مدل سازی سه بعدی، دانشی کارآمد و منحصر به فرد

لست سکند

دوقلوی دیجیتال، در واقع نماینده‌ای دیجیتال از یک جسم یا سیستم فیزیکی است و وضعیت آن را مثل یک همزاد منعکس می‌کند. برای مثال با استفاده از این سیستم، امکان پرو یک لباس در فروشگاه‌های اینترنتی بر روی تن شما وجود دارد. اکنون برای اولین بار در ایران این خدمت، آماده ارائه به هر شرکتی است که یک محصول فیزیکی برای فروش داشته باشد. این سرویس توسط شرکتی به نام پلیگانی در ایران بومی‌سازی شده و به مرحله خط تولید بهره برداری رسیده است.

مجموعه پلیگانی در سال 94 کار خودش را آغاز کرد. این شرکت ابتدا در حوزه معماری و به عنوان یک شرکت ارائه دهنده تبلیغات نوین ساختمانی فعالیت داشت. پلیگانی بسیاری از نرم‌افزارهای واقعیت مجازی به کمک عینک وی‌.آر(VR) و همچنین نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های مرتبط با این حوزه را معرفی کرده است.

برای درک دقیق‌تر کاری که پلیگانی انجام می‌دهد، کاماپرس با اسد همتیان، مدیرعامل شرکت پلیگانی گفتگویی ترتیب داده‌است تا علاقه‌مندان این حوزه، بیشتر با خدمات این شرکت آشنا شوند.

از جدیدترین و به‌روزترین محصول‌تان بگویید؛ وب. اِی.آر دقیقا چیست و چه کاربردی دارد؟

وب.اِی.آر (Web AR) در حقیقت ابزاری برای فروشگاه‌های اینترنتی است. این روزها، افراد با ورود به فروشگاه‌های اینترنتی می‌توانند تصاویری از محصولات را مشاهده کنند و با دیدن تنها چند عکس از محصول آن را بررسی کنند. اما با وب.ای.آر(Web AR)، به جای عکس ما با یک مدل سه بعدی از محصول مواجه می‌شویم. امتیاز مدل سه بعدی این است که امکان مشاهده محصول از تمامی زوایا با امکان بزرگنمایی وجود دارد و چنانچه از طریق مرورگر گوشی تلفن همراه یا تبلت استفاده شود، کلید واقعیت افزوده در اختیار افراد قرار می‌گیرد و با استفاده از آن می‌توان محصول را در محیط مورد نظر واقعیت افزوده کرد یعنی از طریق دوربین پشت گوشی، محصول را به کمک مانیتور تلفن همراه، به محل وارد می‌شود.

راز آسمان پایتخت

برای مثال یک کیف چرم با تمام جزئیات حتی بافت چرم آن روی میز با «اسکیل یک به یک» یعنی همان سایز اصلی ظاهر می‌شود، این محصول برای تمامی اشیا فیزیکی چه کوچک، چه بزرگ کاربرد دارد، مثلا کاربران می‌توانند یک خودرو را در پارکینگ خانه خودشان از صفحه نمایش گوشی همانطور که در نمایشگاه می‌بینند، مشاهده کنند.

به جز وب.ای.آر که جدیدترین محصول شما است، دیگر چه محصولاتی ارائه داده‌اید؟

محصول دیگر ما «اپولوگ» است که از ترکیب کاتالوگ و اپلیکیشن ساخته شده است. با مثالی از صنعت ساختمان می‌توان بهتر آن را توضیح داد: در گذشته اگر فردی قصد داشت، یک ساختمان را به فروش برساند، کاتالوگی از آن را به مشتریان ارائه می‌دادند که نمایشگر تصاویری از آینده ساختمان به مشتریان بود و امروزه هم بسیار پر کاربرد است. اما این تصاویر دو بعدی و تک فریم بودند. بعدها اپلیکیشن‌ها هم اضافه شدند که درواقع، همان کاتالوگ فیزیکی در قالب یک برنامه بود بعلاوه اینکه لوکیشن را هم نشان می‌داد. ما قابلیت ای آر را هم به این اپلیکیشن‌ها اضافه کردیم و روی کاتالوگ‌ها هم یک نقطه پیشفرض تعیین کردیم. اکنون افراد می‌توانند با گرفتن گوشی روی کاتالوگ به فضای دو بعدی جان بدهند و آن را به صورت سه بعدی ببینند.

از دیگر محصولات موفق دیگر ما می‌توان وی آر سوئیت را نام برد. این محصول در حقیقت یک فضای نرم افزاری تحت ویندوز یا مک است که یک فضای مجازی سه بعدی طراحی و موضوعات مورد نظر را در آن فضا جانمایی می کند. سپس مشتریان با استفاده از عینک مخصوص می‌توانند وارد فضا شوند و به صورت مجازی در آن حرکت کنند. این فضای مجازی همه قابلیت‌های فضای واقعی را به جز لمس کردن  و بویایی را دارد. این محصول بیشتر برای ساختمان‌ها یا خودروها همچنین آموزش هایی مانند خلبانی یا رانندگی استفاده می‌شود و به طور کلی، کابرد وی آر سوئیت برای موضوعاتی است که به شبیه‌سازی جزئیات نیازمندند مانند تونل‌ها و سدها ، سازه های خاص، متریال و صنایعی که باید کاربری آن‌ها به طور دقیق به کمک مدل سازی و شبیه سازی درک شود.

ما محصولات موفق دیگری چون پلیگان سیتی به عنوان یک شهر مجازی و آگورا که یک مال بزرگ مجازی است، همچنین استارتاپ های بازدیدان و دیبرگ را نیز طراحی و تولید کرده‌ایم.

در طول 6 سال فعالیت خود، چه دستاوردهای مهمی کسب کرده‌اید؟

مشتریان پلیگانی طی سال‌های فعالیت، بزرگان و قدرتمندان حوزه ساختمان بوده‌اند. بخشی از برندینگ و بازاریابی مجموعه پالادیوم تهران را ما پیش بردیم. برای پروژه باملند 2 ابزار شبیه سازی به منظور تبلیغات و بازاریابی  طراحی کردیم. همچنین با گروه اقتصادی لوتوس هم همکاری‌هایی داشته ایم که می‌توان پروژه کوروش را به عنوان شاخص‌ترین کارمان نام برد.

همچنین پروژه‌های دولتی‌ای هم در اختیار داشته‌ایم، با ارگان‌هایی چون بنیاد مسکن و بنیاد تعاون همکاری کردیم. پروژه‌ای را هم با شهرداری آغاز کردیم که متاسفانه به نتیجه نرسید و از سوی ما متوقف شد.

همچنین ما در خارج از ایران نیز فعال بوده ایم. تمامی فرایند مدلسازی وبسایت هوم‌لوکس توسط ما به انجام رسید.

مجموعه ما همچنین در زمینه برنامه ریزی کسب و کار هم فعالیت کرده است. ما استارتاپ‌های متنوعی را در حوزه دیجیتال تویئن یا دوقلوهای دیجیتال پشتیبانی کردیم و آن‌ها به همین واسطه توانستند در خارج از ایران، ثبت شرکت کنند.

مشتریان شما روش مدل‌سازی سه بعدی را انتخاب می‌کنند یا شما بر اساس نوع نیازشان به آن‌ها پیشنهاد می‌دهید؟

نکته قابل توجه این است که ماهیت ما، تیمی است تحت عنوان «پلیگان فکتوری» که در 5 بعد بازاریابی و برندینگ، هنر و معماری ، برنامه‌نویسی و IT، فنی و مهندسی  و طراحی محصول فعالیت می‌کند. زمانی که مشتری مسئله خود را طرح می‌کند (حال در هر زمینه‌ای که باشد به شرط آنکه دغدغه ای مرتبط با مجازی سازی داشته باشد) ما به او کمک می‌کنیم و تلاش میکنیم متناسب با نیاز مشتری نسخه پیچی کنیم. درواقع کار ما مثل شخصی‌دوزی است. همه‌چیز را ابتدا اندازه میگیریم، حتی متناسب با رنگ پوست و قد وقامت و ویژگی های شخصیتی اقدام با طراحی و دوخت لباس میکنیم.

آیا رقیب داخلی دارید؟ موقعیت شما در مقایسه با رقبا چگونه است؟

در حال حاضر خدمات شرکت پلیگانی در ایران منحصر بفرد است. در واقع شرکت‌هایی هستند که در حوزه واقعیت افزوده فعالیت می‌کنند اما عمق دانش تیم پلیگانی بسیار بالاتر از آن‌هاست. ضمن اینکه فقط واقعیت افزوده یا مجازی ارائه نمی‌دهیم بلکه متناسب با نیازهای مشتری‌هایمان، چاره‌سازی می‌کنیم. شاید واقعیت مجازی یا افزوده تنها ده درصد کل کار ما باشد. هرچند، بقیه ما را رقیب خود می‌دانند و حتی کارشکنی‌هایی هم انجام میدهند، اما باید بدانند حوزه ما متفاوت است، در کار ما روح نرم افزاری‌ای وجود دارد که خودمان برنامه نویسی کرده و در محصولاتمان به صورت اختصاصی دمیده‌ایم که به نوعی نشات گرفته از معماری دوقلوی دیجیتال است.

چه پیش‌بینی از آینده دارید؟

دیجیتال توئین یا همان دوقلوی دیجیتال، موضوع نابالغی در ایران است. بر اساس تحقیقات تیم ما، بازار ایران راه زیادی تا رسیدن به نقطه استفاده از مدل سه بعدی دارد، در نتیجه ما حرکت خود را به سمت خارج از ایران برده‌ایم. در این راستا مشابه وبسایت داخلی خود، یک وبسایت با نام 3D ilyدر خارج از ایران راه‌اندازی کرده‌ایم. در داخل ایران هم تلاش میکنیم برای شرکت هایی که مسائل مبتنی بر ترکیب هنر با آی تی و همچنین مجازی سازی برای فروش بیشتر و بازاریابی مدرن دارند، خودمان را معرفی کنیم. درواقع هر چیزی را که پتانسیل مجازی‌سازی داشته باشد، پیگیری می‌کنیم. ما در بسیاری از حوزه‌ها می‌توانیم راهکار ارائه دهیم ولی متاسفانه تعداد افرادی که دغدغه آن را داشته باشند، بسیارکم است.

پس یکی از مشکلات شما رایج نبودن این حوزه در ایران است؛ از موانع پیش روی‌تان بگویید.

همانطور که اشاره شد، بازار ایران هنوز نسبت به این تکنولوژی و کاربردهای آن نا آگاه است. برای مثال در تبلیغات محصولات پرمصرف خوراکی مشاهده می‌شود که نوع حرکت تبلیغاتی، رفتارهایی روتین و بدون خلاقیت است. رویکردهایشان بیشتر تکراری است و تنها جنبه فروش را در نظر می‌گیرند به جای آن که به ایجاد برند و وفاداری فکر کنند. این روحیه در سایر شرکت ها و گروه های تجاری نیز وجود دارد و به تنها چیزی که می اندیشند افزایش فروش در لحظه است ولی ابزارهای ما در راستای برندسازی و ایجاد تمایز است، این هزینه‌ها برای مجموعه‌هایی که تنها می‌خواهند کار فروش انجام دهند، هزینه اضافه است چراکه دغدغه‌ای از جنس برندسازی برای آنها هنوز شکل نگرفته است. ارائه سرویس بیشتر به مشتری خیلی در ایران جانیفتاده و کار ما از نوع سرویس های سفارشی و بهتر کردن حس و حال مصرف کننده و برای خیلی از صاحبان صنایع، این کارها اضافه کاری است به ویژه در دوران رکود اقتصادی این روزها.

اما مجموعه ما بازار را ترک نمی‌کند، همانطور که 10 سال پیش با ورود آپارات به ایران، کسی فکرش را نمی‌کرد روزی به جایگاه امروزش برسد. همچنین در تلاش برای جذب سرمایه‌گذار و همچنین شناسایی هر چه بیشتر اتمسفر این تکنولوژی و بازار سازی آن هستیم.

چالش دیگری که با آن مواجه هستیم «جذب نیروی کار» است. اکنون پیدا کردن یک برنامه‌نویس خبره کاری بس دشوار است، ما هر پروژه جدیدمان یک چالش جدید است و یافتن نیرو برای آن در ایران، کار ما را سخت کرده است.

ساپورت نرم‌افزاری نیز امری گران است و چراکه  ما جنس منحصربفردی تحویل می‌دهیم، باید پشتیبانی خاصی هم داشته باشیم کار ما از پشت تلفن پیش نمی‌رود.علی رغم اینکه چون محصول نویی برای مشتری خلق کردیم خیلی اوقات در روند پشتیبانی هم مشتریان ممکن است دغدغه‌های جدیدی پیدا کنند و از ما بخواهند برای رفع آن‌ها طراحی جدیدی انجام دهیم ولی پولی بابت آن دریافت نکنیم در حالی که این هم نوعی «طراحی محصول» است و مستلزم صرف هزینه است و این موضوع گاها برای مشتریان ما محرض نمی شود.

در پایان می‌خواهم به موضوعی اشاره کنم: مسئله‌ای که امروز برای ما ارزشمند است، حمایت از دانش فنی ایرانی است. البته نه حمایت در قالب حرف یا صرفا روی کاغذ! نیروی کار باارزش، گران‌تر از چند هفته پیش-نه چند ماه یا سال- شده است. توسعه تکنولوژی و عمق دانش، برای شرکت‌های دانش بنیان بسیار گران تمام می‌شود. حمایت از این شرکت‌ها، حمایت از دانشی است که در آینده نزدیک می‌تواند گره از مشکلات مختلف در صنایع یا چرخه تولید یا گردش سرمایه باز کند؛ بنابراین خواهشمندیم دست‌اندر کاران خیلی بیشتر از گذشته این نگاه را جدی بگیرند.

 

مرتبط با : پلیگانی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “مدل سازی سه بعدی، دانشی کارآمد و منحصر به فرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز