مقصر عرضه اولیه هایی که موفق به خرید نمی شویم، کیست؟

به گفته رییس کانون کارگزاران، عدم توانایی یا خرید ناقض خرید عرضه اولیه که گاهی برای سهامداران رخ می دهد ربطی به کارگزاری‌ها ندارد و شرکت مدیریت فناوری باید پاسخگو باشد.

به گزارش کاماپرس، یکی از گلایه های فعالان بازار سرمایه مربوط به اختلالات پیش آمده مانند از دست رفتن فرصت خرید عرضه‌های اولیه، بلوکه شدن پول و عدم خرید سفارشات کارگزاری هاست، موضوعی که بارها مطرح شده و هر بار هم انگشت اتهام به سمتی نشانه رفته است.

در این میان حمیدرضا دانش کاظمی، رییس کانون کارگزاران معتقد است مقصر از دست رفتن عرضه های اولیه ، شرکت مدیریت فناوری است، درواقع کارگزاری ها سفارشات را تجمیع و به سمت هسته معاملات ارسال می‌کنند و این هسته است که باید تخصیص‌ها را انجام دهد اما چون شرکت مدیریت فناوری نتوانسته این اقدام را انجام دهد برخی مشتریان موفق به خرید عرضه اولیه نمی شوند.

ناگفته نماند که از سال ۸۹ به بعد، اداره کل فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به خریداری نرم افزار اتوس اقدام کرد که پس از آن، همواره هسته معاملات با ایراداتی روبه رو بوده است اما این باگ نرم افزاری هیچ گاه مورد توجه افکار عمومی نبود اما طی ماه های گذشته با رونق تاریخی معاملات بورس و ورود بسیاری از سهامداران خرد به این بازار، این اختلالات تشدید شد.

بیشترین سرمایه گذاری مربوط به کارگزاری هاست

آریاک سفر

دانش کاظمی با اشاره به مشکلات متعددی که گریبانگیر تمام ارکان بازار سرمایه است، اظهار می کند: از کارگزاری‌ها گرفته تا هسته معاملات و شرکت سپرده‌گذاری دارای اختلالاتی شده‌اند و این موضوع قابل کتمان نیست، اما در بین همه ارکان بازار بیشترین سرمایه‌گذاری و بیشترین توسعه را کارگزاری‌ها داشتند چراکه عملکرد آنها مبتنی بر بیزینس و سودآوری بوده است.

او در گفت‌وگو با ایلنا ضمن قبول اختلالاتی که در کارگزاری‌ها پیش آمده است، می گوید: اگرچه برخی کارگزاری‌ها نتوانستند عرضه اولیه را برای مشتریان خود خریداری کنند اما این مشکل حتی یک درصد هم ارتباطی با کارگزاری ندارد.
رییس کانون کارگزاران ادامه می دهد:البته دلایل شرکت مدیریت فناوی برای عدم تخصیص کاملا منطقی است اما باید بدانیم که کارگزار مقصر نیست.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

4 دیدگاه برای “مقصر عرضه اولیه هایی که موفق به خرید نمی شویم، کیست؟

  1. علی گفته:

    من تاحالا دوتا عرضه اولیه یکی امین یکی هم آریا ساسول کار گزاری فارابی برام نخرید در صورتی که پولم داشتم وچند روز بود بلوکه کرده زنگ زدم پشتیبانی گفت مدیر گفته اگر دو برابر پول لازم موجودی دارن براشون خرید بشه اگر دوبرابر موجودی ندارن خرید نشه به نظر شما این دستور مدیریت چیا میرسونه

    • متخصص بازار سرمایه گفته:

      واسه امریکا و تحریم نیست وقتی یک شرکت میخواهد عرضه اولیه دهد مثلا ۱۰ در صد سهام شرکت را بدهد اگه ۱۰ در صد ۱۰۰ میلیون سهم باشد و به هر نفر ۱۰۰ سهم بدهد یعنی ۱ میلیون نفر میتوانند ثبت نام کنند و اگر ۲ میلیون نفر ثبت نام کنند به هر نفر ۵۰ سهم داده میشود

      متخصص بازار سرمایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز