندن به کشورمان را ممنوع اعلام کنند.

بهانه مانع‌تراشان چه بود؟

در واقع طراحی تاکسی لندن به گونه ای انجام شده که صندلی‌ای در کنار راننده قرار نگرفته و این فضا به بار مسافر تخصیص یافته است. با این وجود شرکت عرضه کننده، با تغییر در طراحی خودرو فضای بار را با صندلی جایگزین کرده تا دیگر مانعی برای واردات تاکسی لندن وجود نداشته باشد اما این‌بار نبود کیسه هوا در این قسمت عاملی شد تا موضوع واردات این خودرو منتفی شود چراکه براساس قانون کشور ما این خودرو می‌بایست حداقل ۲ ایربگ داشته باشد.

این ممنوعیت در حالی اتفاق افتاد که در تمامی کشورهای استفاده کننده از تاکسی لندن وجود یک ایربگ در قسمت جلویی کابین و نبود صندلی سرنشین در این قسمت مورد پذیرش سازمان‌های نظارتی، استاندارد و پلیس قرار گرفته و هیچ مشکلی در این زمینه وجود نداشته است.

به گفته هاشمی: «با این اوصاف، سرانجام این خودرو نتوانست موانع واردات را پشت سر بگذارد و حتی تصمیم مسئولین شرکت صنعتی برلیانس منطقه آزاد ارس مبنی بر تولید این خودرو در داخل کشور به‌صورت دستی و کارگرمحور نیز نتوانست نظر مسئولین را برگرداند.»

گفته می‌شود که شرکت جیلی همکاری‌های لازم برای تولید تاکسی لندن در داخل کشورمان را انجام داده و دانش لازم برای راه‌اندازی خط تولید این تاکسی را نیز به شرکت صنعتی برلیانس منطقه آزاد ارس (در استان آذربایجان شرقی) منتقل کرده است. خط تولید این خودرو به‌صورت آزمایشی نیز در منطقه آزاد ارس راه‌اندازی شد. حتی در مراحل نهایی مجوزهای مربوط به سازمان استاندارد نیز در این زمینه کسب شد. اما همچنان این خودرو موفق به دریافت مجوزهای لازم برای شماره‌گذاری نشده است.

این درحالیست که پیش از آغاز تحریم‌ها زمزمه‌هایی نیز به گوش می‌رسید که اگر خط تولید این خودرو با موفقیت راه اندازی شود ممکن است امکان صادرات مدل‌های هیبریدی این تاکسی به لندن میسر شود که البته با اعمال مجدد تحریم‌ها علیه کشورمان این احتمال به‌کلی از بین رفت.

علاوه‌بر کشورهای حاشیه خلیج فارس و صدالبته انگلستان یکی دیگر از کشورهایی که می‌توانست مقصد صادرات این تاکسی باشد کشور آذربایجان است چراکه به دستور دولت آذربایجان تمام تاکسی‌های این کشور باید به تاکسی لندن تبدیل شوند.

مشخصات فنی بلک کب

تاکسی لندن به یک موتور ۲.۴ لیتری میتسوبیشی با توان ۱۰۰ اسب بخار مجهز بوده و از یک گیربکس اتوماتیک بهره می‌برد. از ویژگی‌های خاص این تاکسی می‌توان به ارتفاع بلند آن اشاره کرد که سوار و پیاده شدن مسافرین را تسهیل می‌کند. تاکسی لندن به نوعی طراحی شده که درب‌های آن می‌توانند به‌صورت ۹۰ درجه باز شده و امکان قرارگیری ویلچر نیز در آن میسر بوده و همچنین دارای رمپ ویلچر است. ویژگی که در هیچ تاکسی دیگری فراهم نبوده و عاملی است که این خودرو را برای استفاده در هتل‌ها و فرودگاه‌ها کاملا مناسب می‌کند. جالب است بدانید که در این خودرو فضای میان راننده و سرنشین جدا شده و راننده می‌توان از طریق میکروفون با مسافر ارتباط برقرار کند. سیستم تهویه مطبوع و نورپردازی شخصی داخل کابین از دیگر مشخصات تاکسی لندن است

.در واقع این خودرو از معدود خودروهای جهان است که اختصاصا برای کاربری تاکسی طراحی شده است و از همین جهت نیز نسبت به سایر تاکسی های جهان مزیت هایی دارد، دوام بسیار بالای پیشرانه، امکان دور زدن در فضای کم، هزینه نگهداری اندک و کابین جادار برای مسافرین با امکان حمل و نقل آسان بار و وسایل از جمله این ویژگی هاست اما با این وجود گویا عزمی برای حمایت از سرمایه گذار داخلی در این پروژه وجود ندارد و حالا نیز با توجه به محدودیت های بین المللی و کارشکنی های داخلی، خط تولید و سرمایه استفاده شده برای این پروژه در معرض نابودی قرار گرفته است.

پایان پیام

نرم افزار حسابداری
کاراپلاس-کاماپرس
آسیاتک
آریاک سفر
آیرومارت-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
ایمالز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “مونتاژ تاکسی لندن در ایران بالاخره به کجا رسید؟

  1. AliReza mj گفته:

    مشخصه حتما از نظر مالی آقازاده ها با عنوان شرکت های خصوصی سودی ازین طرح عایدشون نشده و واسه همین هم با این طرح بسیار عالی که با توجه به حجم کم این ماشین و مصرف بهینه اش خوراک خیابونهای ایران مخصوصا تهران جلوش رو گرفتن مثل هزاران طرح پر سود دیگه که به نفع مردم و کشور بوده اما نفعی برای آقازاده ها و شرکت های مثلا خصوصی شون نداشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز