مقایسه شاهین با تارا

ماشین شاهین-ماشین تارا-کاماپرس

شاهین و تارا دو خودروی تازه نفس تولیدکنندگان ایرانی هستند. شاهین از سایپا و تارا از ایران خودرو برای پر کردن جای خالی ماشین‎های خارجی به میدان آمدند. ورود این تولیدات با سر و صداهایی همراه بود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ خودرو و حمل و نقل، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، این دو خودرو در شرایط نابسامان بازار پا به عرصه نهادند و سازندگان، آن‎ها را نتیجه توان و مهندسی داخلی می‎دانند. در ادامه به معرفی این دو محصول و مقایسه آن‎ها می‎پردازیم.

معرفی شاهین

در سال 99 شرکت سایپا از محصول جدید خود تحت عنوان رهام رونمایی کرد اما پس از مدتی به دلایل محیط زیستی نام آن را به شاهین تغییر داد. گفته‎ها حاکی از آن است که شاهین از روی یکی از نسل‎های پیشین تویوتا یاریس و ولکس  c30 ساخته شده است. نمای بیرونی شاهین برخلاف نمای داخلی آن، جلوه‎ای مدرن و گیرا دارد.

بیشتر بخوانید:

آریاک سفر

شاهین-کاماپرس

معرفی تارا

ماشین تارا در حقیقت همان پژو 301 است با این تفاوت که نمای بیرونی آن تغییر کرده است. به عنوان مثال قسمت عقب و جلوی ماشین نسبت به پژو 301 کمی فرق کرده است.

تارا-کاماپرس

مقایسه از نظر طراحی

از نظر ظاهری می‎توان گفت که خودروی شاهین پیشرو است زیرا نمای جدیدتری دارد در حالی که خودروی تارا صرفا چند تغییر جزئی با پژو 301 دارد.

مقایسه امکانات رفاهی

از امکانات خودروی تارا در نسخه دستی می‎توان به فرمان برقی با دکمه‌های کنترلی، دو ایربگ، نمایشگر هفت اینچی لمسی، بلوتوث، دی‌لایت، آینه‌های جانبی برقی، پنجره‌های برقی، سیستم پایش باد تایرها، کروز کنترل و سیستم تهویه اتوماتیک اشاره کرد.

شاهین دستی در دو تیپ متفاوت به نام‌های S و G به بازار عرضه شده است که تیپ S به دو ایربگ، استارت دکمه‌ای، سیستم ورود بدون کلید، دی‌لایت و چراغ‌های اتوماتیک مجهز است.

تجهیزات شاهین S برای خودرویی مدرن هرگز کافی نیست؛ اما در تیپ G تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف، نمایشگر هفت اینچی، دکمه‌های کنترلی روی فرمان و دوربین دید عقب هم به تجهیزات شاهین S اضافه می‌شود تا اوضاع کمی بهتر شود.

مقایسه گیربکس

انتقال نیروی موتور تارا توسط گیربکس پنج سرعته دستی صورت می‎گیرد. تولیدکنندگان وعده ارائه گیربکس شش سرعته اتوماتیک را در آینده نیز داده‎اند. ایران خودرو بیان می‎دارد که تارا ظرف 9 و 5 دهم ثانیه از صفر به صد کیلومتر بر ساعت می‎رسد.

تارا-کاماپرس

شاهین نیز با گیربگس پنج سرعته دستی عرضه شد اما تولیدکنندگان این ماشین هم وعده گیربکس شش سرعته اتوماتیک را داده‎اند.

شاهین-کاماپرس

مقایسه موتور

قوای محرکه تارا موتور 5TU است، طی سالیان متمادی امتحان خود را پس داده و یکی از موتورهای داخلی نسبتاً بی‌دردسر به حساب می‌آید. پیشرانه ۱ و ۵ دهم لیتری شاهین علیرغم برخورداری از توربو شارژر، به دلیل تکنولوژی قدیمی و سیستم ۸ سوپاپ، بازدهی بسیار پایینی دارد.

مقایسه ایمنی

این دو ماشین از نظر ایمنی تقریبا در یک سطح قرار دارند. طبق گفته‌های شرکت سایپا ماشین شاهین در آزمون تصادف شرکت کرده است و می‌تواند از موسسه ایمنی یورو انکپ 3 ستاره بگیرد. در مقابل، ماشین تارا هم طبق پژو 301 ساخته شده است. این ماشین هم توانسته است رتبه 3 ستاره را بگیرد. گرچه شرکت سایپا معتقد است که شاهین ایمن‌ترین خودروی ملی است، اما این ماشین از سیستم‌های ایمنی فعال و کمک‌راننده استفاده نمی‌کند و فقط 2 ایربگ در نسخه‌های پایه‌اش دارد.

مقایسه قیمت

این دو خودرو تقریبا قیمت یکسانی دارند؛ به همین دلیل خریداران معمولا این دو ماشین را با هم مقایسه می‌کنند و نمی‌دانند کدام را بخرند. طبق آخرین اطلاعات موجود، قیمت ماشین تارا حدود 290 میلیون است و ماشین شاهین هم قیمتش نزدیک به 291 میلیون است.

شاهین-کاماپرس

انتهای پیام

مرتبط با : ایران خودروسایپا
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز