مدت مشارکت و فروش اقساطی طرح جهش مسکن چقدر است؟

لست سکند

طبق تبصره سه از ماده چهار قانون جهش تولید و تامین مسکن، مجموع دوران مشارکت و فروش اقساطی واحدها 20 ساله است. پس از سپری شدن این دوره، مشارکت به فروش اقساطی تبدیل خواهد شد.

به گزارش کاماپرس، تسهیلات ساخت واحدهای قانون جهش تولید و تامین مسکن طی 20 سال به سازندگان پرداخت می‌شود. پس از این زمان این واحدها به خریداران قابل انتقال بوده و تعهدات آن به خریداران منتقل خواهد شد. در صورتی که طول دوره ساخت در اثر قصور سازنده بالا رود، سود دوران مشارکت این مدت زمانی که زیاد شده، با تایید وزارت راه و شهرسازی برعهده سازنده قرار خواهد گرفت.

هنوز ثبت نام این طرح آغاز نشده، اما نمایندگان مجلس میزان سقف وام جهش مسکن را 450 میلیون تومان اعلام کرده‌اند. متقاضیان واجد شرایط برای این وام باید به صورت ماهیانه 3 میلیون و 750 هزار تومان تا 5 میلیون تومان قسط بپردازند. ضمن اینکه در صورت تلفیق منابع بانکی با منابع صندوق ملی مسکن، نرخ سود تسهیلات براساس نسبت مشارکت این دو نهاد و همچنین نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار تغییر خواهد کرد.

البته در خصوص مبلغ بازپرداخت اقساط و حتی نرخ سود تسهیلات هنوز بانک مرکزی رقمی را اعلام نکرده و به نظر رایزنی‌ها بین وزارت راه و شهرسازی با شورای پول و اعتبار همچنان ادامه دارد.

راز آسمان پایتخت

بی‌میلی بانک‌ها به پرداخت وام مسکن

مشکل اساسی چند سال اخیر در حوزه مسکن تمایل نداشتن بانک‌ها به پرداخت وام‌های بخش مسکن بود. برخی منابع اعلام کرده‌اند که میزان پرداختی بانک‌ها به این حوزه تنها به 5 درصد می‌رسد.

به هر حال طبق ماده چهار قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی موظف هستند که حداقل 20 درصد از تسهیلات پرداختی نظام بانکی سالیانه را با نرخ سود اعلامی شورای پول و اعتبار به حوزه مسکن بپردازند. طوری که طی سال اول اجرای قانون مبلغ این وام از ۳۶۰ هزار میلیارد تومان کمتر نباشد و برای سال‌های بعد هم حداقل منابع تسهیلاتی با توجه به نرخ تورم سالیانه افزایش پیدا کند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز