ماجرای لباس 8800 دلاری فرح پهلوی

پس از چندی مشخص شد لباس سوزن دوزی شده فرح پهلوی که تصورمی‌شد از کاخ موزه نیاوران به سرقت رفته، هدیه او به دختری از اروپای شرقی بوده است.
به گزارش کاماپرس، چندی پیش در یک حراجی در آلمان لباسی به نمایش گذاشته شد که به ادعای موسسه هرمان هیستوریکا متعلق به فرح پهلوی است. این لباس از جنس ابریشم سفید با سوزن‌دوزی‌هایی با رنگ آبی و خاکستری است و عکس و خبر فروش آن با قیمت پایه هشت‌هزارو 800 دلار برای فروش روی سایت و اینستاگرام این مؤسسه منتشر شده است؛ لباسی که هم ظاهرش برای خیلی از ایرانی‌ها آشنا بود و هم جزئیات طراحی‌شده روی آن. سوزن‌دوزی این لباس هنر دست زنان روستای قاسم‌آباد بمپور در استان سیستان‌و‌بلوچستان بود و از معروف‌ترین لباس‌های فرح، همسر محمدرضا پهلوی، به حساب می‌آمد. در توضیحات مؤسسه هرمان‌هیستوریکا نیز ادعا شده بود این لباس متعلق به فرح دیبا، همسر محمدرضا پهلوی، آخرین شاه ایران است و نامه‌ای از سفارت دولت شاهنشاهی ایران در سال‌های پیش از انقلاب در اختیار دارند که این موضوع را تأیید می‌كند.
فرح پهلوی نیز در اولین واکنش خود به این خبر ضمن تأیید صحت این ادعا، گفت: این لباس را او از کشور خارج نکرده است. گمانه‌زنی‌های اولیه این بود که این لباس که طبیعتا بخشی از اشیای موزه‌ای ایران است، چطور از کشور خارج شده و آیا دست افرادی متخلف در کار است یا مسئله چیز دیگری است؟
لباس‌های متعلق به اعضای خانواده پهلوی در سال‌های پس از انقلاب در قالب مجموعه‌های موزه‌ای مختلف مانند کاخ‌ موزه نیاوران و موزه پوشاک سلطنتی در کاخ‌موزه سعد‌آباد نگهداری می‌شوند. بخشی از این لباس‌های شاخص، در بخش‌های نمایشگاهی سال‌هاست به نمایش گذاشته شده‌اند و بخشی دیگر در مخزن‌های این کاخ‌موزه‌ها نگهداری می‌شوند.
براساس قوانین موزه‌داری، ورود و خروج هر شیء به موزه به عبور از هفت خان سخت و پیچیده مجوز و حضور امین اموال موزه، مسئولان نظارتی و… نیاز دارد. صحت این گمانه یعنی این لباس در سال‌های پس از انقلاب از کشور خارج شده و کسی آن مراحل را دور زده و دستبردی به موزه‌های تاریخی کشور رقم خورده است.

هدیه یا دستبرد به موزه؟
در گزارشی که امروز در روزنامه شرق منتشر شده، آمده است: خبرهای اول درباره این لباس نیز با همین رویکرد در رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور منتشر شد؛ به‌خصوص که فرح اعلام کرد لباس‌هایش و همین‌طور این لباس مشخص را موقع خروج از کشور در 26 دی‌ماه 57 با خود نبرده است. البته کمی بعد دوباره خود فرح توضیحاتی جدید ارائه داد و گمانه‌زنی اولیه در‌این‌باره را باطل کرد.
او در‌این‌باره به بی‌بی‌سی گفت: دوستی به او یادآوری کرده که لباس حراج‌شده احتمالا نسخه اولیه لباسی است که او در ایران جا گذاشته است. به گفته فرح، او لباس ابریشمی سوزن‌دوزی‌شده را یک بار پوشید، اما نامه‌ای از یک دختر جوان از اروپای شرقی دریافت کرد که شیفته این لباس شده است، به همین خاطر این لباس را به‌عنوان لباس عروسی به دختر هدیه داده و برای خودش مشابه لباس اولیه را بار دیگر با طرحی متفاوت سفارش داده است.
خرداد سال 1351 وقتی ریچارد نیکسون، سی‌و‌هفتمین رئیس‌جمهوری آمریکا، به همراه همسرش برای یک دیدار رسمی وارد تهران شد، در تعدادی از عكس‌های دیدار او با شاه، فرح با همین لباس خاص دیده می‌شود.

اخبار مهم روز را بخوانید:

آریاک سفر

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
ایمالز
آریاک سفر
همراه مکانیک-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
آسیاتک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز