معامله اولین سری اوراق گام انجام شد

بازار بورس تهران 30 فروردین ماه سال جاری محل معامله اولین سری اوراق گواهی اعتبار مولد- با نام اختصاری «گام»- منتشر شده از سوی بانک صادرات ایران بود. اوراق گام به منظور ایجاد سازوکاری برای واحدهای تولیدی تبیین شد. با این اوراق مراکز تولیدی به جای اخذ تسهیلات از بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش، بر ضمانت و اعتبار بانک‌ها تکیه کرده و با استفاده از اوراق گام منتشر شده از سوی بانک‌ها، نسبت به تامین مالی خود اقدام کنند.

به گزارش کاماپرس، می‌توان گفت اوراق گام ابزار مالی جدید و کارآمدی برای تامین مالی واحدهای تولیدی بوده و ساز و کار آن در عمل امکان تامین مالی زنجیره تولید و همچنین استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه جهت تامین مالی واحدها است. در واقع بانک مرکزی به منظور کمک به بهبود تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی اقدام به راه اندازی سامانه گام جهت صدور و مدیریت این اوراق در بازار پول خواهد کرد.

پیش از این شاپور محمدی، رئیس پیشین سازمان بورس کشور، در خصوص این اوراق در تیرماه سال گذشته گفته بود: اثر تورم زایی این اوراق نسبت به سایر ابزارها بسیار ناچیز است.

به گفته محمدی، اوراق گام شکل پیشرفته و جایگزین ال سی داخلی است که زمانی در کشور رواج داشت و امروز این ابزار یکی از ابزارهای خوبی است که بانک مرکزی دنبال می‌کند.

آریاک سفر

اطلاعات بیشتر درباره اوراق گام

اولین نماد اوراق گام در بازار سرمایه به دنبال پذیرش این اوراق در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران و با درخواست بانک سپه به این بانک تعلق گرفت. همچنین نخستین نماد اوراق ذکر شده میان بانک‌های خصوصی به بانک پارسیان اختصاص پیدا کرد. این اوراق برای بانک پارسیان به صورت همزمان در دو زنجیره خودرو و فولاد، به عنوان زنجیره‌های مهم تولید در کشور، منتشر شد.  همچنین همزمان با این اتفاق، بانک پارسیان آمادگی خود را جهت انتشار اوراق ذکر شده برای کلیه رنجیره‌های تامین، در چارچوب مقررات و ویژگی‌های این دسته از اوراق اعلام کرد.

براساس اطلاعات به دست آمده دستور العمل پذیرش و معاملات اوراق گواهی اعتبار مولد یا همان گام نیز در فروردین ماه سال گذشته به تصویت هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید. به گفته امیر هامونی، مدیر عامل فرابورس ایران، این همکاری دو سویه بین بانک مرکزی و بانک‌های تجاری کشور و بازار سرمایه با محوریت سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت سپرده گذاری مرکزی، فرابورس ایران و بورس تهران انجام می‌شود. این اوراق به منظور رفع مشکلات پولی کشور و جلوگیری از کاهش سطح تولید طرح ریزی شدند.

مرتبط با : بانک صادراتبانک مرکزیسازمان فرابورس ایران
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز