4 کتاب خواندنی درباره سرمایه داری و توسعه

الگوهای سرمایه‌داری و مسیرهای رسیدن به توسعه از مباحث همیشه‌داغ محافل سیاسی، اقتصادی و جامعه‌شناسی هستند.

به گزارش کاماپرس، در بازار نشر ایران نیز کتاب‌های زیادی در تعریف و تحلیل و نقد سرمایه‌داری و توسعه منتشر شده است. در ادامه 4 مورد از خواندنی‌ترین کتاب‌های این حوزه معرفی شده است؛

آدام اسمیت در پکن

اکثر اقتصاددانان آدام اسمیت را نماد بازار آزاد می‌دانند و چین را نماد یک حکومت سوسیالیستی. جیووانی آریگی در کتاب «آدام اسمیت در پکن» نظریه‌های رایجی که قواعد بازار را قطعی فرض می‌کنند، به چالش می‌کشد. او نشان می‌دهد آدام اسمیت که اکثرا او را پدر اقتصاد آزاد می‌دانند، اتفاقا فیلسوفی اخلاق‌گرا و حامی کارگران بوده است.

این کتاب بر دو تحول مهم که بر سیاست، اقتصاد و جامعۀ جهانی تأثیر شگرفی گذاشته، تاکید دارد؛ یکی خیزش و افول پروژۀ نومحافظه‌کارانۀ قرن جدید آمریکایی و دیگری ظهور چین به‌عنوان پرچمدار رنسانس اقتصادی شرق آسیا. نقطۀ عطف تحلیل این کتاب دو کشور چین و آمریکا به‌عنوان بازیگران اصلیِ تغییرات نوپدید جهانی هستند.

آریاک سفر

این کتاب توسط جیووانی آریگی، اقتصاددان و جامعه‌شناس فقید ایتالیایی نوشته شده و به بیش از 15 زبان ترجمه شده است. رحیم تیموری نیز این کتاب را ترجمه و انتشارات اختران تاکنون دو بار زیر چاپ برده است.

اقتصاد سیاسی توسعه و توسعه‌نیافتگی

احمد موثقی، استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران تاکنون کتاب‌های متعددی در حوزه توسعه و اقتصادی سیاسی تالیف و ترجمه کرده است. او در کتاب «اقتصاد سیاسی توسعه و توسعه‌نیافتگی» که توسط انتشارات دانشگاه تهران، منتشر شده، توسعه و توسعه‌نیافتگی را نه صرفا از منظر اقتصادی بلکه از پنجره اقتصاد سیاسی مورد بررسی قرار داده است.

در این کتاب به مباحث عمیقی مانند نظریه‌ها و رهیافت‌های اقتصاد سیاسی و رابطۀ دولت و اقتصاد و به‌ویژه تفاوت دیدگاه‌های لیبرال، نهادگرا و مارکسیستی پرداخته شده است. یکی از بخش‌های خواندنی این کتاب، بررسی زمینه‌های شکل‌گیری جریان‌های پوپولیستی است که اکنون به پدیده‌ای جهانی تبدیل شده و به‌شدّت مانع تحقق توسعه و دموکراسی در کشورهای جهان سوم، از جمله ایران، هستند.

سرمایه‌داری رفاقتی

ساختار فاسد حکمرانی در کشورهای خاورمیانه زمینه را برای پیوند میان سرمایه‌داران و حاکمان فراهم کرده است. در این کشورها با توجه به رانت گسترده‌ای که وجود دارد، نوع خاصی از سرمایه‌داری شکل گرفته که به عنوان «سرمایه‌داری رفاقتی» یا «سرمایه‌داری رانتی» شناخته می‌شود. در کتاب «سرمایه‌داری رفاقتی در خاورمیانه» مقاله‌هایی از چند تحلیلگر و اندیشمند معاصر درباره روابط فاسد صاحبان قدرت و صاحبان ثروت گردآوری و ترجمه شده است. این رابطه رانتی و فسادزا منجر به بروز نابسامانی‌ها و فشارهایی بر اقشار مختلف مردم و به خصوص فرودستان در کشورهای خاورمیانه شده است. کتاب با نگاهی به انقلاب‌های بهار عربی، توضیح می‌دهد که سرمایه‌داری رفاقتی و رانتی، هیچ نشانی از توسعه و منفعت عمومی در خود ندارد.

این کتاب توسط اسحاق دیوان گردآوری و تدوین شده است. محمدرضا فرهادی‌پور که مترجم پرکاری است این کتاب خواندنی را ترجمه و انتشارات شیرازه آن را منتشر کرده است.

فراسوی سرمایه

ایستوان مزاروش در کتاب «فراسوی سرمایه» تاکید دارد که نظام سرمایه‌داری از یک ساختار بحرانی برخوردار است. او برخلاف اکثر فلاسفه غرب که سال‌هاست تاکید دارند نظام سرمایه، وضعیتی باثبات و تغییرناپذیر دارد، بر بحران‌های این نظام تاکید می‌کند. در این کتاب به پیامدهای ویران‌گر نظام جهانی سرمایه از جمله بیکاری گسترده، مزمن و علاج‌ناپذیر و وام‌های کمرشکن کشورهای جهان سوم، نابودی بی‌پایان و تدریجی محیط زیست، همچنین نابودی میلیون‌ها انسان بر اثر گرسنگی و بیماری‌های قابل پیشگیری، سموم فرهنگی، تولید دیوانه‌وار سلاح‌های هسته‌ای، میکروبی و شیمیایی اشاره شده است.

در فصل‌های پایانی این کتاب، نویسنده به سمت ایده‌های سوسیالیستی گرایش پیدا کرده و تلاش می‌کند بهترین راهکار را از جبهه سوسیالیست‌ها پیشنهاد دهد.

این کتاب توسط مرتضی محیط ترجمه و به همت انتشارات آمه زیر چاپ رفته است.

انتهای پیام

مرتبط با : اخترانانتشارات آمهانتشارات دانشگاه تهرانشیرازه
نرم افزار حسابداری
آیرومارت-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
ایمالز
آریاک سفر
آسیاتک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز