مالک باشگاه تراکتور : کارآفرین ملی یا ابر میلیاردر رانتی؟

مالک باشگاه تراکتور که پیش از این بارها از وی به عنوان سهامدار اصلی کارخانجات بزرگ فولاد و برخی بانک ها و ایرلاین ها و خودروسازی و … یاد شده و ثروت هنگفت وی از سوی منتقدان، حاصل رانت های دولتی دانسته شده و حتی مدتی به دلیل مسائل ملی سر از زندان درآورده، طرفدران سینه چاکی نیز دارد که وی را سردار کارآفرینی می‌دانند.

علاقه ثروتمندان به مالکیت باشگاه های فوتبال در سراسر جهان پدیده جدیدی نیست و زنوزی مالک باشگاه تراکتور با برخی تفاوت ها همان کاری را انجام می دهد که پیش از وی، برلوسکونی و خانواده آنیلی و  آبراموویچ و دیگر ثروتمندان جهان در آث میلان و یوونتوس و چلسی انجام داده اند. تفاوتی که زنوزی با دیگر همتایان خود دارد این است که وی با وجود هزینه سنگینی که در تراکتورسازی انجام داده و پای مربیان و بازیکنان سرشناسی را هم به تبریز باز کرده به هیچ جام قهرمانی  نرسیده است.

ضمنا مالک باشگاه تراکتورسازی برخلاف دیگر ثروتمندانی که باشگاه داری می کنند از حاشیه سازی های گوناگون پیرامون فوتبال ابایی ندارد. وی گاه با تبعیض آمیز دانستن رفتار متولیان ورزش با تیم پرطرفدار تبریز به تحریک هوادران دو آتشه این تیم دست می زند و گاه وزیر ورزش را طرفدار پرسپولیس می نامد و هواداران تیم سرخپوش پایتخت را با نامیدن باشگاه پیروزی به جای پرسپولیس عصبانی می کند.

حاشیه های زنوزی فراوان اند اما آخرین مورد به اختلاف وی با علی خطیر و هوشنگ نصیر زاده دو تن از فعالان سرشناس فوتبال کشور بازمی گردد که زنوزی آنها را به دلیل معرفی وکیل نالایق به این باشگاه در پرونده های مطروح بین تراکتورسازی و فیفا، متهم به خسارت به این تیم کرده است.

روزنامه شرق به این بهانه ، ضمن انعکاس جزئیاتی از این ماجرا نگاهی به فعالیت های اقتصادی پرحرف و حدیث زنوزی داشته است که در ادامه می خوانید.

آریاک سفر

شما غلط می کنید!

… مالک باشگاه تراکتورسازی، علی خطیر و هوشنگ نصیرزاده را به تبانی در موضوع معرفی وکیل به این باشگاه ، متهم کرده ولی زیاد وارد جزئیات نشده است. حرف‌هایش آن‌قدر تند بود که علی خطیر را روی خط رادیو بیاورد تا بگوید حتما از زنوزی شکایت می‌کند. البته بهداد بیات، مشاور حقوقی باشگاه تراکتور هم بیکار ننشسته و با حضور روی خط رادیو خطاب به علی خطیر، می گوید: «آقای محترم، آن‌کس شرافت ندارد و بی‌شرم است که به سردار کارآفرینی ایران توهین می‌کند که در زمان جنگ و اکنون، نزدیک به سه دهه است که برای گردش چرخ اقتصاد کشور و تولید داخلی، شبانه‌روزی تلاش می‌کند. اکنون ۱۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق زنوزی روزی حلال کسب می‌کنند. بااین‌حال، ایشان به مالک باشگاه تراکتور توهین کرده و می‌گوید که «شما یک‌شبه آمده‌اید». … بازهم تکرار می‌کنم و تمام مسئولیتش با خودم است؛ آقای خطیر شما غلط می‌کنید، بی‌شرافت و بی‌شرم شمایید.»

محمدرضا زنوزی ؛ یار غار احمدی‌نژاد

این روزها از محمدرضا زنوزی به‌عنوان یکی از 10 مرد ثروتمند ایران یاد می‌شود؛ پیش از آنکه زنوزی سروکله‌اش در لیگ برتر ایران به عنوان مالک باشگاه تراکتور پیدا شود، یک فعال اقتصادی بوده است؛ مردی که به طرز قابل‌توجهی ثروتش در عرض 16 سال جهش پیدا کرده و چندبرابر شده است. این چندبرابر شدن ثروت هم البته بی‌دلیل با ارتباطش با محمود احمدی‌نژاد نیست.

پای رانت در میان است؟

همین تناقض باعث شد تا چند سال بعد از روی‌کار‌آمدن احمدی‌نژاد شایعه شود زنوزی از رانت استفاده کرده و به‌واسطه ارتباط نزدیکش با محمود احمدی‌نژاد توانسته وام‌های زیاد و البته بدون دردسر بگیرد. ضمن اینکه خریدن سهام شرکت‌های فولادی در زمان احمدی‌نژاد هم یکی دیگر از شایعاتی است که درباره چندبرابر شدن ثروت زنوزی مطرح است. قدس‌آنلاین درباره یکی از پرونده‌های زنوزی در سال 1390 می‌نویسد: «سندی مربوط به نامه زنوزی به شخص احمدی‌نژاد درباره دریافت سهمیه ماهانه 65 هزار تنی شمش از تولید فولاد خوزستان منتشر شده که با دستور عجیب احمدی‌نژاد مبنی بر عمل فوری و اعلام نتیجه همراه شده است. توضیح اینکه مابه‌التفاوت قیمت هر کیلو از این فولاد در بازار، حدود 130 تومان می‌باشد که برای 65 هزار تن معادل هشت‌ونیم میلیارد تومان در ماه و بیش از 100میلیارد تومان در سال می‌باشد و اکنون باید پرسید این موضوع معنای رانت ندارد؟».

خرید پژو 504 احمدی نژاد

شاید خریدن اتومبیل احمدی‌نژاد بود که نام او را در رسانه‌ها بیشتر سر زبان‌ها انداخت. سال 1389 احمدی‌نژاد برای کمک به محرومان یا برای کمک به مسکن آنها تصمیم گرفت پژوی قدیمی‌اش را در یک مزایده بفروشد. رقم اولیه آن اتومبیل قدیمی زیر 2 میلیون تومان برآورد شده بود ولی یک نفر پیدا شد و با بیش از 2.5 میلیارد تومان آن اتومبیل را خرید. آن موقع بود که خیلی‌ها دنبال این افتادند تا ببینند چه کسی اتومبیل محمود احمدی‌نژاد را خریده است. حمید رسایی نماینده وقت در مجلس شورای اسلامی از ثروت افسانه‌ای این خریدار خودروی قدیمی خبر می‌دهد و نهایتا نام زنوزی به عنوان خریدار خودروی احمدی نژاد مطرح می شود.

بازداشت به دلیل فساد مالی؟
رفته‌رفته که پایان دولت احمدی‌نژاد می‌رسید، نزدیکان او هم با پرونده‌های درشت اقتصادی مواجه می‌شدند. درست در همان وقت‌ها و به‌طور دقیق‌تر تیرماه سال 1391 بود که شایعه بازداشت محمد‌رضا زنوزی هم مطرح شد. عنوان شده بود او بدهی بانکی سنگینی دارد و باید جوابگو باشد. البته در گزارشی که باشگاه خبرنگاران جوان در همان سال نوشته، مهرماه همان سال زنوزی از بازداشت آزاد می‌شود. آن‌هم با پرداخت رقم عجیب هزارو380 میلیارد تومان!

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌‌ای سخنگوی قوه قضائیه در سی‌و‌یکمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه، ضمن تأیید خبر بازداشت (م-ز) علت بازداشت او را «مسائل مالی» اعلام کرده بود».

علاقه زنوزی به تکذیب

با وجود مسائل مطرح‌شده در 10 سال گذشته، مالک باشگاه تراکتور علاقه زیادی به تکذیب دارد؛ او در یکی از گفت‌و‌گوهایش قسم می‌خورد که شخص خریدار اتومبیل احمدی‌نژاد نبوده و با کسی که آن را خریده شباهت داشته است. این ادعای زنوزی را اما امیر عابدینی رد می‌کند. زنوزی  داستان بازداشتش را هم با وجود صحبت‌هایی که سال 1391 از سوی سخنگوی قوی قضائیه مطرح شده رد می‌کند. او در گفت‌وگو با هفته‌نامه پنجره می‌گوید: «همكاری من با نظام بانكی، كاملا منطبق بر قوانین پولی و بانكی كشور بوده و اساسا سهم سرمایه‌گذاری بانك‌ها در مجموعه‌های وابسته در مقایسه با سرمایه‌گذاری انجام‌گرفته، میزان اندكی است و مشكلی درباره عدم رعایت قوانین بانكی در این زمینه نداریم… شایعه بازداشت من از اساس دروغ است. بنده کارآفرین ریسك‌پذیری هستم».

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
همراه مکانیک-کاماپرس
آریاک سفر
آیرومارت-کاماپرس
آسیاتک
کاراپلاس-کاماپرس
ایمالز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “مالک باشگاه تراکتور : کارآفرین ملی یا ابر میلیاردر رانتی؟

  1. fara گفته:

    خواهشا یاد بگیرین به انسانهای نیک جامعه توهین نشود؛چه بسا که بخاطر اینکه هوادار یک تیم هستین؛درحال تخریب شخصیت ایشان هستید،خیلی از همانهایی که از رانت استفاده کرده اند الان کجا هستن که گیریم جناب زنوزی هم از رانت استفاده کرده اما پای کار ایستاده و اشتغالزایی ایجاد کرده و پولها رو به کانادا نبرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز