قیمت لوازم خانگی چرا نجومی شد؟

لست سکند

قیمت لوازم خانگی طی یکسال گذشته، نجومی شده و علت اصلی آن هم ممنوعیت واردات این نوع کالاها و کاهش عرضه از سوی تولیدکنندگان داخلی است.
به گزارش کاماپرس، با توجه به ممنوعیت واردات،عرضه لوازم خانگی از سوی واردکنندگان رسمی متوقف شده و همین موضوع موجب کاهش عرضه کالاهای رسمی در بازارو کمبود آن شده است، از سوی دیگر تعدادی از تولیدکنندگان داخلی هم با کاهش عرضه کالا به بازار، افزایش قیمت کالاهای تولید داخل را دوچندان کردند.
رییس کمیسیون قاچاق انجمن واردکنندگان لوازم خانگی درباره دلایل افزایش قیمت لوازم خانگی، می گوید: ممنوعیت واردات در افزایش قیمت این لوازم موثر بوده است، البته بخشی از ممنوعیت واردات لوازم خانگی برای حمایت از تولید داخل و بخشی از ممنوعیت هم به دلیل تحریم بود.
حمیدرضا منصفی اضافه می کند: نکته این است که قبل از بسترسازی و ایجاد زمینه برای افزایش توان تولید داخل، واردات ممنوع شد و عرضه کالای رسمی در بازار کاهش یافت. از طرف دیگر برخی تولیدکنندگان داخلی به جای استفاده از این فرصت، با کم کردن عرضه کالا به بازار موجب افزایش قیمت کالاهای تولید داخل شدند و این خلائی که در بازار به دلیل کمبود کالا ایجاد شده بود، بیشتر شد.
او در گفت و گو با مهر اظهار می‌کند:در حال حاضر واردکنندگان کالا ندارند و تولیدکنندگان داخلی نیز، قیمت کالایی که وارد بازار می‌کنند را معادل قیمت کالاهای خارجی کرده‌اند؛درحالی که باید حد عرف بازار را حفظ کنند تا سهم بازار پر شود و مصرف کننده توان خرید داشته باشد.

قاچاقچی خلا بازار را پر می کند

منصفی با بیان اینکه خلأ بازار را قاچاقچی پر می‌کند، تصریح می کند: کالای قاچاق فاقد هر گونه نظارت قیمت، گارانتی و خدمات است و قاچاقچی عوارض و مالیات هم به دولت نمی‌دهد، از این رو قیمت کالا را دلبخواهی بالا می‌برد.
او ادامه می دهد: وقتی قیمت دلار بالا برود، قاچاقچی نرخ کالا را افزایش می‌دهد اما وقتی قیمت دلار کاهش یابد دیگر نرخ کالا پایین نمی‌آید زیرا لوازم خانگی کالایی است که همیشه تقاضا دارد و قاچاقچیان و کسانی که به صورت غیررسمی کالا را وارد می‌کنند این چرخه را ایجاد کرده‌اند.

راز آسمان پایتخت

 

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز