مشهورترین سازه‌های فولادی جهان

طی دهه‌های اخیر فولاد به عنوان پر مصرف ترین فلز به کار رفته در ساختمان‌ها و سازه‌های عظیم شناخته شده است. این فلز با قابلیت‌های خارق العاده خود در استحکام و دوام توانسته در ساخت سازه‌های مسحور کننده نقش کلیدی ایفا کند. علاوه بر این، آنچه کارفرمایان را به استفاده از این فلز مشتاق کرده، مقرون به صرفه بودن، قابل حمل بودن، انعطاف پذیری در طراحی و برخی دیگر از ویژگی‌های آن است.

ساختمان‌های سنتی همواره محدودیت‌هایی را در اجرا به همراه داشته اند، اما امروزه سازه‌های فلزی همه این محدودیت‌ها را کنار زده و جلوه بی بدیلی از ساختمان سازی را خلق کرده‌اند. اگر در حوزه ساختمان سازی فعالیت کرده باشید حتما با مزایای بی شمار فولاد آشنا هستید و شاید تصمیم تان بر این باشد که در پروژه بعدی از سازه فلزی به جای سازهای بتنی استفاده کنید. اما لازم است بدانید که از سازه فلزی برای ساختمان‌هایی با ظرفیت بالا استفاده می‌شود. به بیان دیگر، سازه‌های فلزی برای ساخت مدرسه، مسجد، سالن‌های ورزشی، انبار و سوله، سالن‌های انتظار فرودگاه، ساختمان‌های تجاری و از این قبیل ساختمان‌های منحصر به فرد کاربرد دارند.

در جهان ساختمان‌ها و سازه‌هایی ساخته شده اند که شکوه و جلال آنها هیچگاه بدون فولاد ممکن نبود. فولاد انعطاف پذیر است، بی نهایت قوی است و برای مدت‌های طولانی می تواند خاصیت خود را حفظ کند. در ادامه 10 سازه برتر فولادی در جهان را معرفی می کنیم که نهایت عظمت این فلز را تا به امروز به تصویر کشیده اند.

 

آریاک سفر

1- برج ایفل، پاریس، فرانسه

برج ایفل رمانتیک ترین و مشهورترین سازه فلزی جهان است که در سال 1889 ساخته شد و بلندترین ساختمان پاریس نیز نام گرفته است. ارتفاع این برج به 324 متر می رسد که در نوع خود بی‌نظیر است. نام برج ایفل از  نام طراح و سازنده آلمانی تبار آن، گوستاو ایفل برگرفته شده است. گفتنی است در این سازه 18 هزار قطعه فولادی توسط 2.5 میلیون پیچ مهره و میخ پرچ به یکدیگر متصل شده اند تا چنین جلوه زیبایی را به تصویر بکشند. نکته جالب درباره برج ایفل این است که به هنگام وزش باد این سازه بین 6 تا 7 سانتیمتر تکان می خورد.

 

2- پل بروکلین، نیویورک، ایالات متحده

این پل با 130 سال قدمت شاهکار پل سازی در سراسر آمریکا است. این پل برای اولین با توسط کابل‌های فولادی در سال 1869 به صورت معلق ساخته شد. از آنجایی که فولاد به کار رفته در این سازه بسیار سخت و محکم انتخاب شده بود، کار ساخت آن بیش از یک دهه به طول انجامید. پل بروکلین سرانجام در سال 1883 و پس از 14 سال تلاش و کوشش بی وقفه، با هزینه 15 میلیون دلار به اتمام رسید و بازگشایی شد. جالب است بدانید روزانه بیش از 100 هزار خودرو از روی آن تردد می‌کنند. جان اگوستوس روبلین، طراح این پل بود که سیستم پل معلق را با استفاده از کابل‌های فولادی ابداع کرد. وی آن زمان از فولاد به عنوان “فلز آینده” یاد کرد.

 

3- برج 101 تایپه، تایوان، چین

به جرات می توان گفت که این سازه استحکام و دوام فولاد را به رخ می کشد. این برج با 101 طبقه بلندترین ساختمان سبز جهان است. این برج به گونه‌ای طراحی شده است که در برابر طوفان و زلزله‌هایی که در آن ناحیه مرسوم است به خوبی مقاوم باشد. تایپه 101 با 508 متر بلندی اولین برجی در جهان است که ارتفاع ان از نیم کیلومتر فراتر رفته است.

 

4- ساختمان امپایر استیت، نیویورک، ایالات متحده

این ساختمان که یکی از نمادهای کلان شهر نیویورک به شمار می‌آید، در سال 1931 ساخته شد. طراحی سازه بسیار مدرن و درخور توجه است. گفتنی است بیش از 57 هزار تن فولاد در اسکلت فلزی آن به کار رفته است. این سازه تا قبل از ساخته شدن مرکز تجارت جهانی، بلندترین آسمان خراش جهان بود. این ساختمان 103 طبقه در فرهنگ و به خوصوص فیلم‌های آمریکایی جایگاه ویژه‌ای دارد.

 

5- برج الخلیفه، دبی، امارات متحده عربی

برج الخلیفه در سال 2009 ساخته شد و یکی از مدرن ترین سازه‌های فلزی جهان به شمار می آید. این برج با 163 طبقه بلندترین آسمان خراش جهان محسوب می شود. جالب است بدانید حدود 31 هزار و 400 تن میلگرد فولادی در این سازه به کار رفته است. در طراحی برج الخلیفه از گل زنبق الهام گرفته شده است. جالب است بدانید که ارتفاع این برج سه برابر برج ایفل و دو برابر ساختمان امپایر استیت است.

 

6- برج ویلیس، شیکاگو، ایالات متحده

برج ویلیس با ارتفاع 443 متر دوازدهمین آسمان خراش بلند جهان است. البته ارتفاع این برج با احتساب آنتن‌های دوگانه به 520 متر می رسد. این برج با 110 طبقه بلندترین چشم انداز را در سراسر ایالات متحده در اختیار عموم قرار می دهد. نکته جالب اینکه وزن این ساختمان حدود 201 میلیون و 849 هزار کیلوگرم برآورد شده است.

 

7- استادیوم ملی بیجینگ، بیجینگ، چین

این سازه بسیار عظیم که شاهکار معماری را به تصویر می‌کشد، در سال 2008 به عنوان مقر برگزاری بازی‌های المپیک انتخاب شد.جالب است بدانید حدود 42 هزار تن فولاد در بدنه اصلی این سازه به کار رفته است که با 36 کیلیومتر ورق فولاد یکپارچه احاطه شده است. به این ترتیب، وزن ترکیبی کل فولاد به کار رفته در این سازه 49 هزار و 600 تن است. این سازه کاملا منطبق با اصول کاهش مصرف انرژی طراحی شده و پروتکل‌های حفظ محیط زیست در آن رعایت شده است.

 

8- ساختمان سگرام، شیکاگو، ایالات متحده

این برج به عنوان یکی از برجسته‌ترین شاهکارهای معماری مدرنیسم معرفی می‌شود. برج با 38 طبقه و ارتفاع 158 متر یکی از بلندترین آسمان خراش‌های نیویورک به شمار می‌رود. با وجود زیبایی‌های بی‌بدیلی که این ساختمان دارد، اما باید بدانید که در رده بندی ستاره انرژی بدترین رتبه در بین تمام ساختمان‌های نیویورک را کسب کرده است.

 

9- پل بندر سیدنی، سیدنی، استرالیا

این پل بزرگترین پل قوسی چهان است که با فولاد ساخته شده است. طراحی این پل بسیار جالب و کاربردی است؛ تا جایی که ریل قطار، خیابان، پیاده رو و مسیر ویژه دوچرخه بر روی آن تعبیه شده است. در مجموع 52 هزار و 800 تن فولاد در این پل به کار رفته است که 79 درصد آن از بریتانیا وارد شده و 21 درصد آن در استرالیا تولید شده است. اما نکته قابل توجه اینکه برای استحاکم قطعات فلزی از شش میلیون میخ پرچ‌های استفاده شده است که به صورت دستی نصب شده اند.

 

10- طاق دروازه، میزوری، ایالات متحده

این طاق قوسی بلندترین طاق جهان است که از فولاد ضد زنگ ساخته شده است. کار ساخت این بنای 192 متری در سال 1965 پایان یافت. جالب است بداندی 900 تن فولاد ضد زنگ در این طاق به کار رفته است و مجموع وزن این سازه 43 هزار و 226 تن برآورد شده است.

این مطلب به سفارش شرکت فولاد مهر آتیه‌ساز تهیه شده است.

 

 

 

 

 

 

نرم افزار حسابداری
ایمالز
آیرومارت-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
آریاک سفر
آسیاتک
همراه مکانیک-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز