لجستیک چیست و چه نقشی در بازار آنلاین پست ایفا می‌کند؟

لست سکند

امروزه، واژه لجستیک مفهومی است که در زندگی روزمره به طور مکرر به گوش افراد می‌رسد در حالی که تعریف دقیقی از آن ارائه نمی‌شود. لجستیک به چه معناست؟ این اصطلاح در یک تعریف ساده به این صورت بیان می‌شود: «مدیریت فرآیند جمع آوری، ذخیره و انتقال کالا از مبدا به مقصد».

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ پست، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، در حقیقت لجستیک بخشی از زنجیره تامین است و وظیفه اصلی آن، جابجایی یک کالا و رساندن آن به دست گیرنده نهایی است.

انواع لجستیک در زنجیره تامین

مفهوم لجستیک به دو دسته اصلی درون سو و برون سو تقسیم می‌شود. یکی از مهم‌ترین فرآیندهای زنجیره تامین به دسته لجستیک درون سوی مربوط می‌شود. تمرکز اصلی در لجستیک درون سوی بر روی مدیریت انتقال کالا به ویژه از تولید کننده به انبار یا خرده‌فروشی‌ها است.

این در حالی است که مفهوم لجستیک برون سو در راستای تامین کالا از انبار و تحویل آن به دست مشتری نهایی فعالیت می‌کند.

راز آسمان پایتخت

با لجستیک معکوس آشنا هستید؟

در این صنعت، انواع مختلفی از خدمات به مشتریان ارائه می‌شود که باعث به وجود آمدن شاخه‌های دیگری برای مفهوم لجستیک شده است. به عنوان مثال مفهوم لجستیک معکوس به معنای بازگشت کالا از مقصد به انبار و نقطه مبدا است. این مفهوم شامل فرآیند برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل جابجایی از گیرنده به سمت فرستنده را شامل می‌شود. لجستیک معکوس معمولاً با هدف مرجوع کردن کالا یا امحای آن انجام می‌شود.

لجستیک کسب و کار

مفهوم لجستیک کسب و کار نیز زمانی وارد چرخه کسب و کار می‌شود که مشتری کالایی را از یک فروشگاه خریداری می‌کند. این فروشگاه می‌تواند سنتی یا آنلاین باشد و هر کالایی را توزیع کند. در این هنگام لجستیک کسب و کار به این صورت معنا می‌شود: «رساندن کالای درست، در زمان درست، در مکان درست، به تعداد درست، با قیمت درست و به مشتری درست».

برخی از فروشگاه‌ها و کسب و کارهای آنلاین، کار لجستیک را خودشان انجام می‌دهند و مرسوله را به مشتری می‌رسانند. برخی دیگر این کار را به شرکت‌های واسطه‌ای که برای انتقال کالا ایجاد شده‌اند، می‌سپارند. با توجه به نکاتی مانند هزینه زیاد راه‌اندازی سیستم لجستیک، این کار به خصوص در کسب و کارهای نوپا بسیار منطقی به نظر می‌رسد.

شرکت‌های لجستیکی طرف سوم

اصطلاح دیگری که در این حوزه بسیار از آن استفاده می‌شود، «شرکت‌های لجستیکی طرف سوم» است. این شرکت‌ها عملیات جابجایی کالا را برای سازمان‌ها یا شرکت‌های دیگر انجام می‌دهند.

کمپانی‌های طرف سوم، ناوگان‌های اختصاصی و باتجربه‌ای را در حوزه انبارداری و حمل و نقل دارا هستند و بر اساس نیاز کارفرما سرویس خود را توسعه می‌دهند. کار با این شرکت‌ها مزیت‌هایی به همراه دارد از جمله: مقرون به صرفه بودن، انعطاف‌پذیری و صرفه‌جویی در زمان.

روش‌های لجستیک پرکاربرد در پست آنلاین کدامند؟

به دلیل نیاز شدید بازار اقتصاد به شرکت‌های لجستیکی طرف سوم، سازمان‌های پستی متعدد در سال‌های اخیر تاسیس شده‌اند و هر کدام سعی دارند تا خدمات بهتری را به مشتریان خود ارائه دهند. هر زنجیره تأمینی برای کاهش هزینه‌های سازمان از روش‌های لجستیکی استفاده می‌کند. زمانی که چرخه تهیه، انبارداری و توزیع به خوبی انجام شود، هزینه‌های سازمان هم کاهش پیدا خواهد کرد.

پستکس، اولین هاب پستی ایران است که خدمات پستی آنلاین را از درب تا درب برای مشتریان فراهم کرده است. مشتریان پستکس این امکان را دارند تا سرویس‌های پستی متنوع، حمل و نقل شهری و حمل و نقل سنگین را مقایسه کرده و بهترین انتخاب را با توجه به قیمت، سرعت و کیفیت انجام دهند. این مجموعه، اولین سامانه جامع خدمات حمل و نقل کشور است که در تلاش است بهترین خدمات پستی را با تمامی ظرفیت‌های حمل و نقل به انجام برساند.

انتهای پیام

مرتبط با : پستکس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز