معدن انگوران پرعیارترین کانسارهای روی و سرب جهان را دارد

معدن انگوران
لست سکند

معدن سرب و روی انگوران یکی از معادن کشور با سابقه  تاریخی در زمینه بهره برداری می باشد که شکل نوین استخراج از آن به اواخر دهه ۴۰ خورشیدی باز می گردد.

به گزارش کاماپرس، معدن انگوران در نوع خود از بزرگ ترین معادن خاورمیانه و از پرعیارترین کانسارهای روی و سرب جهان به شمار می آید. ظرفیت تولید آن سالانه ۷۰۰هزار تن اکسید سرب و روی و مخلوط سولفوره سرب و روی است که این میزان تولید برای کارخانه های تولید شمش سرب و روی به کار گرفته می شود. مجتمع سرب و روی انگوران در چهارماه نخست سال جاری توانست در میزان تناژ تولیدات معدنی ۱۰۰ درصد از برنامه تعیین‌شده را محقق کند. امید فلاح، مدیر مجتمع سرب و روی انگوران در این خصوص گفت: در چهارماه نخست سال‌جاری برنامه باطله‌برداری یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب معادل ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن و استخراج ماده معدنی ۲۹۰ هزار تن در نظر گرفته‌شده بود که براساس محاسبات نقشه‌برداری صورت گرفته تا پایان تیرماه عملکرد باطله‌برداری ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار مترمکعب معادل ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تن که ۱۳ درصد بیشتر از برنامه و تناژ ماده معدنی ۲۹۰ هزار تن معادل صد درصد برنامه اجرا شده است.

 معدن زیرزمینی سولفوره انگوران افتتاح شد

به گفته فلاح، استخراج به روش زیرزمینی از سال‌ها پیش مطرح بوده که دلیل اصلی آن دسترسی سریع‌تر به ماده معدنی سولفوره و همچنین باطله‌برداری نسبتا زیاد به روش روباز برای این بخش از کانسنگ است.

به گزارش دنیای اقتصاد؛ فلاح خاطرنشان کرد: به‌طورکلی استخراج همزمان ماده معدنی روباز و معدن زیرزمینی نیازمند شرایط فنی خاص است و این طرح یکی از طرح‌های منحصربه‌فرد در معادن زیرزمینی است که شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در سال ۱۳۸۳ تهیه طرح پایه معدن زیرزمینی را به شرکت معدن زمین محول کرده است و به دنبال آن تهیه طرح تفصیلی توسط شرکت مذکور انجام پذیرفت. به گفته وی، ذخیره بخش زیرزمینی معدن انگوران بالغ‌ بر یک‌میلیون و ۹۵۰ هزار تن بوده که با انجام اکتشاف حین استخراج این میزان ذخیره تابه‌حال به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن افزایش‌یافته است.

راز آسمان پایتخت

 طرح‌های توسعه‌ای شرکت معدن انگوران چیست؟

فلاح در مورد طرح‌های توسعه مجتمع تصریح کرد: این مجتمع طرح پرعیارسازی دمپ‌های باطله معدن انگوران به روش سورتینگ با اشعه ایکس را در دستور کار قرار دارد. همچنین به‌منظور افزایش ذخیره معدن و شناسایی ذخیره‌های پیرامونی اکتشاف ماده معدنی در محدوده پروانه بهره‌برداری معدن برای سال ۹۹ پیش‌بینی ‌شده است. در همین راستا نقشه ۵۰۰۰/ ۱ و ۱۰۰۰/ ۱ و تهیه عکس هوایی با پهپاد انجام و در مرحله تجزیه ‌و تحلیل داده‌های نهایی است. پیش‌بینی می‌شود پس از تکمیل مطالعات اکتشافی، نقاط حفاری از طرف مشاور پیشنهاد و در دستور کار قرار گیرد.

 انتظار گردشگران انگوران برای دوران پس از کرونا

فلاح در مورد برنامه گردشگری مجتمع سرب و روی انگوران افزود: این مجتمع از اوایل سال ۹۸ به‌صورت رسمی برای اخذ مجوز و جذب گردشگر اقدامات خود را شروع کرد. این مجتمع بزرگ‌ترین معدن سرب و روی در خاورمیانه و دارای معدن سنگ عظیم تراورتن و معدن زیرزمینی با دو تونل به طول تقریبی هرکدام ۱۲۰۰ متر هم‌جوار است، این موضوع در کنار هم‌جواری با ورودی ییلاق ماه‌نشان که با توجه به وضعیت کوهستانی منطقه تنها راه ورود و خروج عشایر از این مسیر انجام می‌شود، دارای جذابیت گردشگری است. از طرف دیگر این مجتمع در مسیر راه زنجان به تکاب و بنای تاریخی تخت سلیمان قرار دارد، بنابراین با این شرایط مجتمع در اولویت اخذ مجوز جذب گردشگر قرار گرفت.

انتهای پیام

مرتبط با : مجتمع سرب و روی انگوران
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز