قیمت محصولات پلاستیکی 3 برابر شد

لست سکند

گرانی به یکباره محصولات پلاستیک مشتری های داخلی را فراری داد، قیمت این محصولات در حالی 3 برابر گران تر شده که 90 درصد مواد اولیه آن در کشور تولید است.

به گزارش کاماپرس، در حالی که گفته می‌شود حدود ۹۰ درصد مواد اولیه محصولات پلاستیکی از داخل کشور تامین می‌شود و احتیاجی به کالا‌های وارداتی نیست و تنها ۱۰درصد از کالا‌های مصرفی در حوزه پتروشیمی وارد کشور می‌شود. آن هم به دلیل اینکه تولید آن در داخل کشور به صرفه نیست، با این حال چرای باید محصولاتی که تولدی دخلی هستند با قیمت ارز بالا و پایین شوند.

در حال حاضرقیمت محصولات پلاستیکی به يك‌باره با رشد سه تا چهار برابري مواجه شده است، همین امر موجب کاهش تقاضا برای آن در داخل شده است.

روزنامه اعتماد نوشت: صنعت پلاستيك كشور، از آن دست صنايعي است كه اين روزها به دليل نوسانات نرخ ارز، شاهد نوعي رونق در صادرات بوده به گونه‌اي كه حجم زيادي از توليد داخل به ساير كشورها صادر مي‌شود.

«حسين دُر»، رييس اتحاديه صنايع پايين‌دستي پتروشيمي توليدات محصولات پلاستيكي معتقد است توليد صنف متبوعش نسبت به مدت مشابه سال گذشته تا 25 درصد رشد داشته و ميزان صادرات نيز به همين ميزان افزايش داشته است.

راز آسمان پایتخت

كليه دستگاه‌هاي نايلون و نايلكس ايراني است

«حسين در» در ادامه سخنان خود به چرايي افزايش 3 تا 4 برابري قيمت نايلون و نايلكس اشاره كرد و گفت: «اين موضوع به گران شدن مواد اوليه برمي‌گردد زيرا اين مواد بر اساس ۹۵ درصد قيمت فوب خليج فارس و ضرب آن در قيمت روز ارز نيمايي محاسبه مي‌شود و با توجه به افزايش سه برابري نرخ دلار از سال گذشته تاكنون قيمت اين مواد نيز رشد داشته است.

اين مقام مسوول در اتحاديه صنايع پايين دستي پتروشيمي در ادامه افزود: « در بخش توليدات نايلون‌هاي فريزر و كيسه‌هاي زباله كليه دستگاه‌ها ايراني است، وارداتي انجام نشده و پيچيدگي فناوري در بخش ماشين‌آلات اين محصولات وجود ندارد اما در بخش‌هاي ديگر اين صنعت تامين ماشين‌آلات با مشكل روبرو شده به گونه‌اي كه طي دو سال گذشته ماشين‌آلات به ندرت وارد شده و به‌طور منظم واردات نداشته‌ايم.»

ارز نيمايي محصولات پلاستيكي را گران كرد

رييس اتحاديه صنايع پايين دستي و پتروشيمي در ادامه با تاكيد بر اينكه هزينه‌ها و ميزان توليدات بالا رفته است، گفت: «همين موضوع باعث شده تا ميزان تقاضاي خانوارها كم شود اما در مقابل ميزان صادرات اين محصولات به كشورهاي ديگر رشد داشته است و ميزان توليدات اين محصولات نيز در اين مدت بين ۲۰ تا ۲۵ درصد رشد داشته است.»

او گفت: «دليل اصلي كه باعث شد صنعت پلاستيك كشور قيمت محصولات توليدي خود را افزايش دهد اين بود كه طي ارديبهشت ۹۹ تا شهريورماه قيمت ارز نيمايي بالغ بر پنجاه درصد افزايش داشت و به قيمت بيست و يك هزار تومان رسيد كه مبناي قيمت پايه مواد اوليه پتروشيمي‌ها قرار گرفت.»

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز