محاسبه عوارض تردد خودرو‌ها بدون توقف

عوارض آزادراهی

در خدمات الکترونیکی عوارض آزادراهی سیستم ETC، با استفاده از تجهیزات الکترونیکی مانند تگ‌های DSRC یا تگ‌های RFID یا دوربین‌های پلاک خوان، خودرو را شناسایی کرده و در صورتی‌که خودرو ثبت نام نکرده یا مبلغ عوارضی را پرداخت نکرده باشد، از طریق دوربین‌های پلاک خوان جریمه می‌شود.

به گزارش کاماپرس، این سیستم، علاوه بر استفاده در بزرگراه‌ها برای اخذ عوارض، در مناطق شهری نیز برای محل‌های طرح ترافیک و برای دریافت مبالغ طرح ترافیک Congestion Charging نیز استفاده می‌شود.افزایش می‌یابد

سیستم‌های پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی (ETC) دارای قدمت چندین ساله بوده و ایده اولیه آن در سال ۱۹۵۶ مطرح‌شده است. تجربه‌های موفق در دنیا در این زمینه زیاد بوده و تا امروز نسل‌های مختلف آن پشت سر گذاشته‌ شده است.

آخرین نسل آن ORz)open road tolling) نام دارد؛ در این روش عوارض تردد خودرو‌ها بدون توقف محاسبه می‌شود. از حدود سال ۱۳۹۰ وزارت راه و شهرسازی در ایران تصمیم گرفت سیستم اخذ عوارض آزادراهی را الکترونیکی کند. مقرر شده بود که در ابتدا کلیه خطوط عبوری آزادراه‌های دولتی به‌غیراز یک خط دارای سیستم پرداخت الکترونیکی عوارض شوند و بر این اساس تفاهم‌نامه‌هایی با چند آزادراه بسته شد که مجری آن بانک مسکن بود که این توافق اتفاق نیفتاد

به گزارش دنیای اقتصاد،  وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۳۹۶ فراخوان مشارکتی برای شناسایی تردد و پرداخت عوارض به‌صورت الکترونیکی در کلیه خطوط عبوری آزادراه‌ها منتشر کرد. به استناد این فراخوان شرکت سامانه پرداخت‌های نوین آزادراه‌های کشور (سپندار) متولد شد و در قالب قرارداد مشارکتی با مدل BOT به‌عنوان مجری انحصاری پروژه پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی در کشور از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد.

آریاک سفر

امین فرج‌اللهی، مدیرعامل شرکت سامانه پرداخت‌های نوین آزادراه‌های کشور (سپندار) می‌گوید: در حال حاضر استراتژی سپندار توسعه کمی‌ به همراه ارتقای کیفی است. امسال علاوه بر اینکه به دنبال الکترونیکی کردن آزادراه‌های بیشتری در سطح کشور هستیم، درصدد ارتقای سطح کیفی خدمات نیز هستیم تا کاربران احساس راحتی بیشتری در این سیستم داشته باشند. همچنین به دنبال ارائه خدمات منصفانه‌تر هستیم و در این راستا بحث عوارض پیمایشی، عوارض شناور و عوارض پویا را در دست اقدام داریم. برای آشنایی با اقدامات صورت گرفته و برنامه‌های آتی در زمینه الکترونیکی کردن عوارض آزادراهی کشور با وی گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

روند شکل گیری پروژه سپندار 
وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۳۹۶ فراخوانی برای مشارکت در پروژه الکترونیکی کردن اخذ عوارض آزادراهی منتشر کرد. این فراخوان مشارکت براساس قانون مشارکت بانک‌ها و نهاد‌های مالی و غیرمالی در ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور منتشر شد که به استناد آن قراردادهای از نوع BOT منعقد می‌شود. با توجه به اینکه پروژه الکترونیکی کردن اخذ عوارض آزادراهی چند حوزه‌ای بوده و دارای ابعاد نرم‌افزاری، سخت‌افزاری، شبکه و ارتباطات و پرداخت الکترونیکی بود، یک شرکت به‌تنهایی از پس انجام آن برنمی‌آمد و نیاز بود که کنسرسیومی ‌متشکل از تعدادی شرکت‌های متخصص تشکیل شود. چندین کنسرسیوم در این فراخوان شرکت کردند. کنسرسیوم ما متشکل از ۸ شرکت در حوزه‌های حمل‌و‌نقل هوشمند، ‌خدمات پرداخت و عمران بود که کماندار نام داشت و توانست در این فراخوان برنده شود. طبق قانون، برنده فراخوان باید یک شرکت ثبت کند و اعضای کنسرسیوم سهامدار این شرکت شوند. بر این اساس شرکت سامانه پرداخت‌های نوین آزادراه‌های کشور (سپندار) تاسیس شد. براساس مصوبه هیات‌وزیران، عملیات الکترونیکی کردن عوارض آزادراهی برای تمامی‌ آزادراه‌های کشور به شرکت سپندار به‌صورت مشارکت با مدل BOT واگذار شد. مردادماه ۱۳۹۷ قرارداد پروژه امضا و از دی ۹۷ که وارد مرحله اجرا شدیم تا آخر اسفند همان سال در چهار آزادراه تهران-قم، تهران-ساوه،‌ کرج-قزوین و قزوین-زنجان سامانه الکترونیکی پرداخت عوارض آغاز شد.

همکاری شما با شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور به چه صورت است؟
قرارداد ما با شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی بوده و تمامی ‌مکاتبات ما از طریق این شرکت به‌عنوان کارفرمای قرارداد پیش می‌رود. ذی‌نفع دیگری در وزارت راه و شهرسازی به نام سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای وجود دارد که از محل عوارض آزادراه‌های دولتی، امور توسعه و بهسازی راه‌ها را انجام می‌دهد. وجوهی که از محل عوارض آزادراه‌های دولتی اخذ می‌کنیم باید به‌حساب سازمان راهداری واریز کنیم که این وجوه از محل صندوق به‌صورت خودکار تسهیم می‌شود. وجوه عوارض آزادراه‌های دیگر (مانند تهران – شمال و همت – کرج) نیز مستقیما به‌حساب شرکت آزادراهی مربوطه واریز می‌شود.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : سپندار
نرم افزار حسابداری
آسیاتک
آیرومارت-کاماپرس
ایمالز
همراه مکانیک-کاماپرس
آریاک سفر
کاراپلاس-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز