قیمت سکه و طلا در آغاز ماه رمضان کاهش می‌یابد؟

با فرا رسیدن ماه رمضان معمولا  تقاضای خرید طلا و سکه با اندکی کاهش مواجه می شود و قیمت‌ها در بازار نیز روند کاهشی به خود می گیرد اما امسال عوامل دیگری می تواند قیمت سکه و طلا در آغاز ماه رمضان را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش کاماپرس، کاهش و افزایش تقاضا در برخی مقاطع سال در بازارهایی مثل طلا، اتفاقی طبیعی است و به عنوان مثال در ایران طی ماه های رمضان، محرم و صفر بازار طلا و سکه با کاهش تقاضا مواجه می شود. این کاهش تقاضا که از آن به کاهش تقاضای مناسبتی یاد می شود روند قیمت ها در بازار را نیز نزولی می کند.

کاهش تقاضا در رمضان امسال در حالی قابل پیش بینی است که بنا به اعلام ایسنا امروز جمعه در بازارهای آسیایی هم طلا بعد از رشد قیمت چند روزه، روند معکوس در پیش گرفت و با کاهش قیمت مواجه شد. بر اساس این گزارش، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور با ۰.۶ درصد کاهش، به ۱۷۲۱ دلار و ۱۵ سنت رسید.

رقابت بورس و خودرو و طلا برای جذب نقدینگی در هفته پیش رو

البته تداوم کاهشی شدن قیمت طلا در بازارهای آسیایی طرفداران چندانی ندارد و برای مثال استفن اینس، مدیر معاملات و استراتژی بازار در شرکت مدیریت دارایی SPI در یادداشتی نوشت: اگرچه سودگیری روز جاری باعث کاهش قیمت طلا شده است اما اقدامات محرک مالی بانکهای مرکزی سراسر جهان و پایین ماندن نرخهای بهره، از قیمت طلا پشتیبانی خواهد کرد.

آریاک سفر

در ایران، تقاضای طلا و سکه در آغاز ماه رمضان می تواند تحت تاثیر عواملی همچون عرضه سهام صندوق های EFT در بورس طی هفته جاری و دیگر تحولات احتمالی بازار سرمایه همچون عرضه های اولیه و آغاز پیش فروش خودرو در گروه خودروسازی سایپا و عوامل دیگری از این دست که تغییراتی در مسیر نقدینگی ایجاد می کنند، با تغییراتی همراه باشد.

در صورتی که تحولات مذکور مسیر نقدینگی را در هفته پیش رو به بازار بورس و خودرو سوق دهد احتمالا تاثیر کاهش تقاضای مناسبتی – به مناسبت آغاز ماه رمضان – نیز در بازار طلا، بیشتر حس می شود و باید در انتظار کاهشی شدن روند قیمت سکه و طلا باشیم.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز