مالک علی بابا یک میلیون ماسک به ایران اهدا کرد

«جک ما»  مالک شرکت بزرگ «علی بابا» در حمایت از کشور ما برای مقابله با ویروس کرونا یک میلیون عدد ماسک تنفسی به ایران اهدا کرد.

به گزارش کاماپرس، بعد از انتشار ویروس کرونا در ایران و شیوع آن کشور چین دست به انجام برخی اقدامات حمایتی زد که از جمله آن ارسال محموله‌های کمک این کشور بود.«جک ما» مالک علی بابا نیز در راستای این حمایت‌ها از جمع آوری یک میلیون ماسک برای اهدا به ایران خبر داد و گفت: هر چند کشور ایران با ما فاصله زیادی دارد اما ما از این کشور در چنین شرایطی غافل نبوده و محموله‌های کمکی را برای آن ارسال خواهیم کرد تا این کشور از اپیدمی این ویروس نجات پیدا کرده و کمبودهای تجهیزات بهداشتی و پزشکی در این خصوص را جبران سازد.

«جک ما»، تاجر بزرگ چینی است که با ثروتی حدود ۴۲ میلیارد دلار دارد. وی موسس غول خرید آنلاین چین، علی‌بابا است که در سن 55 سالگی رسما بازنشسته شد و به جای خود دانیل ژانگ را به عنوان مدیرعامل شرکت علی بابا تعیین کرد.

وی در حال حاضر سومین فرد ثروتمند کشور چین محسوب می‌شود و تا نوامبر سال ۲۰۱۷، سرمایه‌‌ای حدود ۴۷.۸ میلیارد دلار داشت.

.این مدیر چینی علاوه بر فعالیت‌های تجاری، علاقه‌ی زیادی به هنرهای رزمی و موسیقی دارد. او به تازگی در یک فیلم سینمایی رزمی به ایفای نقش پرداخته است. جک ما در فستیوال‌ها و جشن‌های مختلف نیز خوانندگی و هنرنمایی حرکات موزون را تجربه کرده است.

آریاک سفر

جک ما از سال ۲۰۰۹ به‌صورت جدی به یادگیری هنرهای رزمی پرداخته و سبک تای‌چی‌چوان را زیر نظر استاد بزرگ چین، وانگ ژیان آموخته است. او در سال ۲۰۱۱ تعدادی از برترین قهرمانان تای‌چی را استخدام کرد تا این هنر رزمی را در علی بابا آموزش دهند. وانگ، جت‌ لی و ما از اساتید این دوره‌ها هستند و شرکت کارمندان در این کلاس‌ها اجباری است. موسس علی بابا معتقد است روزی مردم دنیا او را به خاطر موفقیت‌هایش در سبک تای‌چی (و نه به‌عنوان موسس علی بابا) به یاد خواهند آورد.

خلاصه‌ای از سوابق جک ما

جک ما، پیش از تأسیس وب‌سایت علی بابا و شرکت‌های دیگرش، شغل‌های زیادی را امتحان کرد و در اکثر آن‌ها شکست خورد. وی پیش از آشنایی با فناوری اینترنت و شروع حرفه‌ی اصلی، شغل‌های متعددی را امتحان کرد و در اکثر آن‌ها ناموفق بود. جک برای کار در نمایندگی KFC اقدام کرد و از میان ۲۴ نفر، تنها او در پذیرش رد شد. او چندین بار برای کار در دانشگاه هاروارد اقدام کرد که در آن نیز ناموفق بود. او در یکی از مصاحبه‌هایش تعداد شغل‌هایی را که امتحان کرده است، ۳۰ عدد ذکر کرد.

اولین آشنایی این مدیر موفق چینی با اینترنت به سال ۱۹۹۴ مربوط می‌شود. یک سال بعد و در ابتدای سال ۱۹۹۵، او به همراه چند دوست خود به آمریکا سفر کرد و آنجا بیشتر با اینترنت آشنا شد. ما در اولین استفاده از اینترنت، نام چند نوشیدنی را جستجو کرد و در کمال تعجب دید در نتایج نشان داده‌شده، اثری از وب‌سایت‌های چینی نیست. در جستجوی بعدی، او اطلاعاتی در مورد کشور چین جستجو کرد و باز هم وب‌سایت چینی پیدا نکرد. در نهایت او و دوستانش تصمیم گرفتند یک وب‌سایت در مورد کشور چین تأسیس کنند.

جک ما اولین وب‌سایت خود را با طراحی بسیار ساده منتشر کرد. وب‌سایت او در ساعت ۹:۴۰ راه‌اندازی شد و او تا ساعت ۱۲:۳۰ تعدادی ایمیل از افراد مختلف دریافت کرد که می‌خواستند بیشتر در موردش بدانند. اینجا بود که این نابغه‌ی کسب و کار، متوجه ظرفیت بالای اینترنت شد.

جک ما در سال‌های ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹، در شرکتی از زیرمجموعه‌های مرکز تجارت الکترونیک بین‌المللی چین به‌عنوان مدیر مشغول به فعالیت بود. این مرکز زیرمجموعه‌ای از وزارت اقتصاد و تجارت خارجی چین است. او در سال ۱۹۹۹ از این شغل دولتی استعفا داد و برای تأسیس شرکت علی بابا به هانگژو بازگشت. او علی بابا را به همراه ۱۸ نفر از دوستانش در آپارتمان شخصی خود تأسیس کرد. اولین سرمایه‌ی آن‌ها برای تأسیس این وب‌سایت خرید و فروش B2B حدود ۵۰۰ هزار یوآن بود.

جک ما هیچ‌گاه یک خط کد هم ننوشته و حتی اولین کامپیوتر خود را در ۳۳ سالگی خریده است.

طبق گزارشات منتشرشده، انتخاب نام علی بابا برای وب‌سایت، زمانی که ما در سان‌فرانسیسکو بود به ذهن او خطور کرد. او از داستان «علی بابا و چهل دزد» در کتاب هزار و یک شب، به‌عنوان الهامی برای انتخاب نام Alibaba برای شرکتش یاد می‌کند.

در اکتبر سال ۱۹۹۹ و ژانویه‌ی سال ۲۰۰۰، علی بابا دو بار و در مجموع ۲۵ میلیون دلار سرمایه‌ی خارجی جذب کرد. ۲۰ میلیون دلار از این سرمایه را شرکت ارتباطی سافت‌بانک ژاپن به او داده بود. برنامه‌ی توسعه‌ای این وب‌سایت توسعه‌ی تجارت الکترونیک در داخل کشور چین و پس از آن ایجاد پلتفرمی برای شرکت‌های کوچک و متوسط برای ارتباط با تجارت جهانی بود. تیمی که جک برای توسعه‌ی کسب و کار تشکیل داده بود، روحیه‌ی بالایی داشتند؛ چرا که او همیشه به آن‌ها امید می‌داد و از جوانی و شور و اشتیاق آن‌ها به‌عنوان موتور محرکه‌ی شرکت یاد می‌کرد. کار در علی بابا همیشه برای جک یک تفریح بود. او جوایز جالبی را در نقاط عطف پیشرفت شرکت به کارمندانش اهدا می‌کرد.

جک ما که پتانسیل‌های بالای اینترنت و وب‌سایت‌ها را به‌خوبی درک کرده بود، در سال ۲۰۰۳ چند وب‌سایت تجارت الکترونیک دیگر تأسیس کرد. Taobao ،Alipay ،Ali mama و Lynx، وب‌سایت‌هایی بودند که در سال ۲۰۰۳ به گروه علی بابا پیوستند. با پیشرفت سریع وب‌سایت تائوبائو، ای‌بی پیشنهاد خرید آن را به جک ارائه کرد اما او این پیشنهاد را نپذیرفت. مدتی بعد، او یک سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری از کمک موسس یاهو یعنی جری یانگ پذیرفت و ۴۰ درصد از سهام شرکت را به او داد.

در نوامبر سال ۲۰۱۲، حجم معاملات علی بابا به بیش از یک تریلیون یوآن رسید و لقب «مرد تریلیون یوآنی» به جک ما داده شد. در سال ۲۰۱۳، او از سمت مدیرعاملی شرکت استعفا داد و تنها به‌عنوان رئیس هیئت مدیره مشغول به کار شد. در سپتامبر سال ۲۰۱۴، سهام علی بابا به‌صورت عمومی در بورس نیویورک عرضه شد و ارزش این شرکت به بیش از ۲۳۰ میلیارد دلار رسید.

پس از این افزایش ارزش، علی بابا به یکی از باارزش‌ترین شرکت‌های فناوری در جهان تبدیل شد. عرضه‌ی عمومی سهام این شرکت در تاریخ بازار بورس آمریکا بی‌سابقه بود. پس از این کسب سرمایه‌ی هنگفت، ما در مصاحبه‌ای گفت:ما امروز پول به‌ دست نیاوردیم؛ بلکه امروز توانستیم اعتماد مردم را جلب کنیم.

جک ما در حال حاضر رئیس هیئت مدیره‌ی گروه علی بابا است. این گروه شامل شرکت‌های Alibaba ،Taobao ،Tmall ،eTao ،1688 ،AliExpress ،Alipay و Alibaba Cloud Computing است.

 

مرتبط با : علی بابا
نرم افزار حسابداری
آسیاتک
ایمالز
آریاک سفر
آیرومارت-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز