مولتی میلیاردرهای ایران چند نفرند؟

لست سکند

با وجود منفی بودن رشد اقتصادی ایران طی 3 سال اخیر تازه ترین گزارش فوربس نشان می دهد تعداد میلیاردرهای کشورمان با افزایش قابل توجهی مواجه شده است.

به گزارش کاماپرس،  گزارش مراجع بین المللی نشان می دهد وضعیت اقتصادی افراد کم درآمد طی سال های اخیر رو به وخامت گذاشته و طبقه متوسط نیز بخش زیادی از توان مالی خود را به دلیل از دست رفتن ارزش پول ملی از دست داده است اما اوضاع ثروتمندان نه تنها بدتر نشده بلکه تورم دارایی های آنها را افزایش داده است.

فوربس در گزارش خود نوشته است در سال 2020 تعداد افراد با ارزش ثروت خالص بالا (HNWI) در ایران 21.6درصد رشد كرده در حالی كه میانگین جهانی این آمار در سال 2020 حدود 6.3درصد بوده است؛ همچنین میزان ثروت این طبقه در ایران نیز طی همین سال (2020) بیش از 24.3درصد رشد داشته است و بسیار بیشتر از میانگین جهانی بوده است.

بورس ثروت میلیاردرها را افزایش داد

نکته جالب توجه این که بازار بورسی که به گرداب سرمایه افراد کم درآمد جامعه تبدیل شد جایی برای ثروت اندوزی هر چه بیشتر ثروتمندان بوده است. مركز مشاوره «كپ جمینی» – Capgemini – در گزارش «ثروت جهانی» كه روز سه‌شنبه 29 ژوئن (8 تیر 1400) منتشر كرده، می‌گوید: «بین ماه‌های مارس و جولای (بهار 1400) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از 625درصد افزایش یافته است.» برای مقایسه رشد ارزش معاملات «اس‌اندپی» در امریكا طی دوره مشابه تنها شاهد 16درصد رشد بوده است.

راز آسمان پایتخت

با دسترسی به دارایی‌های بین‌المللی كه به دلیل تحریم‌ها مسدود شده است، مشخص شده كه بسیاری از طبقات ثروتمند و حرفه‌ای ایران پول خود را وارد سهام و بورس كرده‌اند. بنا بر گزارش «كپ جمینی» اكنون تعداد میلیونرهای ایرانی به بیش از 250 هزار نفر رسیده كه بیشتر آنها در داخل ایران زندگی می‌كنند.

دولت ایران با سرازیر كردن سرمایه‌ها به بورس به رشد این طبقه میلیونر در ایران كمك كرده است. در سپتامبر سال گذشته (شهریور 99) دولت ایران یك درصد از ذخایر صندوق توسعه ملی را به بازار بورس تزریق كرد و در ژانویه امسال (دی ماه 1399) هم مبلغ 25 تریلیون ریال (حدود 595.2 میلیون دلار) را تزریق كرد.

رونق رمزارزها منبع دیگری برای رشد ثروت میلیونرهای جدید ایران بوده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز