قیمت روز آهن آلات 12 شهریور 1401 / ثبات قیمت پروفیل زد و سایر آهن آلات در پیک فصل خرید

پایان هفته گذشته آهن آلات ثبات قیمت خود را حفظ کردند و قیمت پروفیل زد هم از این قاعده مستثنی نبود. بازار دچار سکون و رکود شد؛ آن هم در در بازه زمانی که به‌طور سنتی باید اوج خرید مقاطع فولادی باشد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار آهن آلات، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، بازار ارز هم روزهای بدون نوسانی را می‌گذراند، به طوری که پس از اندکی عقب‌نشینی از کانال 30 هزار تومانی دلار، نهایتا در بازار آزاد حدود ۲۹ هزار و ۸۲۰ تومان به فروش رسید و متوقف شد. توقف در مذاکرات برجام نیز در سکون دلار بدون تاثیر نیست، بلکه با توجه به پاسخی که ایران ارسال کرده، احتمال توافق به ویژه در کوتاه مدت بعید به نظر می‌رسد. در شرایط فعلی محتمل‌ترین گزینه کشدار شدن مذاکرات تا پس از انتخابات میاندوره‌ای در آبان‌ماه است، اگرچه همچنان نمی‌توان در این مورد نظر قطعی داد.

گفتنی است که کشدار شدن این موضوع اثرات آن را در بازار خنثی می‌کند و ممکن است تا برگزاری دور بعدی مذاکرات دلار به طور تدریجی تا 32 هزار تومان نیز برسد.

بازار فولاد هم مانند بازارهای دیگر ایران به نرخ دلار وابسته است اگرچه چنین اخباری حجم تقاضای مؤثر داخلی را تغییری نمی‌دهد اما شکست مذاکرات و تداوم تحریم‌ها خبر خوشایندی برای صادرات فولاد نیست. به عبارتی افزایش نرخ دلار هم جو روانی را تحت تأثیر قرار خواهد داد و هم موجب افزایش هزینه تولید می‌شود که نتیجه آن تحریک مقطعی و محدود بازار و ایجاد نوسان گذرا است.

آریاک سفر

افت ساخت و ساز در بازار مسکن، رکود بازار آهن را رقم زد

در همین زمینه حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن تهران، اظهار کرد: در بازه زمانی که منتظر توافقات برجام بودیم بازار آهن عمدتا راکد بود و تغییر قیمت چندانی نداشت اما با افت ساخت‌وسازها و سردرگمی بازارها، رکود در بازار آهن نیز گسترش یافته است. اگر مذاکرات به نتیجه مشخصی برسد بازار آهن نیز به ثبات خواهد رسید.

رستگار دلیل رکود بازار آهن را چند عامل دانست و بیان کرد: افت ساخت‌وساز و رکود در بازار مسکن  موجب کاهش مصرف مقاطع فولادی شده است. همچنین سیاست دامپینگ فولاد روسیه که موجب کاهش قیمت‌های جهانی و به‌تبع افت نرخ آهن در بازار داخل را در پی داشته است.

این فعال صنفی تصریح کرد: نوسانات نرخ محصولات به تعطیلی و کاهش تولید منتهی می‌شود و دپو کردن مقاطع فولادی به دلیل کاهش کیفیت، توجیه چندانی ندارد.

رستگار بیان کرد: حدود ۱۲ میلیون مازاد تولید داریم که باید تمهیدات صادرات آن فراهم ‌شود؛ حجم تولیدات فولاد کشور افزایشی نداشته ولی دو بحث داخلی و خارجی به کاهش قیمت‌ها منجر شده است که می‌توان از این فرصت بهره برد.

اکثر محصولات آهنی در آغاز هفته باتوجه به اطلاعات سایت آهن ملل اصفهان، قیمتی ثابت داشتند. تنها قیمت میلگرد و ورق روغنی کمی کاهش یافت، درحالی که ورق آجدار افزایش قیمت را تجربه کرد. محصولات قوطی و پروفیل نیز در ثبات قیمت به سر بردند و حتی قیمت پروفیل زد نیز تغییری نداشت.

انتهای پیام

مرتبط با : آهن ملل اصفهان
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز