قیمت روز آهن آلات 15 شهریور 1401 / چین از سنگ آهن ایران روی برگرداند

سنگ آهن، ماده اولیه تولید فولاد است و به دلیل جایگاه و مصرف بالای فولاد در صنایع مختلف، قیمت فولاد یکی از عوامل موثر بر قیمت سنگ آهن است. همچنین از آنجا که سنگ آهن به عنوان مواد اولیه برای تولید مقاطع فولادی است، هرگونه نوسان در قیمت آن روی قیمت تمام شده مقاطع فولادی از جمله قیمت میلگرد همچون میلگرد سایز 12 و تیرآهن موثر است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار آهن آلات، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، حالا ظاهرا چین به‌عنوان بزرگ‌ترین خریدار سنگ ‌آهن ایران اشتهای خود به این محصول بالادستی فولاد را از دست داد. موضوعی که تاثیر نامطلوبی بر صادرات ایران می‌گذارد و در چند وقت اخیر هم از آن به عنوان یکی از دلایل کاهش قیمت‌ها یاد می‌شد.

چین، بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان تا پیش از این مشتری پر و پا قرص سنگ آهن ایران به حساب می‌آمد. اما به‌تازگی به دلایلی متعددی از بازار ایران روی برگردانده است. اجرای سیاست کرونا صفر و کمبود انرژی از این دلایل به شمار می‌روند. اما این اتفاق چه تاثیری بر بازار ایران خواهد گذاشت؟

ایران صادرات خود را از دست می‌دهد؟

چین تنها مشتری سنگ‌ آهن ایران است و حدود ۱۰ درصد از این محصول معدنی فولاد ایران به چین صادر می‌شود. اگر چین نتواند از ایران سنگ آهن خریداری کند، ایران تمام صادرات خود را از دست می‌دهد. طبیعتاً این اتفاق تاثیر نامطلوبی بر صادرات ایران می‌گذارد و باعث ریزش قیمت محصولات معدنی فولاد در ایران می‌شود.

آریاک سفر

گفتنی است که تنها علت کاهش صادرات محصولات بالادستی فولاد صرف‌نظر کردن چین از سنگ آهن ایران نیست. صادرات محصولات بالادستی فولاد با وضع عوارض آهسته آهسته کاهش پیدا کرد و در نهایت قطع شد. زیرا عوارض آنقدر بالا رفت که صادرات فولاد دیگر توجیه اقتصادی نداشت. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد ایران در دهه ۸۰ سالانه حدود ۲۴ میلیون تن صادرات سنگ‌آهن داشت.

حالا روزهاست که قیمت آهن آلات در ایران با نوسان مواجه است، انواع میلگرد سایز 12 ، میلگرد سایز 14 و انواع تیرآهن با کاهش قیمت مواجه شده‌اند. در ادامه قیمت انواع آهن آلات را می‌توان مشاهده کرد؛

انتهای پیام

مرتبط با : آهن ملل اصفهان
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز