مهم ترین معضل صادرات کشور در شرایط امروز

شرکت صنایع مس شهید باهنر در نزدیکی بزرگترین معادن مس خاورمیانه و در دوازده کیلومتری شهر کرمان قرار گرفته است. این شرکت که در نیمه دوم سال ۱۳۷۰ راه اندازی شده، بزرگترین مجتمع صنعتی ارتباط دهنده معادن مس و روی کشور با صنایع تولیدی به شمار می رود.

به گزارش کاماپرس، شرکت صنایع مس شهید باهنر از پنج کارخانه زیر تشکیل یافته است:

کارخانه ذوب و ریخته گری
کارخانه نورد
کارخانه اکستروژن و کشش
کارخانه تولید لوله مسی
کارخانه سکه زنی

این شرکت گسترده ترین محصولات مسی و آلیاژهای آنرا به صورت ورق (شامل کویل، تسمه و فویل)، لوله (به صورت شاخه، کویل و پن کیک) و مقاطع (شامل سه گوش، چهار گوش، شش گوش و میلگرد توپر و توخالی) تولید میکند.

به نظر می‌رسد هیچ گاه در تاریخ اقتصاد ایران، صادرات و تامین ارز تا این حد اولویت سیاست‌های کشور نبوده است. حالا که تحریم‌های اقتصادی علاوه بر مشمول مرور زمان شدن، به اوج خود رسیده است اهمیت صادرات غیرنفتی بیش از هر زمان دیگری مشهود است. با این حال در همین دوران که حمایت از صادرات و ادعای حمایت از آن به طور مداوم از سوی مسوولان به گوش می‌رسد، توامان بیشترین ناهماهنگی‌ها و رفتارهای ضد صادراتی نیز دیده می‌شود.حقیقت این است که ما به لحاظ پیشینه تاریخی، اساسا بیشتر از آنکه کشوری تولیدکننده یا تاجر باشیم، کشور مصرف‌کننده‌ای بوده‌ایم. همواره نفت این نعمت خدادادی را از اعماق زمین بیرون کشیده‌ا‌یم، فروخته‌ایم و از طریق آن ارتزاق کرده‌ایم. حالا اما باید روی تولیدات غیرنفتی ازجمله مواد معدنی که غالبا به صورت خام فروخته می‌شود، فعالیتی انجام شود و ارزش افزوده ایجاد کرده و حتی به محصول نهایی تبدیل شود تا در قالب فعالیتی تولیدی- بازرگانی به فروش برسانیم. این همان کاری است که به نظر می‌رسد به صورت کلی راهکار رسیدن به آن را نمی‌دانیم. در این مجال به صورت خلاصه به آسیب‌شناسی عمده‌ترین مشکلات و موانع صادراتی اشاره می‌شود.
به برندسازی ملی توجه شود
برند ملی که به‌طور ویژه در صادرات کاربرد جدی‌تری دارد، به شکل ناباورانه‌ای مغفول مانده است. اعتبار بخشیدن به جمله «ساخت ایران» که در حال حاضر نسبت به آن استیگما وجود دارد از آن ارزش افزوده‌هایی می‌توانست داشته باشد که مثل یک گارانتی خرید و جذب سفارش سایه‌اش روی تمام محصولات صادراتی ما در تمامی‌صنایع گسترده باشد. توجه به برند ملی با این حجم از پتانسیل در ابعاد مختلف و خلق ارزش به‌واسطه برند ملی ایران، از آن نکات مهم و جامانده‌ای است که هر ثانیه تاخیر در شروع برندینگ آن، در بازار ابررقابتی امروز کار را دشوارتر و مثل هزینه فرصت از دست رفته، ارزش صادرات کالاهای ما را در کوتاه‌مدت و نیز در بلندمدت تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

آریاک سفر

نگاه کوتاه‌مدت به صادرات نداشته باشید
یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صادرات، ارسال کالاهای بی‌کیفیت با نگاهی کوتاه‌مدت به فعالیت‌های صادراتی است. حجم قابل توجهی از صادرات توسط بازرگانانی صورت می‌پذیرد که نگاهی کوتاه‌مدت به مقوله صادرات داشته و فکر می‌کنند اگر محصولی را ارزان‌تر یا حتی بیشتر از ارزش واقعی‌ آن بفروشند، یا کالای بی‌کیفیتی را به هر شکل به مشتریان خارجی بدهند، تجارت کرده‌اند و احساس می‌کنند تجارت موفقی انجام داده‌اند. این در حالی است که این اقدام سبب مبادلاتی می‌شود که صرفا برای یک بار اتفاق می‌افتد و در طرف مقابل، بازار بزرگی را برای بلندمدت به محصولات ایرانی بدبین کرده و ورود به آن را تا مدت‌ها دشوار و حتی غیرممکن خواهد کرد.

عدم شناخت از کشور مقصد
همچنان اهمیت آشنایی کامل از جزئیات فرهنگ، بازار، رفتار مصرف‌کننده و قوانین کشور مقصد درک‌نشده و بسیاری از بازرگانان بر اساس ذهنیات خود اقدام به صادرات می‌کنند. به دلیل گران ‌بودن تحقیقات بازاریابی به‌خصوص از سوی شرکت‌های معتبر بین‌المللی بسیاری از شرکت‌ها به دنبال این تحقیقات و مطالعات نمی‌روند و بر اساس شنیده‌ها و حدس و گمان، اقدام به صادرات کالاهای خود می‌کنند. در این خصوص تجارب بسیاری موجود است که متاسفانه لطمات جبران‌ناپذیری به پتانسیل‌های صادراتی کشور وارد شده است. به این موارد عدم آشنایی با قوانین حقوقی و تجاری کشور مقصد را نیز اضافه کنید. نکات ظریف و مهمی وجود دارد که در قراردادهای بین‌المللی رعایت نمی‌شود و خواسته یا ناخواسته باعث به دردسر افتادن بسیاری از تاجران می‌شود که علاوه بر ورشکستگی، در بسیاری از مواقع تحمل حبس و جریمه نقدی و بعضا جبران خسارت‌های پیش‌بینی‌نشده‌ای را به همراه دارد.

تسویه تعهد ارزی
در حال حاضر نحوه تسویه تعهد ارزی از مشکلات جدی تجار در صنایع و صنوف مختلف است. شرایط یکسانی برای تسویه برای صنایع مختلف با قدرت‌ها، اندازه‌ها و شرایط مختلف و تفاوت‌های فاحش در جنس رفتار بازرگانی در آن صنعت، تجار را دچار چالش‌های جدی کرده است که باعث شده عده‌ای به سمت صادرات غیررسمی یا حتی قاچاق کالا بروند. از سوی دیگر حتی عده‌ای مجبورند برای تسویه صادرات ارز آزاد خود را به نرخ نیمایی با قیمت کمتر به فروش برسانند. به عنوان نمونه صادرات به عراق و افغانستان که دو مقصد مهم و بزرگ صادراتی برای ایران هستند، به دلیل اینکه در غالب موارد صادرات به این دو کشور به‌صورت ریالی صورت می‌گیرد، صادرکنندگان مجبور به خرید دلار از بازار آزاد و سپس تسویه آن هستند که به‌جای ایجاد فشار به آنها برای تسویه، باید با کار کارشناسی در سطح کلان با توجه به واقعیت‌های صادرات به این دو کشور، مسیر صادرات را برای صادرکنندگان تسهیل کرد.

افزایش نرخ ارز
دراغلب مواقع، افزایش قیمت ارز سبب می‌شود برای بسیاری از صنایع، صادرات توجیه‌پذیر و جذاب باشد. در این شرایط شرکت‌ها و افراد به صورت هیجانی اقدام به صادرات می‌کنند و به شکلی بی‌پروا و پرریسک به سمت صادرات هجوم می‌آورند. به همان نسبت که صادرات با ارز گران‌تر برای صادرکننده جذاب‌تر می‌شود، انجام اقدامات ضروری برای صادرات مانند تحقیقات بازاریابی، حضور در کشور مقصد و انجام مذاکرات رو در رو، شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی و انجام تبلیغات در کشور مقصد نیز گران‌تر می‌شود و این مساله، صادرات هوشمندانه‌تری را طلب می‌کند و نیاز به تجار کارآزموده و زیرک دارد که بی‌توجهی به روی دیگر افزایش جذابیت صادرات به‌دلیل افزایش نرخ ارز، به آفت‌های صادرات درکوتاه‌مدت دامن می‌زند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز