مانع تراشی بانک ها برای پرداخت وام ودیعه مستاجران

فقط ۶۵ روز دیگر تا پایان ثبت نام وام ودیعه مسکن فرصت باقی است اما موانعی که بر سر راه مستاجران قرار دارد، تمام نشدنی به نظر می‌رسد. به گزارش کاماپرس، به نقل از فردانیوز، چندروز پیش طی بخشنامه‌ اعطای وام ودیعه مسکن بانک‌ها موظف به پرداخت وام تا بهمن امسال شدند.

پس از غیرفعال بودن سایت، در اواخر شهریور مجددا برای مستاجران باز شد که این بازگشایی نیز با اختلال‌های زیادی روبه‌رو بود و بانک‌ها از نبود اعتبار می‌گفتند. پس از چندی سامانه بانک‌های مربوط را باز کرده و مستاجران قدرت انتخاب پیدا کردند.

بسیاری از متقاضیان دریافت تسهیلات با مشکلات زیادی از سمت بانک‌ها مواجهند چون ضامن‌هایی که بانک از متقاضیان می‌خواهند، این افراد را از ادامه مسیر باز می‌دارد.

مشکلات و گلگی‌های متقاضیان وام مسکن

عمده مشکلات مستاجرا متقاضی دریافت وام مسکن ، مربوط به تامین ضامن های درخواستی بانک است. بعضی از آنها با زحمت زیاد در سایت ثبت‌نام کرده، ولی هنگام مراجعه به بانک باید دو ضامن رسمی کارمند با فیش کسر از حقوق معرفی کنند و ملزم به ارائه چندین سفته و ضمانت‌نامه می‌شوند.

بعضی از این افراد نیز چند ماه معطل بررسی های سامانه مانده‌اند تا بتوانند به مرحله انتخاب بانک برسند؛ اما تازه در این مرحله متوجه می‌شوند که فقط یکی دو بانک خصوصی برای اعطای وام مسکن ظرفیت دارند و این تازه شروع ماجراست. چون بعد از مراجعه به بانک متوجه می‌شوند که حتما باید در همان شعبه حساب داشته باشند و 600 امتیاز از بانک بگیرند تا بتوانند از تسهیلات وام ودیعه استفاده کنند.

آریاک سفر

داشتن ضامن یکی از اصلی‌ترین مشکلات متقاضیان است؛ با وجود پیگیری‌های زیاد درباره این موضوع همچنان هیچ اقدامی صورت نگرفته است و بانک‌ها به داشتن دو ضامن اصرار دارند.

جمشیدی، دبیرکانون بانک‌های خصوصی، در این باره می‌گوید: تامین ضامن در بانک خصوصی و دولتی متفاوت است و این موضوع خود دچار مشکل است که چرا سیستم تسهیلات اجباری دولت یکپارچه عمل نمی‌کند.

تاکنون بانک مرکزی به مشکل ضامن برای دریافت کدرهگیری پاسخی نداده است و این مورد هم از دیگر مشکلات وام گیرندگان است. در صورتی که وزارت راه و شهرسازی اعلام می‌کند با بانک مرکزی در این باره صحبت شده است تا شرایط را برای وام‌گیرندگان تسهیل کنند.

ناراحتی دیگر مستاجران به این خاطر است که در بسیاری از بانک‌ها علاوه بر ضامن رسمی و کارمند، چک و سفته چند میلیون تومانی هم از افراد می‌خواهند.

پاسخ به برخی از مشکلات متقاضیان وام

دلیل آنکه بانک‌ها اعلام می‌کنند اعتبارشان تمام شده است را محمود محموزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی، این‌گونه بیان می‌کند: این موضوع مورد تایید ما نیست و بانک‌‌ها در خصوص سهمیه‌های وام ودیعه مسکن برداشت اشتباهی داشتند. معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی مکاتبه‌ای با بانک مرکزی انجام دادند و بانک مرکزی نیز ابلاغیه‌ای به نظام بانکی و 15 موسسه اعتباری که وام ودیعه مسکن پرداخت می‌کنند، ارسال کرده و اصلاح این موضوع را از آن‌ها خواسته است.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، سقف وام ودیعه 10 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که هنوز بخش زیادی از آن باقی مانده و کمبودی وجود ندارد.

محمودزاده در خصوص کدرهگیری اینطور اظهار می‌کند: مشاوران املاک در تمام نقاط کشور موظف به عقد قراداد بدون دریافت هیچ مبلغ اضافی از مستاجران کدرهگیری به آنها بدهند که اگر تخلفی در این صورت رخ دهد اتحادیه مشاوران املاک باید با فرد متخلف برخورد کند.

او درباره ضامن‌های درخواستی بانک‌ها از متقضیان نیز می‌گوید: این موضوع جزو دستورالعمل بانک‌هاست ولی با این حال از بانک مرکزی درخواست کرده‌ایم از بانک‌ها بخواهند که حداقل ضمانت‌ها را برای افراد در نظر داشته باشند.

با وجود آنکه گزینه انتخاب بانک ها در سامانه املاک و اسکان برای مرحله بعد و دریافت وام به مستاجران داده شده و امکان دریافت کدرهگیری از سامانه تا آذرماه تمدید شده است، بسیاری از متقضیان با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند که بانک مرکزی باید آن را برطرف کند.

البته از سوی دیگر باید با متخلفان املاک که سوء استفاده می‌کنند و کدرهگیری ارائه می‌دهند، مقابله شود.

با این وجود اگر بانک مرکزی سریع‌تر مشکلات را برطرف سازد، افراد باقیمانده نیز می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند و از این وام جا نمانند.

نرم افزار حسابداری
کاراپلاس-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
آسیاتک
آریاک سفر
ایمالز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “مانع تراشی بانک ها برای پرداخت وام ودیعه مستاجران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز