مقایسه جالب بین بدهی دولتی ایران و ژاپن

با اینکه شاید برخی تصور کنند ایران یکی از بدهکارترین کشورهای جهان است و بدهی ایران نسبت به تولید ناخالص داخلی کشور خیلی بالاست ‌اما در حقیقت این طور نیست.

به گزارش کاماپرس، جدیدترین ارزیابی صندوق بین المللی پول نشان می دهد ایران جزوکشورهای بدهکار از نظر نسبت بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی به شمار نمی رود. آمارها ثابت می کند کشورهای توسعه یافته ای مثل ژاپن و آلمان بدهکارترین کشور ها در جهان با این معیار هستند. نسبت بدهی دولت ژاپن به تولید ناخالص داخلی حدود ۲۶۶.۲ درصد است.

نسبت بدهی دولت ایران به تولید ناخالص داخلی ۴۵.۴ درصد است یعنی تقریبا یک پنجم بدهی کشور ژاپن بر اساس همین معیار. دولت آلمان هم وضعیتی شبیه به ژاپن دارد. آلمان یکی از کشورهای توسعه یافته است که اقتصاد موفقی در اروپا دارد اما جزو بدهکارترین کشورهای دنیا با معیارهای جدید صندوق بین المللی پول است. نسبت بدهی دولت آلمان به تولید ناخالص داخلی ۲۶۶.۲ درصد است.

آمریکا هم بر اساس نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی اوضاع خوبی ندارد و نسبت بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی حدود۱۳۱.۲ درصد است. در میان کشورهای همسایه، ترکیه وضعیت بهتری نسبت به ایران دارد. نسبت بدهی دولت ترکیه به تولید ناخالص داخلی حدود ۴۱.۷ درصد است.

اما از دیگر کشورهای توسعه یافته اما بدهکار می توان به کشور انگلیس اشاره کرد. نسبت بدهی این دولت به تولید ناخالص داخلی حدود۱۰۸ درصد است. فرانسه هم وضعیتی شبیه دولت انگلیس دارد. نسبت بدهی این دولت به تولید ناخالص داخلی ۱۱۸.۷ درصد است.

آریاک سفر

به گزارش ایسنا اما کشورهای حاشیه خلیج فارس مثل امارات و عربستان اوضاع بهتری دارند. مثلا نسبت بدهی دولت عربستان به تولید ناخالص داخلی ۳۳.۴ درصد است.نسبت بدهی دولت امارات به تولید ناخالص داخلی هم ۳۶.۹ درصد است. چین هم آمار متوسطی دارد. نسبت بدهی دولت چین به تولید ناخالص داخلی۶۱.۷ درصد است. بدهی کانادا هم کم نیست. آمارها نشان می دهد نسبت بدهی این دولت به تولید ناخالص داخلی ۱۱۴.۶ درصد است.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز،  عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز