مقصر تلاطم بازار موبایل کیست؟

لست سکند

آشفتگی در بازار موبایل و افزایش قیمت ها در این بازار به مرزهای حیرت انگیزی رسیده به نحوی که برخی گوشی های موبایلی در کمتر از دو ماه تا 70 درصد رشد قیمت را تجربه کرده اند.

به گزارش کاماپرس، بی سر و سامانی بازار موبایل از نظر اقتصادی ریشه در به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا دارد چرا که از یک سو تقاضای مصرفی به دلیل شیوع کرونا و استفاده از گوشی های هوشمند در بین مردم و خصوصا افرادی که کودک مدرسه ای دارند و باید دروس مدرسه را به صورت آنلاین فرا می گرفتند، رشد کرد. از سوی دیگر کانال عرضه با رشد قیمت ارز و تخصیص نیافتن ارز دولتی از سوی بانک مرکزی به موبایل تنگ تر شد.

روزنامه شهروند در گزارش امروز خود به ریشه یابی علل تلاطم بازار موبایل پرداخته و نوشته است: افزایش قیمت‌ها در بازار گوشی تلفن‌همراه چندی است که گلایه‌های عدیده مردم را سبب شده است. موضوعی که فعالان بازار دلایل مختلفی را برای آن مطرح می‌کنند، همه‌گیری بیماری کووید-١٩ و در پی آن افزایش تقاضا و کاهش عرضه، افزایش نرخ ارز و مشکلات ثبت‌سفارش ازجمله این دلایل است که بسیاری از این فعالان به آن اشاره می‌کنند.

در این باره بیشتر بخوانید:

اما دو موضوع افتراقی نیز در میان دلایل چنین شیب قیمتی وجود دارد؛ یکی ادعای دبیر انجمن واردکنندگان تلفن‌همراه است که می‌گوید دلیل این افزایش قیمت کاهش واردات است که به دلیل عدم تخصیص ارز رخ داده و سبب قاچاق هم شده و دیگری ادعای رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن‌همراه است که دلایل انجمن واردکنندگان را رد می‌کند و می‌گوید، اقدامات بی‌ثبات‌کننده تعدادی از واردکنندگان تلفن‌همراه ازجمله جدی‌ترین دلایل افزایش قیمت‌ها در بازار موبایل کشور است و اگر هم قاچاقی صورت گیرد که به نظر این‌طور نیست، باید دلایل آن را در رفتار واردکنندگان عمده این محصولات جست‌وجو کرد.

راز آسمان پایتخت

انگشت اتهام گرانی به سوی شرکت های واردکننده موبایل

نکته جالب توجه در گزارش این روزنامه صحبت های رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل است که به «شهروند» می‌گوید: «بخش عظیمی از اسباب گران‌فروشی و احتکار در اختیار شرکت‌های وارد‌کننده تلفن‌همراه است. این شرکت‌ها بیایند و پاسخ‌ دهند که آیا توزیع امروز آنها با نرخ ارزی است که در بهمن‌و اسفند‌ماه تلفن‌همراه را وارد کرده‌اند یا با قیمت ارز روز این اقدام را انجام می‌دهند؟ اگر به سوالات این‌چنینی پاسخ دهند، مشخص خواهد شد که مسبب افزایش قیمت‌ها چه کسانی هستند؟»

درستی به صراحت می‌گوید: «در بازار هر نوسان بیش از اندازه‌ای را مشاهده کردید، دنبال ردپای شرکت‌های وارد‌کننده در آن باشید»‌ و در ادامه می‌افزاید: «با این وضع حتی اگر مشکل ثبت‌سفارش و نرخ ارز و موارد این‌چنینی هم برطرف شود، منفعت‌طلبی عمده شرکت‌های وارد‌کننده تلفن‌همراه اقتضا می‌کند گران‌فروشی در سطح دیگری و در زمان مناسبی از نظر آنها باز به بازار بازگردد و اگر هم ادعا‌ها در رابطه با قاچاق را بپذیریم، خود آنها مسبب آن خواهند بود.»

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز