لاستیک چینی بخریم یا لاستیک ایرانی؟

لست سکند

بازار تایر در ایران، طیف گسترده‌ای از لاستیک چینی ، ژاپنی، اروپایی و ایرانی را تشکیل می‌دهد که کار انتخاب را دشوار می‌سازد. علاوه بر بودجه، کاربرد لاستیک، تعداد تایرهای مورد نیاز، آب و هوا و انقضای لاستیک عوامل دیگری هم در انتخاب تایر مناسب تاثیرگذار است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار لاستیک و تایر، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

کاماپرس، ضمن بررسی عوامل ذکر شده در مطلب روز گذشته، قصد دارد تا سایر فاکتورهای تاثیرگذار در خرید لاستیک را معرفی کند. این فاکتورها در اولویت پایین‌تری قرار دارند؛ اما آگاهی از آنها کمک به‌سزایی در یک انتخاب عاقلانه و با صرفه دارد. در ادامه، به بررسی سایز و پهنا، فاق، زمان خرید، پروفایل تایر و الگوی آج پرداخته می‌شود؛

سایز و پهنا

قطر رینگ خودرو از عوامل مهم در تعیین سایز و پهنای لاستیک است. جهت اطلاع از اندازه رینگ می‌توان از پلاکی که در قسمت داخلی درب سمت راننده کمک گرفت. این پلاک، درباره اطلاعات مربوط به تایر خودرو است. همچنین می‌توان قطر رینگ را بر اساس اینچ اندازه‌گیری نمود یا این اندازه را از روی تایر قبلی خواند.

فاق لاستیک

نسبت فاق به پهنای تایر نیز یکی دیگر از فاکتورهای مهم است. هر مقدار که این نسبت کوچک‌تر باشد، لاستیک خشک‌تر و ویژگی‌های تایرهای مسابقه‌ای در آن بیشتر است. دیواره‌های جانبی لاستیک‌های فاق کوتاه مقاوم‌تر از سایر لاستیک‌ها است؛ اما هنگام افتادن در چاله در سرعت زیاد احتمال پارگی دیواره آن‌ها بیشتر است.

راز آسمان پایتخت

زمان خرید

بررسی ظاهری تایرهای قدیمی یا توجه به تاریخ انقضای لاستیک برای تشخیص زمان مناسب تعویض تایر کهنه با نو کفایت می‌کند. بهتر است هنگامی که عمق شیارهای روی تایر به کمتر از 2 میلی متر کاهش یافت، لاستیک‌ها تعویض شوند. همچنین اگر بخشی از دیواره جانبی تایر به شکل غیرمعمولی برجسته شود، لازم است تا لاستیک تعویض بشود. از لحاظ اقتصادی بهترین زمان خرید لاستیک در فصول متضاد است؛ مثلا برای خرید تایر زمستانه بهتر است در فصل تابستان اقدام به خرید نمود.

پروفایل تایر

تایرهای رادیال، سهم بیشتری را در بازار تایر به خود اختصاص داده‌اند. با این حال، نمونه‌های بایاس جایگزین خوبی برای تایرهای آفرود هستند.

الگوی آج

آج لاستیک همبستگی زیادی به نوع تایر به لحاظ تابستانه، زمستانه یا چهارفصل بودن و همچنین نوع کاربرد آن دارد. این تفاوت در برندهای مختلف تایر نیز وجود دارد؛ به عنوان مثال الگوی آج در لاستیک چینی با لاستیک ایرانی متفاوت است. با این حال باید به این نکته توجه داشت که تایرهای با شیارهای باریک و کم‌عمق برای شرایط برفی و یخبندان عملکرد بسیار ضعیف‌تری نسبت به تایرهای با شیار بزرگ و عمیق دارند.

در جدول زیر، قیمت روز لاستیک‌های موجود در بازار با برندها و سایزهای مختلف قابل مشاهده است؛

انتهای پیام

مرتبط با : همپا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز