مالیات بر سود سرمایه تصویب شد

روز گذشته نمایندگان مجلس طرحی را با عنوان مالیات بر عایدی سرمایه تصویب کردند. بر اساس این طرح، اگر فردی طلا، ارز، مسکن و خودرو بخرد و سپس بخواهد آن را به فروش برساند، طبق مدت تملک، باید از سود این معامله بخشی را به عنوان مالیات پرداخت کند.

به گزارش کاماپرس، این طرح پس از طی فراز و نشیب‌های بسیار، روز گذشته، پنجم خرداد، به تصویب هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی رسید. طرح قانون مالیات بر عایدی سرمایه با هدف حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری مولد و همچنین کاهش نوسانات بازار دارایی مانند مسکن، خودرو، طلا و ارز به وجود آمد.

این نوع مالیات که مالیات عایدی سرمایه خوانده می‌شود یکی از پایه‌های مالیاتی است که باوجود اینکه منابع عمومی را افزایش می‌دهد، کارکرد اصلی آن تنظیم‌گری است. مالیات عایدی بر سرمایه فعالیت‌های غیر مولد را تضعیف می‌کند و انگیزه‌های سوداگرانه را کاهش می‌دهد تا اینگونه در تنظیم بازار تاثیرگذار باشد.

دارایی‌های مشمول مالیات عایدی بر سرمایه

طبق این طرح، در زمان انتقال دارایی، مازاد آن نسبت به ارزش تملکش هرچقدر که باشد، عایدی سرمایه محسوب می‌شود و هنگام انتقال در تمامی کشور حتی مناطق آزاد تجاری اقتصادی و ویژه اقتصادی مشمول مالیات خواهد شد.

آریاک سفر

انواع وسایل نقلیه موتوری زمینی، هرگونه طلا اعم از شمش، آب‌شده و زیورآلات، پلاتین و جواهر آلات، املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل و انواع ارز خارجی مشمول مالیات عایدی بر سرمایه می‌شوند.

نکته قابل توجه این است که اگر دارایی مورد معامله همچون واحد مسکونی یا وسیله نقلیه، تنها دارایی تحت تملک اشخاص حقیقی بالای 18 سال باشد و بیش از یک سال در تملک او باشد، مشمول پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه نیست.

همچنین در رابطه با املاک نوساز و نیمه‌ساز، اگر اولین انتقالشان باشد، انتقال باغ‌ها و زمین‌های زراعی بیرون از حریم شهری، انتقال بلاعوض به والدین، همسر و فرزندان بالای 18 سال و اعطای وکالت به آن‌ها، انتقال ترکه به صورت ارث یا وصیت، انتقال به جهت وقف با تایید سازمان اوقاف و انتقال قهری املاک مسکونی، مشمول پرداخت مالیات عایدی بر سرمایه نمی‌شوند.

در رابطه با ارزها، هرگونه ارز انتقال یافته از خارج کشور که منشا آن مورد تایید بانک مرکزی باشد، به خصوص ارزهای صادراتی، در صورتی که عرضه آن در مهلت قانونی مقرر به تایید بانک مرکزی رسیده باشد، معاف از مالیات هستند.

نرخ‌های مالیات بر عایدی سرمایه  چقدر است؟

پیش از اینکه به نرخ‌های مالیات پرداخته شود، آنچه اهمیت دارد این است که نرخ این مالیات، چگونه محاسبه می‌شود؟

املاک در صورت نگهداری کمتر از یک سال مشمول 40 درصد مالیات عایدی بر سرمایه می‌شوند. بیش از یک سال، هر سال سه واحد در صد از نرخ مالیات بر عایدی سرمایه کم می‌شود و اگر از دوازده سال بیشتر شد، از سال دوازدهم یه بعد با نرخ ثابت چهار درصد، مالیات به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

اراضی بایر هم باید 40 درصد مالیات عایدی بر سرمایه بپردازند. اما خودروها چه؟ اشخاص حقیقی که خودرو را کمتر از یک سال نکهداری کنند، باید 30 درصد مالیات بپردازند و در صورت نگهداری بیشتر از یک سال، سالانه 10 درصد از نرخ مالیات آن‌ها کم می‌شود و از سال چهاردهم به بعد این مالیات با نرخ ثابت صفر درصد محاسبه خواهد شد.

سایر دارایی‌های مشمول مالیات عایدی بر سرمایه با نگهداری کمتر از یکسال معادل 30 درصد مشمول می‌شوند و پس از یک سال تا دو سال، سالانه 20 درصد نرخ آن‌ها محاسبه می‌شود و در صورت نگهداری بیش از دو سال، مالیات آن‌ها معادل ده درصد سود محاسبه می‌شود.

اجرای این طرح به تنهایی، دلالان را از بازارهای کشور حذف نمی‌کند و ثبات را به بازار نمی‌آورد اما با اجرای آن، می‌توان امیدوار بود که تقاضاهای سوداگرایانه کنترل شوند و بازار سرمایه‌محور به سمت مصرف متقاضیان هدایت شود.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز