معامله‌ای امن با اعتبار اسناد داخلی – ریالی بانک ایران زمین

روش‌های گوناگونی برای تسویه بدهی خریداران کالاهای مختلف وجود دارد. یکی از آن‌ها روش اعتبار اسنادی است که نوعی پرداخت بین المللی بوده و برخی بانک‌ها مثل بانک ایران زمین به خوبی این خدمت را ارائه می‌دهند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بانکی، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، اعتبار اسنادی یک روش بین المللی در مبادله پول بین خریدار و فروشنده است که در این روش بانک متعهد می‌شود مبلغی که خریدار به فروشنده بدهکار است را پرداخت کند. این روش مختص وقتی است که خریدار کالای موردنظر خود را دریافت کرده باشد. در چنین شرایطی بانک متعهد پیگیری وضعیت معامله خواهد بود و تا پایان فرآیند پرداخت بدهی حضور خواهد داشت.

کاربرد اصلی اعتبار اسنادی چیست؟

اعتبار اسنادی یک روش مناسب برای بازرگانان محسوب می‌شود. این روش از سال 1933 توسط اتاق بازرگانی بین المللی ایجاد شده و در واقع شرایط مطمئنی برای مبادله بین خریداران و فروشندگان ایجاد می‌کند. در حال حاضر اعتبار اسنادی به شکل یک قانون مدون و مقررات متحد الشکل در اختیار بازرگانان و تجار قرار گرفته است.

آریاک سفر

اعتبارات اسنادی بانک ایران زمین به شکل داخلی – ریالی است. به عبارتی اعتبارات اسناد داخلی به ریال ایران گشایش می‌شود. در اعتبارات اسناد داخلی، مقصد کالا یا خدمت، اقامتگاه‌های بانک مرتبط، متقاضی و ذی نفع آن همگی در داخل مرزهای جغرافیایی ایران هستند.

اعتبار اسنادی داخلی غیرقابل برگشت بوده و هرگونه تغییر در شرایط اعتبار یا ابطال آن با موافقت و رضایت فروشنده امکان پذیر است. یکی دیگر از مشخصات مهم این نوع اعتبار ریالی بودن آن است که موجب استقبال بیشتر مشتریان از این خدمت بانکی می‌شود.

شرایط و انواع اعتبار اسناد داخلی – ریالی

نکته مهم اعتباراسناد داخلی – ریالی انگیزه خریدار و فروشنده است. برمبنای انگیزه طرف‌های قرارداد، کالا یا خدمت موردنیاز مطابق شرایط مورد نظر در اعتبار، خریداری شده و فروشنده هم از دریافت وجه اعتبار که در تعهد بانک است کاملا مطمئن می‌شود. با استفاده از اعتبار اسناد داخلی، ریسک معامله برای خریدار و فروشنده به حداقل می‌رسد. چون بانک واسطه این قرارداد است و باید شرایط طرف‌های قرارداد توسط چنین نهاد مطمئنی مورد تایید قرار بگیرد.

خود اعتبار اسنادی داخلی – ریالی به دو نوع دیداری و مدت دار تقسیم می‌شود. بانک کارگزار در اعتبار اسنادی داخلی – دیداری موظف است وجه تضمین شده اعتبار را بلافاصله بعد از ارائه اسناد تعیین شده توسط فروشنده و پس از بررسی‌های لازم، با شرایط قرارداد انطباق داده و وجه مورد نیاز فروشنده را پرداخت کند.

اما شرایط برای اعتبار اسناد داخلی مدت دار اندکی متفاوت بوده و در این مورد براساس قرارداد اولیه یا طبق پیش فاکتور، بهای کالا یا خدمات موضوع اعتبار اسنادی داخلی با توافق طرفین در سررسید معین از بانک کارگزار به حساب فروشنده واریز می‌شود. ضمن اینکه خریدار هم باید وجه اعتبار را حداکثر تا سررسید تعیین شده تامین کند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت اعتبار اسنادی بانک ایران زمین

بانک ایران زمین یکی از مجموعه‌هایی است که هر دو نوع اعتبار اسناد داخلی – ریالی را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. طبق اطلاعات وبسایت بانک ایران زمین، برای انعقاد این اعتبار، باید قرارداد اولیه یا پیش فاکتور صادره توسط فروشنده کامل و جامع بوده و تعهدات طرفین قرارداد با توجه به موضوع کالا دقیقا مشخص شده باشد. ضمن اینکه لازم است کلیه اسناد و مدارک شرایط پرداخت مبلغ اعتبار هم کامل بوده و در زمان مورد نظر به بانک عامل ارائه شود.

علاوه بر این موارد باید محل تحویل کالا یا ارائه خدمت، مهلت تحویل کالا یا انجام تعهد توسط فروشنده تعیین و مشخص شود و نباید هیچ نوع ابهامی در مفاد قرارداد اولیه یا پیش فاکتور صادره وجود داشته باشد.

افرادی که قصد گشایش اعتباری اسناد داخلی – ریالی در بانک ایران زمین را دارند باید یکسری مدارک را به این مجموعه ارائه دهند. درخواست گشایش اعتباری، تکمیل و امضا شرایط عمومی گشایش اعتباری توسط متقاضی و ارائه فاکتور یا قرارداد تنظیمی بین خریدار و فروشنده که در آن نام بانک و شماره حساب فروشنده درج شده باشد، از جمله این مدارک محسوب می‌شود.

دیگر مدارک لازم برای اعتبار اسنادی داخلی – ریالی امضا تعهد نامه، مبنی بر واقعی بودن معامله بین خریدار و فروشنده، کپی از شناسنامه و کارت ملی متقاضی این اعتبار و ارائه کلیه مدارک قانونی و صورت‌های مالی حسابرسی شده برای اشخاص حقوقی متقاضی این قرارداد است.

مرتبط با : بانک ایران زمین
نرم افزار حسابداری
ایمالز
آیرومارت-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
آسیاتک
آریاک سفر
کاراپلاس-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز