ماهی علی دایی ؛ 10 نکته که باید بدانیم

این روزها عکس‌العمل‌های افراد در دنیای مجازی به یکی از اولین واکنش‌هایی تبدیل شده است که در مقابل اتفاقات مختلف جریان ساز می‌شوند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ روز، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، همین چند روز پیش که یک گونه جدید گربه ماهی به افتخار اسطوره فوتبال کشور، به نام علی دایی به ثبت رسید، بازار حواشی آن حسابی داغ شد و عکس العمل‌های مختلفی را در شبکه‌های مجازی و رسانه‌های مختلف از جمله صدا و سیما به دنبال داشت.

بعضی از این واکنش‌ها مثل همیشه که در جریان هر اتفاقی شکل می‌گیرد، فقط دستمایه شوخی و طنز شدند تا شاید کمی از تلخی این روزهای سخت بکاهند. البته بعضی‌ها همین شوخی‌ها را آنقدر جدی گرفتند که از تریبون ملی به محققان خرده گرفتند که چرا با این کار نسنجیده (!) باعث شوخی و خنده در فضای مجازی شده‌اند.

البته این طور نامگذاری‌ها که برای ستایش و قدردانی از اسطوره‌ها اتفاق می‌افتد، در دنیای علم اصلا کم نیست و به هیچ شکلی نمی‌توان آن را به بی‌احترامی و تمسخر و … مربوط کرد.

آریاک سفر

در ادامه این مطلب هم به حواشی مربوط به ماهی علی دایی پرداخته شده است، هم سعی شده به نکاتی اشاره شود که در این مورد کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند؛

۱. تیم تحقیقاتی ایرانی-آلمانی که این نام‌گذاری پرحاشیه را انجام داده، علت این کار را ستایش و تقدیر از فعالیت‌های انسان دوستانه علی دایی در جریان زلزله کرمانشاه اعلام کرده است.

۲. این موضوع عجیب و تازه‌ای در علوم زیستی و بین گروه‌های تحقیقاتی نیست و پیش از این نیز نام اسطوره‌های شعر و ادب ایران یعنی ابوالقاسم فردوسی، حافظ شیرازی، شیخ اجل سعدی، شیخ بهایی و … را بر روی دیگر گونه‌های تازه کشف ماهی‌های بومی‌ گذاشته بودند.

۳. در دنیا نیز گونه‌های بسیاری به نام بازیکنان تاریخ‌سازی چون مارادونا، مسی،خامس و … ثبت شده است. ضمنا در سال ۲۰۱۹، پروفسور شرف، نام محمد صلاح، فوتبالیست مصری را بر روی یک گونه مورچه گذاشت.

۴. از نمونه‌های دیگر این نام‌گذاری می‌توان به نامگذاری سه گونه مختلف سوسک به نام شخصیت‌های سیاسی و هنری: آدولف هیتلر، جرج بوش و کیت وینسلت اشاره کرد. البته خرمگس بیانسه، کرم اینشتین، ماهی اوباما و قورباغه پرنس چارلز نیز از دیگر موارد این گونه نام‌گذاری‌ها هستند. در اسپانیا نیز گروهی از دیرینه شناسان با کشف ردپای یک دایناسور، نام یکی از مفاخر علمی خود، آندرس اینیستا را بر روی آن گذاشتند. حتی اخیرا گفته می‌شود که در ایران نام رامبد جوان بر روی یک گونه از عنکبوت گذاشته شده است.

۵. البته همانطور که پیشتر به آن اشاره شد، در اولین واکنش‌ها در زمان انتشار خبر، در کنار تحسین‌ها، این مسئله دست‌مایه طنز و شوخی در محافل مجازی و به‌ویژه توییتر شد و حتی محمدرضا میرشاه ولد، کاریکاتوری در اینستاگرام خود از کنسرو ماهی علی دایی منتشر کرد.

۶. در ادامه واکنش‌های مثبت و منفی به انتشار این خبر، محمد حسین میثاقی در برنامه فوتبال برتر واکنش تندی به این مسئله داشت و مدعی شد که تیم تحقیقاتی حق کپی رایت نام علی دایی را رعایت نکرده و باید از علی دایی اجازه کتبی می‌گرفته و این در حالی است علی دایی خود هنوز به این مسئله واکنش رسمی نشان نداده است!

۷. سید حامد موسوی، سرپرست تیم تحقیقاتی که این گونه ناشناخته ماهی را پس از ۸ سال تلاش کشف و نامگذاری کرده‌اند، در پاسخ به کسانی که معتقدند این نام‌گذاری باید با اجازه شخص علی دایی صورت می‌گرفته، توضیح داد که جدا از عدم دسترسی تیم به علی دایی، به لحاظ قانون بین‌المللی اساسا کسب این اجازه الزامی ندارد؛ به‌ویژه که تیم تحقیقاتی در اصل نتایج ۸ سال تحقیق و پژوهش خود را به نام علی دایی و با هدف قدردانی از او منتشر کرده است و برای چنین اتفاقی معمولا از شخص اجازه گرفته نمی‌شود!

۸. به علاوه سیدحامد موسوی در این زمینه اضافه کرد که گونه سیسوریدها یکی از گران‌ترین و محبوب‌ترین ماهی‌های آکواریومی جهان هستند که با قیمتی حدود 50 تا 100 دلار به فروش می‌رسند.

۹. کاظم کوکرم در گفتگو با برنامه انتهای الوند به این موضوع مهم نیز اشاره کرد که معمولا این نام‌گذاری‌ها علاوه برپاسداشت خدمات بزرگان، مفاخر و ماندگار کردن نام آن‌ها، با هدف آشنایی عموم مردم با انواع گونه‌های جانوری و جلوگیری از انقراض و حفظ و حمایت از آن‌ها صورت می‌گیرد.

۱۰. البته لازم به ذکر است که کشف گونه‌های جدید جانوری کار راحتی نیست و نیاز به سال‌ها تلاش و تحقیق دارد و اعضای تیم تحقیقاتی می‌توانستند نام خود یا همسر و فرزندان خود را بر روی آن بگذارند، اما در نهایت تصمیم گرفتند که به قدردانی از فعالیت‌های علی دایی، نام این اسطوره دنیای فوتبال را برای این گونه ناشناخته انتخاب کنند.

هر چند که انتشار خبر مربوط به نام‌گذاری ماهی علی دایی واکنش‌های متعددی را در فضای مجازی برانگیخت و برخی از طرفداران این اسطوره فوتبال مدعی شدند که این نام‌گذاری توهین به علی دایی بوده است و عده‌ای آن را سوژه طنز و شوخی در شیکه‌های اجتماعی قرار دادند، اما بنا به گفته سیدحامد موسوی، باز هم تاکید می‌شود که مسئله نام‌گذاری یک گونه تازه کشف شده، برای احترام و به پاس زحمات بزرگان، حرکتی بسیار متعارف در دنیای علوم زیستی است و اتفاق تازه و عجیبی نیست و به هیچ وجه نمی‌توان هدف تیم تحقیقاتی را به چیزی جز ادای احترام به این اسطوره فوتبال ایران مرتبط دانست.

نرم افزار حسابداری
آریاک سفر
آیرومارت-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
آسیاتک
ایمالز
کاراپلاس-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز