مقصر افزایش ناگهانی قیمت سکه کیست؟

لست سکند

روند صعودی سکه در روزهایی که مردم نقدینگی خود را از بازار طلا، ارز و بانک‌ها بیرون کشیده و به بازار سرمایه برده‌اند، تعجب بسیاری از کارشناسان را برانگیخته است. همچنین، نرخ سکه در بورس و بازار نیز دارای تفاوت‌های فاحشی است که دلیل آن برای عموم مردم مشخص نیست.

به گزارش کاماپرس، نرخ طلا و سکه از پنج‌شنبه هفته گذشته و همزمان با نوسانات منفی بورس در دو روز متوالی پایان هفته، روندی صعودی به خود گرفت؛ به‌طوری که این نرخ امروز به مرز 7 میلیون تومان رسیده است.

این در حالی است که نرخ سکه در بازار سرمایه 300 تا 500 هزار تومان بالاتر از نرخ آن در بازار آزاد است.

انگشت اتهام به سوی بانک‌ها

بسیاری از کارشناسان بازار طلا، بانک‌های خزانه گواهی سپرده سکه طلا را مقصر اصلی پیشی گرفتن قیمتها در بورس نسبت به بازار آزاد می‌دانند. از آن سو اما دیگر کارشناسان این فرضیه را به شدت رد کرده و معتقدند چهار بانک خزانه سکه طلا در بازار گواهی سپرده سکه یا بورس، مقصر این تفاوت قیمت نیستند.

آن‌ها بر این باورند که در این بازار، بانکها صرفا نقش انباردار را ایفا و همانند یک گاو صندوق بزرگ فقط از دارایی سپرده گذاران سکه حفاظت و نگهداری و در قبال ارایه این خدمات کارمزد دریافت می‌کنند. بورس نیز فقط بستر معاملاتی لازم را فراهم کرده و نقشی در افزایش یا کاهش قیمتها ندارد.

راز آسمان پایتخت

تغییر تمایلات سرمایه‌گذاران

گروهی دیگر از کارشناسان، تغییر تمایلات سرمایه‌گذاران را دلیل اصلی این افزایش قیمت می‌دانند. آن‌ها می‌گویند اشباع شدن بازار سرمایه و کم‌رمق شدن آن طی روزهای گذشته، نشان از این تغییر داشته و نشان می‌دهد مردم به سرمایه‌گذاری بر روی ملک، خودرو و سهام تمایل نشان داده‌اند.

به گفته آن‌ها قیمت‌هایی که در بورس عنوان می‌شوند، واقعی بوده و منطبق بر شرایط حاکم بر بازار است. ضمن اینکه بخشی از نقدینگی هدایت‌شده به سمت بورس در بازار طلا و گواهی سپرده سکه متمرکز شده که همین موضوع موجب افزایش تقاضا و به تبع آن، قیمت نیز شده است.

سهل‌الوصول بودن سکه دربورس

کارشناسان بازار طلا اقبال سرمایه‌گذاران به خرید سکه از بورس به جای بازار آزاد را عدم نیاز به مراجعه حضوری و همچنین، آسان بودن خرید و فروش آن عنون می‌کنند. علاوه بر آن، معامله‌گران گواهی سپرده سکه ضمن راحتی انجام معامله به صورت آنلاین، از بابت خرید سکه واقعی و تقلبی نبودن آن اطمینان خاطر دارند؛ ضمن اینکه افراد پس از خرید سکه در بورس کالا نگران نحوه حمل و نگهداری آن نبوده و از طریق نگهداری سکه خود در قالب گواهی سپرده کالایی ریسک ناشی از سرقت آن را نیز پوشش می‌دهند.

تاثیر کرونا بر قیمت سکه

در بررسی این موضوع نمی‌توان از تاثیر کرونا نیز غافل شد. در شرایط کنونی به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور و لزوم رعایت فاصله‌های اجتماعی و کاهش ترددهای غیرضروری در سطح شهر، خرید حضوری در بازار آزاد سکه به شدت کاهش یافته و در مقابل معاملات آنلاین گواهی سپرده سکه طلا در بورس با رونق همراه شده است؛ به طوری که افراد ترجیح می‌دهند بدون مراجعه حضوری به بازار روی کالای سکه سرمایه گذاری کنند.

پایان پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز