مال استریت ؛ از یک نمایش تبلیغاتی تا سئوال‌های بی‌پاسخ

طی چند روز گذشته کلیپی با عنوان مال استریتی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که روایتگر روستایی است که اکثر اهالی آن کد بورسی دارند و از معامله در بورس راضی و خوشحال هستند.

به گزارش کاماپرس، در این کلیپ که حدود 3 دقیقه است، گزارشگر ضمن معرفی این روستا با مردمی گفتگو می‌کند که مدعی هستند در کنار دمداری و کشاورزی، در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند و سودهای خوبی را نیز به دست آورده‌اند. طبق تصاویر مردم این ده، به جای اینکه زیر سایه درختان به بازی‌های محلی بپردازند، به تحلیل‌ شاخص‌ها و نمادهای بورس می‌پردازند. حتی در یکی از تصاویر روحانی روستا نیز پای صحبت‌های یک تحلیل‌گر نشسته و با دقت به سخنان او گوش می‌دهد.

به روایت این گزارش ویدئویی که از شبکه‌های رسمی تلویزیون ایران نیز پخش شده است، ماجرای ورود اهالی این روستا به بورس از گاو حاج خداداد شروع می‌شود و پس از تجربه موفق این روستایی پیر سایرین نیز راهی بورس می‌شوند.

مال استریت کجاست؟

روستای مال ملا در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است. این روستا در بخش لنده و در دهستان طیبی گرمسیری شمالی قرار دارد. 35 خانوار و 513 نفر جمعیت دارد و به روایت دهیار 35 ساله این روستا، در حال حاضر 85 درصد جمعیت مال ملا در بورس فعال هستند.
فاصله این روستا تا شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با خودروی سواری حداقل 3 ساعت و 20 دقیقه است.

آریاک سفر

دختربچه بورس‌باز

پخش کلیپ مال استریت از تلویزیون با واکنش‌های انتقادی زیادی روبرو شد. این کلیپ به حدی تبلیغاتی و سفارشی بود که باورپذیری بخش‌هایی از آن غیرممکن است. در بخشی از این گزارش، دختربچه‌ای حدودا 9 تا 11 ساله به نام آوا معرفی می‌شود که کوچکترین بورس‌باز این روستا است. او رو به دوربین ادعا می‌کند با 50 میلیون تومان وارد بورس شده و اکنون 150 میلیون تومان دارایی دارد.
آواکوچولو در حالی می‌گوید «50 میلیون گذاشتم» که انگار درباره دو عروسک و چند تکه اسباب‌بازی پلاستیکی دخترانه حرف می‌زند. 50 میلیونی که آوا مدعی است در بورس سرمایه‌گذاری کرده، معادل 2 سال حقوق کامل یک کارگر است. این گزارش ویدئویی که سعی در اغوای بیننده برای سرمایه‌گذاری در بورس دارد به این سئوال جواب نمی‌دهد که یک دختربچه چطور توانسته 50 میلیون تومان سرمایه جمع‌آوری کند؟

درباره بورس بیشتر بخوانید:

14 شرکت سودآور برتر بورس تهران در یک ماه اخیر

هشدار کارشناسان نسبت به حباب بورسی

صدا و سیما و سایت‌های خبری رسمی در حالی با انتشار گزارش‌هایی مشابه مال استریت و آواکوچولو مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری در بورس می‌کنند که بسیاری از کارشناسان باتجربه بازار سرمایه و استادان دانشگاه نسبت به رشد حباب‌گونه بورس هشدارهای جدی می‌دهند.
وقتی رسانه‌ها حتی دختربچه‌های کوچک و روستاییان مناطق دورافتاده را هدف تبلیغات خود قرار می‌دهند، نگرانی‌ها نسبت به پیامدهای ریزش احتمالی بورس و ترکیدن حباب آن بیش از پیش می‌شود.

 

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “مال استریت ؛ از یک نمایش تبلیغاتی تا سئوال‌های بی‌پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز